Gone Girl (2014)

Sterk opgebouwd en intrigerend gelaagd, deze nieuwste thriller van David Fincher.

door Fabian Melchers om 22:05 in RECENSIES
Gone Girl poster
Regie: David Fincher | Cast: Ben Affleck (Nick Dunne), Rosamund Pike (Amy Dunne), Neil Patrick Harris (Desi Collings), Tyler Perry (Tanner Bolt), e.a. | Speelduur: 149 minuten | Jaar: 2014

“We zijn samen zo schattig dat ik ons wel in het gezicht zou kunnen stompen”, grapt Amy tijdens een etentje met haar nieuwe liefde Nick. In de eerste flashbacks die langskomen lijkt het stel ook inderdaad perfect te zijn. Maar er zit intussen ook meteen een kern van waarheid in dat ene geintje. Achter deze ogenschijnlijk zielsgelukkige mensen schuilen (zelf)destructieve krachten. Al vroeg in deze thriller blijkt dat Amy en Nick helemaal niet zo’n sprookjeshuwelijk hebben.

Nick wil dat iedereen wel doen geloven, wanneer Amy op hun huwelijksdag opeens spoorloos blijkt te zijn verdwenen. Uit alles lijkt naar voren te komen dat dit een man is die zijn lieftallige echtgenoot zo snel mogelijk terug wil hebben. Hij meldt zich bij de politie, zegt zo goed mogelijk te willen meewerken, geen geheimen te hebben en dus ook geen advocaat nodig te hebben. En inderdaad, de rechercheurs mogen overal rondkijken en krijgen openhartig antwoord op al hun vragen. Toch klopt er iets niet, weet de kijker al snel. Als Nick met zijn tweelingzus over de verdwijning praat, blijkt dat Amy ook een vervelende kant had. “Wie haar ook heeft ontvoerd, hij zal haar waarschijnlijk wel weer snel terugbrengen”, zegt zus Margo schertsend.

Gone Girl is niet alleen een thriller waarin een mysterieuze verdwijning moet worden opgelost. De film gaat over hoe mensen in iedere omgeving met een ander masker op lopen en hoe ze elkaar manipuleren om te krijgen wat ze willen. Wat in het begin lijkt op leugentjes voor eigen bestwil, wordt al snel iets duisterders.

Uitstekend materiaal voor regisseur David Fincher, die vaker de akelig donkere kanten van mensen naar voren liet komen in zijn films (denk bijvoorbeeld aan de moderne klassiekers Se7en en Fight Club). Ook met de boekverfilming Gone Girl doet hij dat weer in een stijl die kundigheid en grote precisie uitstraalt. Dat valt pas op wanneer je beseft hoe je door dit verhaal heen wordt gemanipuleerd. Fincher stuurt de kijker precies waar hij heen wil. Met een uiterst zorgvuldige opbouw word je zo telkens weer op het verkeerde been gezet.

Het is niet alleen die sterke montage waarmee Gone Girl zich onderscheidt van de gemiddelde thriller. Ook het geluid is een sturende factor. Tijdens de flashbacks zijn stemmen anders gemixt dan gebruikelijk is. Dialogen lijken meer op te gaan in achtergrondgeluid en muziek. Licht storend aanvankelijk, maar het heeft een functie. We zien Amy tegen haar geliefde zeggen dat ze aan elkaar genoeg hebben en dat de rest slechts ruis is die ze moeten negeren. Fincher laat dat dus - op een subtiele manier - wringen door tijdens hun liefdesverhaal die ruis sterker aan te zetten dan in de rest van de film. Het zegt iets over hoe er een storing zit in de liefde van deze twee mensen. Nick en Amy houden wel van elkaar, maar er spelen voor hen beiden persoonlijke belemmeringen mee die ze niet opzij kunnen schuiven. En die ze nooit hardop uit durven te spreken, waarschijnlijk vooral om de eer aan zichzelf te houden.

