Encounter [Amazon Prime Video]

Encounter [Amazon Prime Video] (2021)

Riz Ahmed en Octavia Spencer weten deze dubieuze mix van genres op te krikken naar het voordeel van de twijfel.

Leestijd: 3 min 17 sec
Regie: Michael Pearce | Scenario: Michael Pearce en Joe Barton | Cast: Riz Ahmed (Malik Khan), Octavia Spencer (Hattie Hayes), Lucian-River Chauhan (Jay Khan), Aditya Geddada (Bobby Khan), e.a. | Speelduur: 108 minuten | Jaar: 2021

Uitzondingen daargelaten is het vaak niet zo'n slim plan om vooraf trailers van films te bekijken. Sommige mensen mijden ze als de pest. Simpelweg omdat ze te veel verklappen en eventuele verrassingen bederven. Bij de Amazon Prime-film Encounter is het al helemaal niet verstandig de trailer te bekijken, zoals bovengetekende helaas wel deed. Je zou zomaar eens het idee kunnen krijgen van een plottwist.

Of je het na het zien van de trailer uiteindelijk bij het rechte eind hebt, laten we maar even in het midden. Wel kan gezegd worden dat na ongeveer drie kwartier duidelijk is hoe de zaken in elkaar steken. Dat is jammer maar helaas, al blijkt dat het niet eens zozeer om de werkelijkheid gaat, maar om de weg ernaar toe en de oplossing eruit. Dit alles vindt plaats rondom een buitenaardse invasie, die tot de haarvaten van de mensheid is doorgedrongen.

Een meteoor heeft namelijk een levensbedreigende parasiet op onze planeet gedumpt. Als het micro-organisme doordringt tot in de menselijke cellen zijn de gevolgen niet te overzien. Marinier Malik houdt zich al twee jaar bezig met de invasie en zijn beste bescherming blijkt zichzelf onder te spuiten met ongedierteverdelger. Omdat hij niet wil dat zijn twee zoons van acht en tien gevaar lopen, besluit hij ze uit het huis van hun moeder en stiefvader te ontvoeren. Het verhaal dat hij met zijn jongens, die hij twee jaar niet heeft gezien, een autotochtje gaat maken kan hij echter niet lang volhouden.

Na zijn weergaloze rollen als dove drummer in The Sound of Metal en als amateur-taxichauffeur in de serie The Night Of is wel duidelijk dat de Brits-Pakistaanse acteur annex rapper Riz Ahmed een begenadigd acteur is. Zijn hoofdrol in de tweede speelfilm van Michael Pearce biedt hem in ieder geval de gelegenheid om verschillende aspecten van zijn kunnen te demonstreren. Malik is het ene moment een zorgzame vader, om een scène later de actieheld uit te hangen. De veranderingen in zijn doen en laten dienen zich echter niet altijd op de meest gelukkige momenten aan.

Het belangrijkste aspect van Maliks missie om zijn zoons in veiligheid te brengen is hen laten geloven dat ze ook daadwerkelijk in gevaar zijn. Juist deze overtuigingskracht wordt voortdurend op de proef gesteld. Als de autoriteiten zich er ook nog eens tegenaan gaan bemoeien, onder leiding van de immer fascinerende Octavia Spencer, lijken de kaarten opnieuw te worden geschud. De vraag doemt dan ook op wie de daadwerkelijke vijand is waartegen Malik en zijn kinderen vechten.

Ondanks zijn vastberadenheid en strubbelingen om een veilige basis voor zijn zoons te zoeken, is Encounter wat verhaalboog betreft weinig verheffend. Het is een tamelijk rechtlijnige tocht naar een vorm van schijnveiligheid die wordt gemarkeerd door confrontaties met en ontsnappen aan derden. Of het nu een politieagent is, omstanders in een supermarkt of de eigenaar van een woning die hem betrapt. Ook doemt het gevoel op dat de achtergrond en het verleden van Malik wel heel magertjes zijn uitgewerkt. We moeten veel invullen om een beetje te kunnen snappen waarom de marinier handelt zoals hij doet. In handen van een minder getalenteerd acteur was het een wanhopige janboel geworden.

Het schrijfwerk van Pearce en medescenarist Joe Barton laat dus veel te wensen over, maar Ahmed en Spencer weten er op professionele wijze toch een bevredigende draai aan te geven, al delen ze nauwelijks schermtijd. Of je vermoedens bij het zien van de trailer worden ingewilligd valt te bezien, maar dat zit hem niet zozeer in het plot zelf maar meer in de uitwerking daarvan. Als combinatie van sciencefiction, drama en thriller weet Encounter niet volledig te overtuigen. Het is echter zeker geen weggegooide tijd als er even niets op tv is.

Encounter is te zien bij Amazon Prime Video.