You're Next (2011)

Het uitgangspunt van deze horror is schaamteloos cliché, maar regisseur Adam Wingard weet er vermakelijke draaien aan te geven.

door Fabian Melchers om 22:22 in RECENSIES
You're Next poster
Regie: Adam Wingard | Cast: Sharni Vinson (Erin), Nicholas Tucci (Felix), Wendy Glenn (Zee), AJ Bowen (Crispian), e.a. | Speelduur: 95 minuten | Jaar: 2011

De horrorfilm You’re Next kreeg een première op het filmfestival van Toronto, waar hij door het publiek genomineerd werd in de Midnight Madness-sectie. Een goed teken zou je zeggen, ware het niet dat dit inmiddels alweer twee jaar geleden is en de film hier nu pas wordt uitgebracht. Dat het zo lang heeft geduurd tot de nieuwe film van Adam Wingard (geliefd onder liefhebbers vanwege de cultfilm Pop Skull) een Nederlandse release kreeg, zou een slecht teken kunnen zijn. En toch blijkt de film meer dan de moeite waard.

Aanvankelijk lijken de vooroordelen nog bevestigd te worden. Na de gewelddadige openingsscène wordt een familie geïntroduceerd die voor het weekend een afgelegen huis betrekt. Tenenkrommend wordt het haast, de overkill aan onheilspellende muziek en het clichématig geschreven scenario. Weer zo’n zouteloze film waar een groep mensen één voor één over de kling wordt gejaagd. Maar wanneer kort daarna tijdens het familiediner de hel losbarst, blijkt deze horror steeds beter te worden.

You’re Next blijft vaak gevaarlijk dicht langs de gebaande paden schuren, maar Wingard weet daar steeds net genoeg van af te wijken om voor verrassingen te zorgen. Dat doet hij niet zo inventief als Drew Goddard dat vorig jaar deed met The Cabin in the Woods, maar desalniettemin is het knap dat hij binnen dit genre en dit hopeloos achterhaalde gegeven toch een vermakelijke en energieke film heeft weten te maken.

Tijdens de eerste helft is het vooral toekijken hoe de familie wordt uitgedund door een groep gemaskerde indringers. En zelfs met die premisse blijkt You’re Next al verrassend uit te pakken. Dat ligt niet aan het scenario, zoals dat meer het geval was bij Goddards film, maar aan de manier waarop Wingard in zijn stijl tegen conventies in gaat. Waar hij in het begin zijn muziekdepartement nog overuren laat maken om krampachtig een onheilspellende sfeer neer te zetten, is er op latere momenten juist nauwelijks meer sprake van een spanningsopbouw. Vergelijkbaar met Sam Raimi’s Drag Me To Hell worden de sequenties waarin je juist even een rustpunt zou kunnen verwachten, gebruikt om de kijker op het verkeerde been te zetten.

Halverwege moet er gas worden teruggenomen, wanneer een aantal personages anders in elkaar blijkt te steken dan ze zich voordeden. Uiteindelijk is dat dan de opmaat voor een bloederig hakfeest met een paar sterke sequenties, waarin Wingard met een fijne synthesizersoundtrack knipoogt naar horrors uit de jaren tachtig.

Het zijn dat soort momenten waaruit blijkt dat het hier niet gaat om de zoveelste suffe horror. Aan de ene kant blijft Wingard net iets te veilig binnen de gebruikelijke setting, maar aan de andere kant weet hij daar regelmatig toch ook kleine draaien aan te geven. Een topregisseur is hij misschien nog niet, maar potentie zit er zeker in.

12 Reacties

jaime91

Ook weer een film waarover ik twijfel om hem in de bios te gaan zien. Deze recensie is namelijk aardig positief terwijl onderstaande recensie dat helemaal niet is.

You're Next is ook een film die ik sowieso wel wil gaan zien al is het alleen al voor Sharni Vinson (de beauty uit Step Up 3) die in deze film best badass schijnt te zijn. In die Youtube recensie wordt namelijk gezegd dat Vinson in deze film doet denken aan de badass Gina Carano, en die indruk kreeg ik nou niet toen ik haar in Step Up 3 zag.

En die indruk krijg ik ook niet als ik haar in interviews zie ofzo, dus daar ben ik benieuwd naar. De heren van de Schmoes zijn sowieso wel aardig positief over haar kunnen, en hoewel ze een mooie dame is en ook was in Step Up 3 werd ik daar nog niet overtuigd van haar acteertalent maar dat kan ook aan die film liggen. En tegen een horrorfilm zeg ik bijna nooit nee, dus ik zet You're Next wel op mijn lijstje.

benjamin

jaime91 "In Step Up 3 werd ik nog niet overtuigd van haar acteertalent maar dat kan ook aan die film liggen."

