Faithfully Yours

Faithfully Yours (2022)

Een domme film met domme personages en een domme ontknoping.

Leestijd: 2 min 34 sec
Regie: André van Duren | Scenario: André van Duren, Elisabeth Lodeizen, Paul Jan Nelissen | Cast: Bracha van Doesburgh (Bodil), Elise Schaap (Isabel), Nasrdin Dchar (Milan), Gijs Naber (Luuk), e.a. | Speelduur: 96 minuten | Jaar: 2022

Faithfully Yours opent met een quasidiepzinnige uitspraak over liegen. De grootste straf voor de leugenaar is niet de leugen, maar dat de leugenaar zelf niemand meer kan vertrouwen. Iets van die strekking. De dreigende muziek zwelt aan, in het eerste beeld komt een hondje met bebloede pootjes opdraven. Je weet, er is iets vreselijks gebeurd. Het lijkt erop dat Faithfully Yours spanning wil combineren met een intelligent script.

Twee vriendinnen, Bodil en Isabel, leven geruime tijd een dubbelleven. Op hun traditionele 'cultuurreisjes' logeren zij in België, om zich over te geven aan vreemdgaan en pittige seksfeestjes. Op deze trip gaat het gruwelijk mis als Isabel verdwijnt. Het enige spoor is een flink bloedbad. Hetzelfde bloedbad waar de hond in heeft gelopen.

Als Isabels verdwijning verandert in een lugubere moordzaak, inclusief schemerig complot, komt Bodil voor een dilemma te staan. Door de waarheid te vertellen zullen de zorgvuldig opgebouwde leugens van Bodil en Isabel in elkaar storten. Hun 'echte' levens worden zo vernietigd. Dat kan Bodil toch niet op het spel zetten...? Zo raakt ze in haar eigen web van leugens verstrikt.

Terwijl de ene na de andere vergezochte plotdraai zich aandient, blijven de personages zelf totaal onderbelicht. Iedereen is afstandelijk, kil, slechts geïnteresseerd in zichzelf, snauwerig. Dat straalt af op de film zelf, die zo een bozige, onsympathieke toon krijgt en erg plat blijft. Faithfully Yours is nooit echt spannend. Eerder saai, met een stroperig verteltempo.

Daar komt bij dat de schetsmatige moordplot bol staat van de vaagheden en onuitgewerkte ideeën, met een onthulling die werkelijk nergens op slaat. Het voelt als een op het laatste moment bedachte oplossing.

Ironische genoeg komt in één scène de potentie voor een veel beter uitgangspunt naar voren. Als de scenaristen en de regisseur daar nou vanuit waren gegaan was Faithfully Yours inderdaad een spannende erotische thriller geweest, met de vraag tot in hoeverre leugens een gezin kunnen ontwrichten. Dat had in ieder geval iets smakelijks opgeleverd, een smeuïg drama met intrigerende personages.

Maar de echte doodzonde, de ultieme schop in het kruis, is bewaard voor op het allerlaatst. Net als je denkt dat de idioterie is afgelopen komt Faithfully Yours met een achterlijke ontknoping die in een minuutje wordt afgeraffeld. Het personage dat de uitleg geeft komt godbetert met de tekst "ja, lang verhaal...". Alsof het niet eens écht de moeite waard is om toelichting te geven. Wees dan tenminste eerlijk: "ja, lang verhaal, ik weet het allemaal ook niet meer, we moeten nu even tempo maken, want de speeltijd is bijna voorbij..."

Een dom verhaal met domme personages is ergerlijk genoeg. Maar kom dan niet aanzetten met zogenaamde filosofische wijsheden die de indruk van diepgang moeten geven, om de ellende af te maken met een stompzinnige finale. Faithfully Yours is een beschamende verkwisting van talent, tijd en geld. De hond met zijn bebloede pootjes is nog het spannendst van deze anderhalf uur.