En dat is slechts één deel van het hele verhaal. De manier waarop mensen hun imago hoog willen houden, vaak tegelijkertijd door andermans imago te schaden, komt in de film terug in verschillende vormen. In de invloed die de media uitoefenen op de publieke opinie tijdens de verdwijning bijvoorbeeld, of in (oude) geliefden die opduiken in de hoop op een nieuw leven, ten koste van anderen. Ook al voelt de situatie die Gone Girl schetst -zeker in de tweede helft - nog wel eens gechargeerd aan, de film geeft er wel een intrigerend maatschappijbeeld mee. Fincher legt mooi bloot hoe mensen elkaar nodig kunnen hebben en elkaar tegelijkertijd ook kapot kunnen maken. En hoe hypocriet iedereen zich intussen onder die omstandigheden kan gedragen.

Om hier uit de doeken te doen hoe dat precies vorm krijgt, zou zonde zijn van de secure opbouw. Gone Girl is vooral sterk omdat er zo vakkundig met de verwachtingen van de kijker wordt gespeeld. Steeds als je denkt dat je weet hoe een persoon of een situatie in elkaar zit, wordt er weer net een andere draai aan gegeven.

Los van alle lagen die hij terloops weet aan te brengen, is dat de voornaamste kwaliteit van Fincher. Ook al gaat een film over een stel whizzkids achter computerschermen (The Social Network) of een ellenlange vergeefse zoektocht naar een seriemoordenaar (Zodiac), het is van begin tot eind een opwindende zit. Bij het bijna tweeënhalf uur durende Gone Girl is dat niet anders.

30 Reacties

jaime91

Kan niet wachten om deze film te zien! Hopelijk heb ik volgende week tijd om er naar toe te gaan.

Steve-O

Airbender "Twee vragen:

1. Ik lees dat de film redelijk veel komedie bevat, in hoeverre klopt dit?
2. Hoe groot is Missi Pyle's rol?

Ik ga proberen mijn zus en zwager aankomende zaterdag naar de film te sleuren!"

1. De komedie zal meer richting zwart en wat mij betreft ook droog gaan het is maar hoe je het bekijkt denk ik. Verwacht geen luchtige film in ieder geval.

2. Bijrolletje.

Ik ga er begin volgende week heen! Kan helaas niet eerder... Vond het boek erg vermakelijk en zo te horen heeft Fincher weer goed werk afgeleverd, heb er zin in!

Banned

Volgens mij is die rol van pyle zelfs 2 keer niks... Benieuwd naar de film.

Frietgezicht

Airbender " Ik ga proberen mijn zus en zwager aankomende zaterdag naar de film te sleuren!"

Ja zal je zwager vast willen. Met je vriendin en schoonbroertje naar de bios. Als die dat doet weet die dat die een beurt verdiend bij thuiskomst.

Ben benieuwd naar deze film,Fincher is de man, ik ga erheen als deze trip voorbij is.

JamesBond

Zaterdagavond zit ik in de bios! Ik kan niet wachten! :D

wezel

Airbender "Twee vragen:

2. Hoe groot is Missi Pyle's rol?

Ik denk dat beide vragen goed worden beantwoord worden in dit filmpje:

Ik ga zondag deze film kijken!

sonnycorleone

Frietgezicht "

Ben benieuwd naar deze film,Fincher is de man, ik ga erheen als deze trip voorbij is."
Ik had er veeeel meer van verwacht! Vond de twist de film niet beter maken! Jammer! Ik had liever dat ie eerst de millenium trilogie af gemaakt had!

YOLO

Bizarre film, maar op een positieve manier. Deze film in Fincher's armen goed terecht gekomen. T+)

Ik heb het boek niet gelezen, dus voor mij kwamen de WTF momenten een aantal keren langs. Alleen ik weet niet wat ik van het einde moet gaan denken. :}

Ik weet wel dat de film einde anders is dan het boek. Wie kan mij vertellen wat het einde van het boek was.

JamesBond

YOLO "Bizarre film, maar op een positieve manier. Deze film in Fincher's armen goed terecht gekomen. T+)

Ik weet wel dat de film einde anders is dan het boek. Wie kan mij vertellen wat het einde van het boek was."