Die kans bestaat. Smiley face Vrij verrassend ook wel dat je die gezien hebt, lijkt mij nu niet echt jouw type film.

jaime91

benjamin "Die kans bestaat. Smiley face Vrij verrassend ook wel dat je die gezien hebt, lijkt mij nu niet echt jouw type film."

Jawel hoor, ik heb niets tegen dansfilms. Wel als ze ONTZETTEND slecht zijn zoals die nederlandse dansfilm een tijdje terug. Maar de Step Up films (althans deel 1 t/m 3 deel 4 heb ik niet gezien en ik weet niet of ik die wil zien) vind ik nog wel te doen. Het zijn niet wat je noemt hele goede films, en als je er 1 gezien hebt heb je ze qua verhaal eigenlijk allemaal wel gezien maar de muziek is goed en ook de dansscenes zitten prima in elkaar. En vergeet de mooie dames niet. ;)

Dan kan ik best door zo'n cliché verhaaltje kijken. Ik kijk bijvoorbeeld ook graag naar So You Think You Can Dance, en ik hou ook van Musicals dus ik heb niets tegen dans of dansfilms.

Fincher

Volgens IMDb.com gaat de film deze week ook in de VS en Canada uit; zo laat is Nederland dus niet. Nederlandse distributeurs moeten bijna altijd wachten op de Amerikaanse release, dat zal nu ook zo zijn. Is geen slecht teken; gewoon kwestie van je beurt afwachten als andere horrorfilms al eerder een datum hebben vastgesteld!

patrick_h

Het uitstel van You're Next schijnt te zijn gekomen door rechtenproblemen. Het had iets te maken met een overname van de ene distributeur door de andere oid.

Het kan erger: [Safe] van Todd Browning kon door rechtenproblemen pas na ongeveer 10 jaar uitgebracht worden.

patrick_h

jaime91 "Jawel hoor, ik heb niets tegen dansfilms. Wel als ze ONTZETTEND slecht zijn zoals die nederlandse dansfilm een tijdje terug. Maar de Step Up films (althans deel 1 t/m 3 deel 4 heb ik niet gezien en ik weet niet of ik die wil zien) vind ik nog wel te doen."

4 is naar mijn mening beter dan 1 of 2, maar minder dan 3. Echt heel goed is het niet, maar 1 dansscene in het midden van de film is fantastisch.

Secret1994goesFilm

Kan misschien positieve recensie zijn, maar deze check ik liever niet :P
Héél misschien eens op kleiner scherm in de huiskamer... overdag :P

SunChaser

Ik vond m slecht, slecht geacteerd en niet eng. Maar iedereen loopt er mee weg.

SunChaser

Over de release dit weekeinde in USA
Playing at 2,437 locations, You're Next is hoping to add to this winning streak. The micro-budget independent production was acquired by Lionsgate shortly after premiering at the Toronto International Film Festival in September 2011. The fact that it has taken nearly two years to release likely has more to do with scheduling issues than any kind of quality concerns: as of Thursday afternoon, the movie has an 82 percent rating on Rotten Tomatoes, which is unusually high for the often-maligned horror genre.

Goov25

jaime91 "You're Next is ook een film die ik sowieso wel wil gaan zien al is het alleen al voor Sharni Vinson (de beauty uit Step Up 3) die in deze film best badass schijnt te zijn. In die Youtube recensie wordt namelijk gezegd dat Vinson in deze film doet denken aan de badass Gina Carano, en die indruk kreeg ik nou niet toen ik haar in Step Up 3 zag.

En die indruk krijg ik ook niet als ik haar in interviews zie ofzo, dus daar ben ik benieuwd naar. De heren van de Schmoes zijn sowieso wel aardig positief over haar kunnen, en hoewel ze een mooie dame is en ook was in Step Up 3 werd ik daar nog niet overtuigd van haar acteertalent maar dat kan ook aan die film liggen. En tegen een horrorfilm zeg ik bijna nooit nee, dus ik zet You're Next wel op mijn lijstje."

Vanavond gezien. En wat een bad-ass is die dame idd hier zeg! Woooow :D Heel vet Smiley face Je zwager afmaken door een blender in z'n hoofd te stampen en dan aan te zetten

Erg genoten van deze film. Spannend, onverwachte twists, wat humor, goeie schrikmomenten, en een mean chick Smiley face

Planethugo