Who Killed Santa? A Murderville Murder Mystery [Netflix]

Who Killed Santa? A Murderville Murder Mystery [Netflix] (2022)

Maya Rudolph maakt er een vrolijke Kerst van terwijl Jason Bateman er een zware kluif aan heeft.

Leestijd: 2 min 15 sec
Regie: Laura Murphy | Scenario: Owen Burke, Marina Cockenberg, Krister Johnson, Kerry O'Neill | Cast: Will Arnett (Detective Terry Seattle), Jason Bateman (Jason Bateman), Pete Davidson (Pete Davidson), Maya Rudolph (Maya Rudolph), Sean Hayes (John 'Johnny' Blaze), e.a. | Speelduur: 52 minuten | Jaar: 2022

De Amerikaanse improvisatie-serie Murderville is vermakelijk, met Will Arnett en veel bekende gastoptredens. Maar een Kerstspecial van ruim vijftig minuten is misschien iets teveel van het goede. Komedie-giganten Maya Rudolph en Jason Bateman moeten er als de gasten iets bijzonders van maken. Helaas is de praktijk net te geforceerd en laat weinig ruimte voor echte improvisatie. Vooral voor Rudolph, die als enige zichtbaar plezier heeft, had er meer ingezeten.

Het concept is erg leuk: In Murderville moeten acteur Will Arnett en een wisselende gastacteur een moord oplossen. De gast, meestal een beroemdheid, heeft geen idee wat er gaat gebeuren en moet zich een weg naar de waarheid improviseren. Het unieke resultaat werkt goed voor een aflevering van een half uur. Dit concept langer uitrekken is wat vermoeiend, maar toch zijn er voor de Kerstspecial maar liefst twee beroemde gasten uitgerukt. De acteurs krijgen geen script en hoeven dus alleen maar op te komen dagen: ideaal om nog even tussendoor te doen tijdens de drukke feestdagen.

Het voelt vreemd aan dat Jason Bateman direct verschijnt, maar Maya Rudolph zich daar pas later bijvoegt. Bateman krijgt hierdoor de meest uitdagende opdrachten van spelleider Will Arnett, terwijl Rudolph zich rustig mag vermaken met gekke stemmetjes en verkleedpartijen. Dat de Kerstman, het slachtoffer van de moord, ook een beroemdheid blijkt te zijn, is nog een misser: zijn welbekende fysieke komedietalent komt niet tot zijn recht wanneer hij als levenloos lijk poseert. Eerder een dooie mus dan een dooie Kerstman.

Rudolph doet wel haar best er wat van te maken. Altijd zichzelf lacht ze erop los en doet ze waar ze zin in heeft, wat de monotone en-nu-gaan-we-dit-doen verhaalstructuur fijn doorbreekt. De nuchtere Bateman daarentegen voert Arnetts intense opdrachten uit met toewijding en een stalen gezicht. Soms verdient dat wel een pluim, zoals tijdens de ondervraging van komiek Kurt Braunohler. De combinatie Rudolph-Bateman lijkt goed doordacht, maar het affiche is interessanter dan het eindresultaat.

Duidelijk is dat Who Killed Santa? A Murderville Murder Mystery vooral voor de participanten zelf een gezellig Kerstfeestje met oude vrienden opgeleverd zal hebben - al denkt Bateman daar misschien anders over. Door Rudolph's goede improvisatie krijgt de film een bijzonder einde, en is dus waarlijk een Kerstspecial te noemen. Alleen echte fans van Murderville zullen deze extra lange aflevering niet willen missen. Fans van Kerstfilms zullen zich niet echt kunnen vinden in Will Arnetts morbide draai aan de Kersttradities.

Who Killed Santa: A Murderville Murder Mystery is te zien bij Netflix.