Einde van het boek: Amy en Nick schrijven allebei hun memoires. Amy vertelt dat ze zwanger is en dat Nick zijn manuscript moet vernietigen, omdat ze anders een abortus pleegt. Aangezien Nick altijd al een kind wou hebben, vernietigt hij zijn manuscript… Op die manier blijven Nick en Amy voor elkaar bestemd.

Misschien een beetje kort beschreven, maar dit is waar het op neerkwam.

YOLO

Bedankt JamesBond T+)

Het einde van het boek klinkt eigenlijk wel beter. Maar ach de film is op zich erg goed hoor.

JamesBond

YOLO "Bedankt JamesBond T+)

Het einde van het boek klinkt eigenlijk wel beter. Maar ach de film is op zich erg goed hoor."

Geen probleem! T+)

Ik kan je wel aanraden om het boek te lezen ook al heb je de film al gezien. Ik vond het boek werkelijk briljant! Eén van de beste die ik gelezen heb! Smiley face Maar dan heb ik nu ook wel een vraagje, ik ga er naar alle waarschijnlijkheid zaterdagavond heen met mijn vader en ik wou eigenlijk weten hoe gewelddadig de film nou eigenlijk is. Ik heb niet zozeer een probleem met geweld, maar mijn vader is geen groot fan van films die een "verheerlijking zijn van geweld". Ik weet dat het geweld in het boek wel echt een deel uitmaakte van het verhaal, maar ik vraag me af of dat in de film ook zo is Smiley face

Alvast bedankt!

sonnycorleone

JamesBond "Geen probleem! T+)

Alvast bedankt!"
Valt mee, één heftige scene!

YOLO

JamesBond "Maar dan heb ik nu ook wel een vraagje, ik ga er naar alle waarschijnlijkheid zaterdagavond heen met mijn vader en ik wou eigenlijk weten hoe gewelddadig de film nou eigenlijk is. Ik heb niet zozeer een probleem met geweld, maar mijn vader is geen groot fan van films die een "verheerlijking zijn van geweld". Ik weet dat het geweld in het boek wel echt een deel uitmaakte van het verhaal, maar ik vraag me af of dat in de film ook zo is Smiley face"
Zover ik kan beoordelen mbt geweld is er 1 scene extreem waar het bloed er vanaf spat. En dan praat ik over veel bloed in beeld. Bloody violence volgens MPAA. In mijn ogen is het geen "verheerlijking" van geweld. Ik denk dat het hoort bij deze gestoorde karakter, wiens naam ik niet hoeft te vertellen.

JamesBond

Oké, bedankt! Smiley face Het zal wel gaan om de dood van Desi In dat geval kan ik het begrijpen, want in het boek was dat ook niet fijn beschreven...

sonnycorleone

JamesBond "Oké, bedankt! Smiley face Het zal wel gaan om de dood van Desi In dat geval kan ik het begrijpen, want in het boek was dat ook niet fijn beschreven..."
Die scene ja! Benieuwd of je 't wat vind als je het boek al gelezen hebt!

tk1989

Heel bijzondere film, die compleet anders was dan ik had verwacht. Geweldig gecast (Carrie Coon & Tyler Perry nog nooit zo geweldig gezien, en zelfs een van mijn persoonlijke favo's Scoot McNairy in welgeteld 1 scene), mooi gefilmd en weer onwijs goed gemonteerd. Uiteraard ga ik het verhaal niet spoileren, maar ik dacht dat we bij het einde waren, toen bleek dat de film pas een uur bezig was. Alles wat daarna gebeurde ging in zo'n andere richting dat ik wat moeite had om erin mee te gaan. Die ene genoemde scene had wat mij betreft iets minder gemogen (ook al hou ik van harde, grove thrillers) want t was nu iets te veel een stijlbreuk met de rest. Wel weer heerlijke zwarte humor. Uiteindelijk kan ik me best vinden in de 4 sterren, maar als je je kan vinden in de richting van de film, zou het zomaar 5 sterren kunnen zijn.

