Adam by Eve: A live in Animation [Netflix]

Adam by Eve: A live in Animation [Netflix] (2022)

Een droom-, anime- én musicalfilm. Visueel en muzikaal een ongekende ervaring, ondanks de afwezigheid van een helder plot.

Leestijd: 2 min 22 sec
Regie: Yuichiro Saeki, Waboku, Hibiki Yoshizaki, Nobutaka Yoda | Scenario: Nobutaka Yoda | Cast: Eve (Eve), Ano (Aki), Hanon (Taki) | Speelduur: 58 minuten | Jaar: 2022

Is deze film een excuus voor Japanse artiest Eve om zo veel mogelijk nummers in 58 minuten te proppen? Waarschijnlijk wel. Is dat erg? Totaal niet. In Adam by Eve: A live in Animation wordt wel meer bij elkaar in de blender gegooid. Het resulteert in een psychedelische mix van muzieknummers, animemonsters en puberproblemen. Wees voorbereid op een film die niets vrooms behoudt van het originele Bijbelverhaal waarnaar de titel verwijst, maar er iets van maakt waar we in Nederland nog geen naam voor hebben.

Singer-songwriter Eve is groot in Japan en groots in zijn bijdrage aan deze film. Hij trapt af met een pakkend themalied en blijft daarna doorgaan met de film verweven met optredens van zijn muziek, met band en al. Ondertussen volgt de kijker ook twee Japanse scholieren met een vriendschap zoals alleen pubermeisjes die kennen. Langzaam wordt hun wereld geïnfiltreerd door eenogige monsters met kwade bedoelingen, vergezeld door hun eigen visuele filmstijl.

Gemaakt door dezelfde studio die de Rebuild of Evangelion-animatiefilmserie hebben gemaakt, is de film rijk aan eclectische en indrukwekkende animaties, die feilloos overvloeien in de live action-beelden van de film. Daarnaast wordt er continu geëxperimenteerd met analoge film, slow-motion en fast-forward, wat enkel de indruk versterkt dat de film meer een videoclip wil zijn dan een 'echte' film. Het doet denken aan de scifi-musical Interstella 5555: The 5tory of the 5ecret 5tar 5ystem, waarin een album van Daft Punk werd gevisualiseerd, maar dan op een hogere versnelling en met een flinke injectie aan experimentele technieken en moderne anime-invloeden.

Wanneer de meisjes elkaar kwijt beginnen te raken in dit stilistische doolhof van scenes, videoclips en animaties kan de kijker niets anders doen dan met hen mee afdalen in het konijnenhol. In die wereld zijn tal van christelijke invloeden te vinden, maar geen daarvan voldoet om de film een duidelijke richting of interpretatie te geven. In plaats daarvan schiet de film van muzieknummer naar vechtscène en door naar een volgende verrassing in een meeslepend ritme.

Aan het begin is dit nog verwarrend en is het plot al snel zoek. Gaandeweg begint het verhaal steeds meer te draaien om de ervaring van een boze droom, maar concrete stappen van de vriendinnen om elkaar te hervinden worden niet gezet. Ze blijven onder muzikale begeleiding van Eve ronddolen in het vervreemdende spiegelpaleis dat wordt georkestreerd.

In plaats van het plot neemt het speelse vormexperiment dat de filmmakers aangaan een centrale rol in. Als je die als kijker omarmt, staat je een verwilderende en licht verslavende trip te wachten. Maar als je op zoek blijft naar een strikte bewerking van het bekende Adam en Eva-verhaal kom je van een koude kermis thuis.

Adam by Eve: A live in Animation is te zien op Netflix.