Vacation (2015)

Een familievakantie verandert al snel in een bizarre roadtrip in deze remake met Ed Helms.

Wij zien dat je een adblocker gebruikt. Dit vinden wij jammer, want FILMTOTAAL is dankzij onze advertenties gratis toegankelijk. Graag willen we je vragen een uitzondering te maken voor FILMTOTAAL. Hoe je dat moet doen lees je hier.

M.v.g FT

door Michelle Iwema om 23:16 in RECENSIES
Vacation poster
Regie: John Francis Daley en Jonathan M. Goldstein | Cast: Ed Helms (Rusty Griswold), Christina Applegate (Debbie Griswold), Skyler Gisondo (James Griswold), Steele Stebbins (Kevin Griswold) e.a.| Speelduur: 99 minuten | Jaar: 2015

We leven in de tijd van de reboots en remakes. Superhelden franchises maken elke paar jaar een nieuwe reeks, Scandinavische en Japanse films krijgen een Amerikaanse versie en klassiekers als Ben-Hur moeten er ook aan geloven. Ook binnen de komedie wordt gekeken hoe de populaire films van weleer gemoderniseerd kunnen worden. De laatste daarvan is Vacation, de reboot van de gelijknamige film met Chevy Chase en geschreven door wijlen John Hughes.

Rusty ziet dat zijn vrouw ongelukkig is en maakt zich zorgen over het continue geruzie van zijn twee zoons. De oplossing is in zijn ogen een familievakantie met de auto naar een pretpark. Uiteraard worden onderweg wat stops gemaakt, waar ze in de problemen komen. Bedoeling is om na afloop dichter naar elkaar toegegroeid te zijn als familie.

In de originele film waren de hoofdpersonages familiefiguren, met wie velen zich konden vereenzelvigen. Helaas is dat dit keer niet het geval. Het zijn personages zonder enige diepgang, met wie het moeilijk meeleven is. Dat maakt hun gekke taferelen weinig herkenbaar of geloofwaardig, waardoor de humor ver te zoeken is. Dat gat wordt opgevuld met een aantal platte grappen, zoals een vader die een bos schaamhaar voor een schuursponsje aanziet, maar die lukrake aanpak werkt averechts.

Het is dus overwegend een saaie vertoning, maar gek genoeg zitten er heel af en toe echt leuke grappen tussen. Sommige ontstaan uit het samenspel van de twee broers, Skylar Gisondo en Steele Stebbans, of uit tamme scènes zoals het gezamenlijk zingen van een nummer van Seal. Op die momenten is Ed Helms op dreef en zien we wat voor leuke komedie het had kunnen zijn als de makers dichter bij het origineel waren gebleven. Waarschijnlijk durfden debuutregisseurs Daley en Goldstein dat niet aan en dachten ze dat de film wat vulgariteit nodig zou hebben om een groot publiek te trekken.

Een pluspuntje zijn de leuke cameo's van onder meer Chris Hemsworth en Chevy Chase zelf. Deze houden de vaart in de film. Maar het handjevol leuke grappen en de vele herkenbare gezichten zijn niet genoeg om Vacation te redden. Het blijft allemaal van een zeer bedenkelijk niveau. Een dikke overwinning voor het bronmateriaal.