Broken

Broken (2012)

Het wel en wee van Engelse families die wonen aan hetzelfde pleintje.

Leestijd: 2 min 11 sec
Regie: Rufus Norris | Cast: Cillian Murphy (Mike Kiernan), Tim Roth (Archie), Rory Kinnear (Bob Oswald), Eloise Laurence (Skunk), Zana Marjanovic (kasia), e.a. | Speelduur: 91 minuten | Jaar: 2012

Rufus Norris is een van de meest succesvolle theaterregisseurs van Engeland. Zo bracht hij Festen op de Britse planken en maakte hij in samenwerking met Blurs Damon Albarn het muzikale stuk Doctor Dee. In het theater was hij duidelijk niet bang om een risico te nemen. Met zijn filmdebuut Broken kiest hij wederom niet voor veilig.

Centraal staan drie families die aan hetzelfde gruizige pleintje wonen en elk meer dan hun portie ellende krijgen. The Oswalds vormen het asociale gezin en zijn werkelijk op ieder vlak de buren van hel. Ma Oswald is weggegaan en pa kan het bijna niet aan om zijn drie losgeslagen dochters op te voeden. Zijn woede richt zich vooral op zijn oudere overburen en hun labiele zoon Rick. De dochters doen ook mee met de pesterijen en terroriseren alle buurtkinderen. Het gewoonste gezin bestaat uit vader Archie en zijn twee kids. Sinds het overlijden van zijn vrouw staat hij er samen met de nanny alleen voor. Laat hij nu stiekem een oogje op deze nanny hebben, ondanks het feit dat zij al aan de man is.

Norris heeft met deze verfilming naar het boek van Daniel Clay geen gemakkelijk debuut gekozen. Het boek van Clay over conflicterende buren die elkaar schade toebrengen, belicht de situatie vanuit ieders perspectief. Norris heeft dat min of meer overgenomen door telkens dezelfde omstandigheden vanuit verschillende standpunten te tonen. Hij speelt daarmee ook met het tijdsverloop, wat bijdraagt aan de opbouwende spanning en je telkens weer weet te verrassen. De meest prominente rol is die van Archies elfjarige dochter Skunk. Door alle gekte die zich om haar heen afspeelt, is zij het lichtpuntje dat zorgt voor de humor. Norris heeft met de casting van Skunk een goede slag geslagen. Nieuwkomer Eloise Laurence weet moeiteloos zwaargewichten als Tim Roth en Cilian Murphy van het doek te spelen. Opmerkelijk is dat alle jonge acteurs overtuigend spelen. De mooiste scènes van de hele film zijn die waarin Skunk en een buurjongen hun eerste romance beleven.

Norris heeft met zijn debuut een echt 'gritty' Engels sfeerbeeld geschapen, maar de opbouw duurt eigenlijk te lang en alleen de laatste dertig minuten zijn echt spannend te noemen. Gelukkig wordt de film sterk ondersteund door de muziek (verzorgd door Albarn), scherpe montage en een prachtige cast. Broken zal bovendien de geschiedenis ingaan als de eerste film van Eloise Laurence. Zij is vast en zeker een actrice van wie we de komende jaren nog veel meer mogen verwachten.