The Hummingbird Project

The Hummingbird Project (2018)

Hoe maak je van iets sufs iets cools? Nou, zo dus.

Leestijd: 2 min
Regie: Kim Nguyen | Cast: Jesse Eisenberg (Vincent Zaleski), Alexander Skarsgård (Anton Zaleski), Salma Hayek (Eva Torres), Michael Mando (Mark Vegas), e.a | Speelduur: 110 minuten | Jaar: 2019

De aanleg van een glasvezelkabel is nou niet bepaald het meest interessante onderwerp. Met The Hummingbird Project bewijst regisseur Kim Nguyen dat je ook over zoiets een coole film kunt maken. Als je maar de juiste cast, goede cameramensen en een strak script hebt. Die combinatie van factoren zorgt er zelfs voor dat The Hummingbird Project aanvoelt als een waargebeurd verhaal.

Centraal staan Vincent en Anton Zaleski, twee neven die in New York City werken voor Eva Torres. Deze meedogenloze vrouw, nogal over de top gespeeld door Salma Hayek, is de CEO van een groot bedrijf op Wall Street. In haar tak van sport is technologie de drijvende factor achter winstgevendheid. Vooral de snelheid waarmee informatie op-en-neer gaat speelt een grote rol.

En dus komen Vincent en Anton op een lumineus idee. Wat nou als ze een glasvezelkabel trekken tussen de databank in New Jersey en een beurs in Kansas? Vincent regelt de aanleg, zolang neef Anton als programmeur er maar voor zorgt dat de informatie ook echt sneller aankomt. Eén milliseconde sneller om precies te zijn, even snel als de vleugel van een kolibrie ('hummingbird') slaat. Het duo besluit hun plannen maar niet met Eva te delen en gaat in plaats daarvan zelf aan de slag. Dat doen ze met financiering van een grote investeerder, die hun idee wel interessant vindt.

Het zorgt voor grote woede bij Eva, die er alles aan doet om ervoor te zorgen dat The Hummingbird Project niet slaagt. Zelfs zonder haar tegenwerking is het nog steeds een extreem ingewikkeld project, want er zijn nogal wat praktische obstakels. Zo moeten ze onder huizen door graven, door moerassen, door de bergen en een Amish-dorp. Allemaal risico's waarop het project kan stuklopen, dus er staat veel op het spel.

Mede dankzij het heerlijke spel van Jesse Eisenberg als de doorgeslagen, geniepig plannetjes makende Vincent, en de opvallend ingetogen en bijna onherkenbare Skarsgård, is The Hummingbird Project een heerlijke film. Regisseur Nguyen nam veel scènes in de natuur op, wat de film een mooie uitstraling geeft. Daarnaast weet hij het tempo goed vast te houden, waardoor je weinig kans krijgt om je te vervelen. De makers zijn erin geslaagd om van een weinig spannend uitgangspunt een dijk van een film te maken.