Pitch Perfect 2

Pitch Perfect 2 (2015)

Op een paar valse noten na is Pitch Perfect 2 een geslaagd vervolg op de hit uit 2012.

Leestijd: 2 min 32 sec
Regie: Elizabeth Banks | Cast: Anna Kendrick (Beca), Skylar Astin (Jesse), Rebel Wilson (Fat Amy), Adam DeVine (Bumper), Anna Camp (Aubrey), Brittany Snow (Chloe), Alexis Knapp (Stacie), Hailee Steinfeld (Emily), Elizabeth Banks (Gail), e.a. | Speelduur: 115 minuten | Jaar: 2015

In 2012 bleek Pitch Perfect een onverwacht succes. De film over de kwakkelende a-capellagroep The Barden Bellas werd wereldwijd positief ontvangen, en ook het nummer ‘Cups’, gezongen door hoofdrolspeelster Anna Kendrick, werd een grote hit. Een vervolg kon dan ook niet uitblijven. De voltallige cast keert weer terug voor dit deel, net als schrijfster Kay Cannon en producente Elizabeth Banks. Alleen regisseur Jason Moore moest deze keer afhaken. Banks nam zijn plaats achter de camera over en maakt met Pitch Perfect 2 haar regiedebuut.

Aan het einde van het eerste deel wisten de Bella’s ondanks al hun onenigheid een nationale titel te veroveren. Drie jaar en net zoveel overwinningen later staan de zaken er echter een stuk minder goed voor. Tijdens een optreden in Lincoln Center, waar nota bene de president bij aanwezig is, heeft Fat Amy een ‘wardrobe malfunction’ waar zelfs Janet Jackson van op zou kijken. De groep wordt uitgesloten van verdere competitie, en de enige kans om hun titel te verdedigen is het wereld kampioenschap in Kopenhagen. Aangezien er nog nooit een Amerikaanse groep gewonnen heeft een onmogelijke opgave, die nog moeilijker wordt gemaakt door het feit dat hun afstuderen voor de deur staat, en dat de meiden nu toch echt serieuze plannen voor de toekomst moeten gaan maken.

Pitch Perfect wist zich van zijn genregenoten te onderscheiden met een flinke dosis zelfspot. Dit vervolg is net zo zelfbewust, maar slaat daarbij wel een valse toon aan. De humor, voornamelijk in de vorm van de kattige opmerkingen van commentatoren John en Gail, lijkt ons er constant aan te willen herinneren dat de film boven het wereldje van competitief a-capellazingen staat. Als we de grappen moeten geloven is deze tak van sport truttig, onorigineel en gay. Maar toch weten de groepen bij ieder optreden volle zalen te trekken en het publiek helemaal uit zijn dak te laten gaan. Zelfs het wereldkampioenschap in Kopenhagen doet in bezoekersaantal en enthousiasme niet onder voor een populair festival. Het zijn twee tegenstellingen die niet samengaan.

Ondanks die tegenstrijdigheid valt er genoeg te lachen. Cannons dialogen zijn opnieuw puntig en zitten vol met verwijzingen naar hedendaagse popcultuur. De cast weet er wel raad mee. Wilson heeft weer de beste oneliners en leuke toevoegingen zijn Key als Beca’s grofgebekte baas en de concurrentie in de vorm van het intimiderende Duitse Das Sound Machine. Het verhaaltje daarentegen is wel erg voorspelbaar. Van enig conflict is nauwelijks sprake. Zelfs als de Bella’s als groep hun dieptepunt hebben bereikt, zal er over de afloop geen enkel misverstand bestaan. De film bevat echter voldoende charme en pit, waardoor dergelijke momenten nooit echt storend worden. Het is materiaal dat perfect in Banks’ straatje past. Met Pitch Perfect 2 levert ze dan ook een prima regiedebuut af. Blijf ook tijdens de aftiteling nog even zitten voor een wel heel erg speciale X-Factorauditie.