sonnycorleone

tk1989 "Heel bijzondere film, die compleet anders was dan ik had verwacht. Geweldig gecast (Carrie Coon & Tyler Perry nog nooit zo geweldig gezien, en zelfs een van mijn persoonlijke favo's Scoot McNairy in welgeteld 1 scene), mooi gefilmd en weer onwijs goed gemonteerd. Uiteraard ga ik het verhaal niet spoileren, maar ik dacht dat we bij het einde waren, toen bleek dat de film pas een uur bezig was. Alles wat daarna gebeurde ging in zo'n andere richting dat ik wat moeite had om erin mee te gaan. Die ene genoemde scene had wat mij betreft iets minder gemogen (ook al hou ik van harde, grove thrillers) want t was nu iets te veel een stijlbreuk met de rest. Wel weer heerlijke zwarte humor. Uiteindelijk kan ik me best vinden in de 4 sterren, maar als je je kan vinden in de richting van de film, zou het zomaar 5 sterren kunnen zijn."
Klopt wel wat je zegt! Maar ik had bewust niets gelezen en geen trailer bekeken! Maar door de cover van entertainment weekly, word je behoorlijk op 't verkeerde been gezet!

Shifty777

Zoiets als deze film heb ik nog niet eerder gezien, en dat vond ik persoonlijk enorm verfrissend. Ik ben daarnaast een grote fan van Finchers' werk, maar hij geeft weer een nieuwe draai aan zijn narratief terwijl zijn stilistische stempel er duidelijk opzit. De film voelde vaak ongemakkelijk, vaak een WTF moment, ik voelde me alsof ik een pak rammel gekregen had in de bios, maar allemaal in positieve zin.

Het enige minpunt voor mij is dat het zich af en toe toch net iets te lang rekt. Voor mijn gevoel is dat te wijten aan het feit dat de schrijfster van het boek het verhaal zelf naar een scenario vertaald heeft en te weinig van haar 'darlings heeft kunnen killen'. Maar dit is maar een zeer klein smetje, ik heb vooral bewondering dat de schrijfster van het boek er zo'n sterk filmscenario van heeft kunnen maken. Zijn immers twee compleet verschillende manieren van een verhaal brengen. Zeker de moeite waard!

Banned

JamesBond "Geen probleem! T+)

Alvast bedankt!"

Je kan op imdb altijd de content advisory lezen. Daarin wordt altijd begreven welke scenes sex, geweld of angstigheden bevatten. Spoilers zijn verborgen maar vaak kan je dan wel niet weten waarom die scene zo geweldadig is. Er zitten er wel een aantal in zo te leze.

JamesBond

Banned "Je kan op imdb altijd de content advisory lezen. Daarin wordt altijd begreven welke scenes sex, geweld of angstigheden bevatten. Spoilers zijn verborgen maar vaak kan je dan wel niet weten waarom die scene zo geweldadig is. Er zitten er wel een aantal in zo te leze."

Ja, die had ik ook gelezen ja Smiley face Lijkt in elk geval mee te vallen, niks wat ook niet in het boek zat. Ik ben in elk geval zeer benieuwd, kaartjes voor morgenavond zijn al besteld!

PRIME

Ik denk dat het einde juist briljant is. Het laat de kijker achter zoals Nick Dunne zich moet voelen. Verslagen, verloren, beat down.

JamesBond

Gisteravond de film gezien. Weggeblazen…

Gone Girl (2014, David Fincher)

Al ruim twintig jaar lang kijkt iedere filmliefhebber uit naar de nieuwe David Fincher film. Hij heeft ons al meerdere malen getrakteerd op een uitstekende thriller, waaronder Seven, Zodiac en recent verraste hij ons nog met The Girl With The Dragon Tattoo. Dit jaar is het de beurt aan de bestseller van Gillian Flynn, Gone Girl, die door Fincher naar het witte doek gebracht wordt.

