How to Train Your Dragon 2 (2014)

Ook al is het nieuwe er een beetje vanaf, dit vervolg op de geanimeerde hit uit 2010 heeft een groot hart op de juiste plaats.

Wij zien dat je een adblocker gebruikt. Dit vinden wij jammer, want FilmTotaal is dankzij onze advertenties gratis toegankelijk. Graag willen we je vragen een uitzondering te maken voor FilmTotaal. Hoe je dat moet doen lees je hier.

M.v.g FilmTotaal

door Bart Snoek om 21:13 in RECENSIES
How to Train Your Dragon 2 poster
Regie: Dean DeBlois | Cast (stemmen): Jay Baruchel/Patrick Martens (Hiccup/Hikkie), Gerard Butler/Peter Tuinman (Stoick/Stompum), Cate Blanchett/Thekla Reuten (Valka), Djimon Hounsou/Tygo Gernandt (Drago), Kit Harrington/Géza Weisz (Eret), America Ferrera/Terence Scheurs (Astrid), Jonah Hill/Daan Loenen (Snotlout/Snotvlerk), Christopher Mintz-Plasse/Sander van der Poel (Fishlegs/Vissepoot), T.J. Miller/Jop Joris (Tuffnut/Schorrie), Kristen Wiig/Dorien Haan (Ruffnut/Morrie) e.a. | Speelduur: 102 minuten | Jaar: 2014

In 2010 vloog How to Train Your Dragon de bioscoopzalen binnen. Gebaseerd op de boeken van Cressida Cowell werd de film over de schriele Viking Hikkie, die een opmerkelijke vriendschap sluit met een draak, een enorm succes. Het vervolg speelt zich vijf jaar later af. De draken hebben hun intrek genomen in het stadje Berk en de rust lijkt wedergekeerd. Maar op een verkenningstocht met zijn maatje Tandloos komt Hikkie in contact met een stel drakenjagers. Zij werken in opdracht van de mysterieuze Drago, die het niet alleen op Tandloos, maar op al diens soortgenoten heeft voorzien.

Hikkie mag dan een paar jaartjes ouder zijn, echt zeker van zichzelf is hij nog steeds niet. Probeerde hij in het voorgaande deel de waardering van zijn vader te winnen, nu gaat hij gebukt onder de hoge verwachtingen die zijn vader van hem heeft. De stoere Stompum ziet in zijn zoon eindelijk een waardige opvolger als leider van Berk, maar daar is Hikkie zelf minder van overtuigd. Hij herkent maar weinig van zijn vaders leidinggevende kwaliteiten in zichzelf. Liever trekt hij er met zijn maatje Tandloos op uit om de wereld buiten Berk te verkennen. Met volwassen worden en alle verantwoordelijkheden die daar bij komen heeft Hikkie maar moeite.

Het zijn dus niet alleen de personages die wat ouder zijn geworden. Ook de thema's die DeBlois aansnijdt zijn een stukje volwassener. Op één van zijn ontdekkingstochten ontmoet Hikkie Valka, die zich net als hij meer op haar gemak voelt onder draken dan onder haar medemensen. Hikkie beseft dat hij meer met haar gemeen heeft dan met zijn vader. DeBlois laat hier op speelse wijze niet alleen de tegenstellingen tussen vader en zoon zien, maar ook waar hun overeenkomsten liggen. Het doet Hikkie beseffen dat hij een andere, maar daardoor niet mindere leider voor Berk kan zijn.

Haar cruciale rol in deze ontwikkeling ten spijt, verdwijnt Valka zelf verder uit beeld. Zonde, want Blanchett zet een gevoelige rol neer als een vrouw die nog steeds kinderlijk enthousiast kan worden van draken, maar tegelijkertijd een beetje eenzaam is zonder familie. Ook is voor Hikkies drakenrijdende vrienden, onder wie zijn vriendinnetje Astrid, deze keer minder ruimte. Ze moeten het veld ruimen voor verschillende verhaallijnen, waar ondanks de volwassener thema's het nieuwe toch wel vanaf is.

Het mag de pret echter niet drukken. Net als in het vorige deel staat de vriendschap tussen Hikkie en Tandloos centraal en die is nog steeds hartverwarmend. Hun ontdekkingstochten zorgen voor een avontuurlijk gevoel en DeBlois opent zo letterlijk een nieuwe wereld. De keur aan nieuwe locaties en draken komt mooi tot zijn recht door de grappige en kleurrijke vormgeving. Ook de humor ontbreekt niet. In ieder shot zit wel een grap verstopt, waarin vooral de arme schapenpopulatie van Berk het moet ontgelden. Het maakt van How to Train Your Dragon 2 een fijn vervolg waar jong en oud van zullen genieten.