Safety Not Guaranteed (2012)

Wie wel er tijdreizen? Je moet alleen zelf voor je wapens en verzekering zorgen.

door Michelle Iwema om 08:34 in RECENSIES
Safety Not Guaranteed poster
Regie: Colin Trevorrow| Cast: Aubrey Plaza (Darius), Jake Johnson (Jeff), Karan Soni (Arnau), Mark Duplass (Kenneth) | Speelduur: 86 minuten | Jaar: 2013

Iedereen wil tijdreizen, maar (helaas) is het nog niemand gelukt om een werkende tijdmachine te bouwen. In Safety not Gauranteed wordt er in een krant een advertentie geplaatst, waarin iemand vraagt om een reisgenoot voor een tijdreis. Het is hem al eenmaal gelukt, maar dit keer wil hij gezelschap. Je moet alleen wel je eigen wapens meenemen en (zoals de titel van de film zegt) wordt je veiligheid niet gewaarborgd.

De film opent met flitsen van het leven van Darius. Ze is een eeuwig muurbloempje met een cynische kijk op de wereld, net begonnen aan een stage bij een tijdschrift. Bij een redactievergadering leest iemand de advertentie voor waarin gevraagd wordt om een partner om een tijdreis mee te maken. Daar zit een verhaal in en Darius wordt met een van de redactieleden en een andere stagiaire op pad gestuurd voor een reportage. Al snel weet ze de schrijver van de advertentie op te sporen. Ze moet er nu alleen achterkomen of deze Kenneth getikt is, of werkelijk kan tijdreizen zoals hij bij hoog en laag beweert.

Safety not Guarenteed is een kleine indie-film van de producenten van Little Miss Sunshine. Hoewel het verhaal compleet anders is, weet het wel dezelfde feelgood-sfeer op te roepen. Het lijkt gedurende de eerste scènes een voorspelbare hap te gaan worden, met een aantal stereotiepe karakters, maar vervolgens ontwikkelt het zich tot een gevoelige komedie vol nostalgie en introspectie. Aubrey Plaza is top als de cynische Darius, maar ook de andere acteurs weten hun rol gevoelig en komisch in te vullen. Met een minder getalenteerde cast had deze film makkelijk een draak kunnen worden, maar de chemie en hun timing is precies goed. Het originele verhaal blijft je tot het einde toe verrassen en aan het denken zetten over gemiste kansen en hoe het verleden invloed kan hebben op het heden.

De vrij onervaren scriptschrijver Derek Connoly (volgens imdb heeft hij tot nu toe slechts één filmscript geschreven) heeft hiermee een prachtig sprookje gemaakt, dat van allerlei genres iets bevat. Het heeft zowel sciencefiction, komedie, fantasy als drama. Niet voor niets werd Connoly in 2012 door het blad Variety getipt als een van de tien scriptschrijvers om in de gaten te houden. Filmmaker Colin Trevorrow zet zich hiermee met zijn langspeelfilmdebuut eveneens absoluut op de kaart. Hij laat zien dat je ook met een minuscuul budget een film kan maken die echt weet te raken. Connoly en Trevorrow hebben al een volgend project waar ze samen mee aan de slag zijn gegaan, namelijk de verfilming van Jurassic Park 4. Dat belooft dus nog best wat te gaan worden.