'One Hit Wonder': romantische Filipijnse musical met een grote valse noot
Recensie

'One Hit Wonder': romantische Filipijnse musical met een grote valse noot (2025)

Bezwijkt zangeres Lorina uit angst voor succes of vindt ze de liefde op het podium?

in Recensies
Leestijd: 2 min 35 sec
Regie & scenario: Marla Ancheta | Acteurs: Sue Ramirez (Lorina Dominguez), Khalil Ramos (Entoy), Lilet Esteban (auntie), Gladys Reyes (Carmen Dominguez), Vivoree Esclito (Lyn-Lyn) e.a. | Speelduur: 112 min. | Jaar: 2025

Hoe voelt de angst voor succes? Sue Ramirez belichaamt deze schrik alvast op een ongedwongen manier in One Hit Wonder. In deze romantische muzikale film dingen twee Filipijnse jongeren mee naar een platencontract in de Verenigde Staten. De film mikt duidelijk aanvankelijk op het feel good-genre met ninetiesnostalgie en parafernalia, aanstekelijke liedjes en een koppel dat eerder schattig dan stomend is. Maar dan neemt het drama plots telenovela-proporties aan met een tragedie die compleet uit de lucht valt.

Het is 1994. En dat zullen we geweten hebben. Van Bob Marley-posters tot chokerkettingen en de alomtegenwoordigheid van Jon Bon Jovi. Ook Lorina is een echt jaren negentig kind met haar jeansvestje en piercings in de bovenkant van haar oor. Ze trok met haar mama naar de Verenigde Staten als illegale immigrant. Ondertussen werkt ze er in een cd-winkel. Als tiener deed ze mee aan een talentshow voor zangers maar ze verstijfde tijdens haar liveoptreden op tv. Dat alles komen we te weten in iets te lange flashbacks met kleurrijke animaties.

Wie wakkert haar zangvuur weer aan? Een Filipijnse jongeman met een middenstreep en een steentje in zijn linker oorlel, zo blijkt. Nineties kapsels en kledij zijn universeel. Entoy verwelkomt haar algauw in zijn Filipijnse popmuziek band. Want hij verlangt naar succes terwijl zij al misselijk wordt bij de gedachte alleen. Leven beroemdheden een bestaan vol kwalijke gimmicks en ongewilde controverse of wacht hen in dat geval slechts plezier en privileges?

Aan de wortel van haar angst voor onvoorspelbaar succes ligt mogelijk haar moeder. Een hardwerkende Filipijnse immigrant van de eerste generatie. Ze spaarde al haar geld op om haar dochter een plekje aan de universiteit en een kans op een beter leven te geven. Een familiedynamiek die de volgende generatie immigranten ook wel in het echt ervaart. Het gevolg? De nadruk op zekerheid boven plotse roem. En een vaste job boven een artiestenbestaan.

Dat zijn niet toevallig waarden die in een K-drama hoogtij vieren: familie-eer, bescheidenheid, hard werken. Na een uitgedoofde carrière als decorbouwer in de filmindustrie waarschuwt de vader van Entoy zijn zoon ook: "De ene dag vlieg je hoog, de volgende dag stort je neer. En dan verdwijn je langzaam als rook." Ook het vleugje romantiek komt heel traag en ingehouden op gang - naar Westerse normen. Alleen legt het K-drama genre de lat doorgaans hoger met knappere decors en aandacht voor details.

Tot dan toe voldoet de romantische tv-film aan de minimale verwachtingen: een aangenaam tijdverdrijf voor een rustige avond. Met een drietal geslaagde songs die het voorspelbare verhaal verder stuwen. En toegegeven: zangeres en actrice Vivoree Esclito voegt ook sterkwaliteit aan de muzikale film toe als de Aziatische Lady Gaga. Tot er opeens een bom barst. Een familiedrama zonder enige aankondiging of hints in de voorgaande scènes. Een nodeloze toevoeging om een geforceerd dieptepunt in de verhaallijn nog schokkender te maken. Toch een grote valse noot in een welluidende finale.

One Hit Wonder is te zien bij Netflix.