Gone Girl gaat over het huwelijkspaar Nick en Amy Dunne (gespeeld door Ben Affleck en Rosamund Pike). Op hun vijfde trouwdag blijkt Amy spoorloos te zijn verdwenen. Nicks vreemde gedrag trekt alle aandacht naar hem toe en naarmate de film vordert begint iedereen er steeds meer van overtuigt te raken dat Nick iets te maken heeft met de verdwijning van zijn vrouw.

Laat ik maar gelijk beginnen met het plot. Briljant! Ik heb het boek gelezen en wist wat me te wachten stond, maar toch heeft de film mij nog zeer weten te verrassen en ik voelde mijn hart meermaals tekeer gaan. Het is typisch David Fincher materiaal, ik kan het niet anders zeggen. Fincher is de enige persoon die een boek als dit perfect naar het witte doek kan brengen, en dat is hem ook absoluut gelukt. De structuur van het boek is zeer goed aangehouden en de flashbacks zijn op de perfecte momenten in de film geweven. Het "he-said-she-said" aspect van het verhaal vond ik in het boek uitstekend werken omdat je mening over Nick elk hoofdstuk veranderde. Heeft hij het gedaan, of heeft hij het niet gedaan? De film doet dit ook zeer goed aan de hand van eerder genoemde flashbacks. De voice-over van Rosamund Pike die hierover heen staat is betoverend en werkt mysterieus en argwanend. Het is ook erg fijn dat de schrijfster van het boek de screenplay heeft geschreven. Op die manier blijft de film het boek meer dan trouw en zijn er echte minuscule details aangepast.

Lezers van het boek, maar ook mensen die alleen de film gezien hebben, kunnen het denk ik met mij eens zijn dat iedereen perfect gecast is. Ben Affleck vind ik sowieso al een sterke acteur, maar dit is zonder twijfel het beste werk dat hij tot nu toe heeft geleverd. Hij speelt Nick Dunne met verve. Affleck weet de persoonlijkheid van het personage zo goed over te brengen dat het moeilijk is iemand in te beelden die het beter had gekund. Hij weet argwaan op te wekken, maar aan de andere kant krijg je ook wel sympathie voor hem. Titelpersonage Amy Dunne wordt geweldig gespeeld door de net zo fantastische Rosamund Pike. Oscarwaardig is de enige manier waarop ik haar rol kan omschrijven. Ze zet het personage van Amy zeer goed neer en de naam: Rosamund Pike zal denk ik wel een aantal keer vallen bij de grote filmprijzen.

Een film is niks zonder goede hoofdrolspelers, maar bijrollen zijn minstens zo belangrijk. Tyler Perry steekt boven iedereen uit in de rol van Nicks advocaat Tanner Bolt. Carrie Coon en Kim Dickens (van wie ik beide nog nooit gehoord had) waren echte verrassingen voor mij! Coon als Nicks tweelingzus Margo was heerlijk sarcastisch en zat zeer goed in haar rol. Dickens in de rol van agent Rhonda Boney vond ik ook zeer overtuigend. Een aantal mensen schijnen niet helemaal tevreden te zijn met de casting van Neil Patrick Harris als Desi Collings, maar als iemand die het boek gelezen heeft kan ik me niemand inbeelden die de rol beter gespeeld kan hebben. Zijn ongemakkelijke gedrag en zijn hoge creepfactor maken hem de perfecte verdachte.

Op films van David Fincher zijn op technisch gebied nooit wat aan te merken en dat is hier ook niet anders. Elke scène is tot in de puntjes perfect ge-edit en de dialogen, acties en acteurs zijn geweldig geregisseerd. David Fincher is waarschijnlijk één van de enige regisseurs die je één kleine beweging honderd keer kan laten overdoen, totdat hij eindelijk tevreden is. Het is zichtbaar dat Fincher een echte perfectionist is en één van de beste regisseurs van tegenwoordig. Visueel zijn de shots parels. Niet alleen de editing is perfect, maar ook de cinematografie is Oscarwaardig. Ik kreeg af en toe echt kippenvel van hoe een bepaalde scène in elkaar zat. Vooral de meest heftige en intense scène uit de film was zo onwijs prachtig gefilmd en vormgegeven dat ik er echt kippenvel van kreeg!

