Get Hard

Get Hard (2015)

Will Ferrell heeft de hulp nodig van Kevin Hart om te kunnen overleven in de gevangenis.

Leestijd: 2 min 24 sec
Regie: Etan Cohen | Cast: Will Ferrell (James), Kevin Hart (Darnell), Alison Brie (Alissa), Craig T. Nelson (Martin), e.a. | Speelduur: 100 minuten | Jaar: 2015

Een doorgewinterde straatcrimineel zou het al zwaar hebben in de beruchte San Quentin-gevangenis, dus je kunt wel nagaan hoe een softe beurshandelaar het er zal afbrengen. Logisch dat hedgefondsmanager James zich grote zorgen maakt. Over dertig dagen draait hij voor tien jaar de bak in vanwege fraude. Hij moet dus zo snel mogelijk hard worden gemaakt. Dat laatste heeft een dubbelzinnige betekenis in Get Hard, want de makers van deze komedie zijn gek op dat soort platvloerse humor.

Debuterend regisseur Etan Cohen schreef eerder mee aan de scenario’s van Idiocracy en Tropic Thunder, maar de creativiteit en geestige ideeën uit die films moeten haast wel van de hand van zijn collega’s zijn gekomen. Vrijwel alle grappen in Get Hard zijn gebaseerd op clichés en gemakzuchtige stereotyperingen die bij het gevangenisleven horen. En eigenlijk komt Cohen – met de hulp van nog twee scenaristen – daarin niet veel verder dan twee aspecten: in de nor heb je gevaarlijke bendes (ingedeeld op huidskleur) en mannen die hun celgenoten verkrachten.

Om zich daar op voor te bereiden, schakelt James de hulp in van de autowasser die zijn bolide glimmend houdt. Darnell is zwart, dus zal hij wel ervaring hebben binnen de gevangenismuren, zo redeneert de wereldvreemde beurshandelaar. Best grappig, zulke extreme kortzichtigheid, maar even later blijkt regisseur Cohen er zelf ook niet vies van te zijn. Wanneer de normale gezinsman Darnell besluit om het spelletje mee te spelen, zodat hij met het geboden geldbedrag zijn schulden kan afbetalen, opent Cohen een spervuur aan bekrompen grappen.

De scène waarin de doodsbange James probeert om met stoere taal een ruzie te starten met een stel gespierde vreemdelingen, is dankzij het spel van Will Ferrell nog enigszins komisch, maar daarna gaat het al snel bergafwaarts met de humor. In de overlevingscursus moet James snappen hoe hij aansluiting kan vinden bij een van de bendes achter de tralies. En als dat niet lukt, kan hij maar beter zorgen dat hij zijn pijptechnieken goed onder de knie heeft. Pijnlijk onleuke scènes volgen.

Zo bereidt Darnell zijn leerling voor op het gevangenisleven door in een vervelend lang uitgesponnen rollenspel potsierlijke karikaturen van een donkere gettogangster, een Mexicaan en een homo neer te zetten. Wanneer dat kansloos blijkt, gaat het duo verder naar het winkelcentrum, waar shoppende homoseksuelen samenkomen om zich gewillig mee te laten nemen naar het toilet. Het moment dat James op zijn knieën kokhalzend voor een open gulp zit is al van een bedenkelijk niveau, maar er wordt – net als veel andere grappen – zo lang mee doorgegaan dat het ook nog eens volledig doodslaat. Etan Cohen mag van geluk spreken dat hoofdrolspelers Will Ferrell en Kevin Hart nog wat komisch talent laten zien, want zelf heeft hij er weinig kaas van gegeten.