De sfeer en toon van de film wordt er nog even dik opgelegd door de onbehaaglijke en akelige soundtrack van Trent Reznor en Atticus Ross. Ik heb expres zeer weinig van de soundtrack geluisterd voordat ik de film ging zien zodat ik volledig verrast zou worden en dat is absoluut gelukt. De soundtrack geeft elke scène net dat kleine beetje extra kracht en maakt het totaalplaatje compleet. De muziek gaat lekker onder je huid zitten. Ik heb de soundtrack vanochtend gelijk maar uit de iTunes Store gehaald.

David Fincher levert alweer fantastisch werk af. De sfeer van de film is zeer akelig en verontrustend. De donkere humor die de film af en toe heeft is zeer realistisch en voegt ook werkelijk wat toe aan de sfeer. De sterrencast die Fincher tot zijn beschikking heeft wordt optimaal benut en de chemie tussen de personages is geweldig. Op visueel gebied is er geen smetje te bekennen. De cinematografie is Oscarwaardig, de editing perfect en de soundtrack weergaloos. Gone Girl is naar mijn mening de beste film van het jaar en een naam die we nog vaak zullen horen rond het Oscar seizoen. Ik durf zelfs te zeggen dat Gone Girl na Seven mijn favoriete film van David Fincher is! Weergaloos...

10/10

sonnycorleone

JamesBond "Gisteravond de film gezien. Weggeblazen…

Gone Girl (2014, David Fincher)

Ik durf zelfs te zeggen dat Gone Girl na Seven mijn favoriete film van David Fincher is! Weergaloos...

10/10"
Overdrijven is duidelijk 'n vak!

JamesBond

sonnycorleone "Overdrijven is duidelijk 'n vak!"

Mag jij vinden :P

JamesBond

Trouwens, jij wou weten wat ik van de film vond terwijl ik het boek al gelezen had. Nou, dit dus Smiley face

Yari

In de Synopsis, geschreven door ene Jim staat o.a. geschreven :
"Fincher legt mooi bloot hoe mensen elkaar nodig kunnen hebben en elkaar tegelijkertijd ook kapot kunnen maken. En hoe hypocriet iedereen zich intussen onder die omstandigheden kan gedragen".

Dat is waar, echter nadat het licht in de zaal aanging dacht ik. Oké, heel spannend allemaal (wat ik aan mij voorbij heb zien gaan), tot aan de plotselinge wending dat Amy bebloed en al voor haar huis staat en alles en iedereen doet verbazen. Ongeloofwaardig is dan dat Amy niet direct wordt onderzocht; nee, ze mag (kan) met Nick haar huis in en onder de douche het bloed van haar lichaam afspoelen, ondertussen Nick vertellend dat hij voor de rest van zijn leven aan haar vast zit. Het hoe wat en waarom ontgaat je volkomen, als je bedenkt dat deze twee mensen 2,5 uur er voor bezig zijn geweest elkaar het leven onmogelijk te maken. Wat is in godsnaam Amy's motief om uiteindelijk Nick te dwingen bij haar te blijven en waarom zou Nick in godsnaam niet bij haar weg kunnen gaan. Het is mij te gemakkelijk omdat uit te leggen met : "Dat mensen in dit milieu een imago hebben hoog te houden, ofwel dat zij de eer aan zich zelf houden". Kortom, hier en daar best spannend - maar zeker geen film van het jaar, of een film die je meerdere malen wil terug zien; zeker niet met dit 'ingebrachte' surrealistische plot.

JamesBond

Misschien een spoiler omheen zetten, Yari?

MasterTim

De verwachtingen waren hoog maar misschien dat ik de film daarom niet zo hoogstaand vond. Zeker wel een goede film maar geen film van het jaar. Ergens halverwege wordt al duidelijk hoe het allemaal in elkaar zit en dat neemt wel wat spanning weg, dat is jammer. Het pluspunt is dat de film 2,5 uur duurt en eigenlijk merk je er niet zo veel van.

Gone Girl