Your Highness (2011)

Flauwe komedie wordt al snel vervelend als blijkt dat alle grappen over drugsgebruik of seks gaan.

Leestijd: 1 min 51 sec
Regie: David Gordon Green | Cast: Danny McBride (Thadeous), James Franco (Fabious), Natalie Portman (Isabel), Zooey Deschanel (Belladonna), e.a. | Speelduur: 102 minuten | Jaar: 2011

Begin dit jaar waren ze te zien in de beste rol uit hun carrière: hij in 127 Hours, zij in Black Swan. Wat een verschil met hun aandeel in het banale Your Highness. James Franco en Natalie Portman lijken nauwelijks moeite te doen om het niveau van deze beroerde komedie omhoog te krikken, hoewel dat waarschijnlijk niet veel had uitgehaald.

Regisseur is David Gordon Green, in 2008 verantwoordelijk voor de stonerfilm Pineapple Express. Met Your Highness is zijn hand weer duidelijk zichtbaar. Flauwe grappen en veel geblow voeren opnieuw de boventoon, maar zonder Seth Rogen en Evan Goldberg (Superbad) als scenaristen wordt het allemaal pijnlijk onleuk. De grootste troef die schrijvers Ben Best en Danny McBride (tevens de hoofdrol) in handen lijken te hebben, is het veelvuldig met moderne scheldwoorden gooien in een Middeleeuwse setting. Dat moet dan zorgen voor een grappig contrast.

Om een idee te geven hoe slecht het is gesteld met het gevoel voor humor van de scenaristen, is het misschien goed om het dieptepunt te noemen. Schrikbarend genoeg is dat nog niet zo gemakkelijk. Is het wanneer de twee hoofdpersonen een pedofiel orakel moeten aftrekken, een hulpje wordt verkracht door een Minotaurus of wanneer er van diens penis een ketting als trofee wordt gemaakt? En zo zijn er nog wel meer op te noemen. Smakeloze, infantiele en tenenkrommende humor.

Het is een raadsel wat de acteurs in deze miskleun zagen. Dat ze soms afwisseling zoeken valt te begrijpen, maar er zijn toch grenzen, zou je zeggen. Naast James Franco en Natalie Portman hebben ook Zooey Deschanel, Toby Jones en Justin Theroux zich voor belangrijke rollen laten strikken. Of ze er plezier in hebben gehad is niet te zien. Laten we hopen van wel, want het is onwaarschijnlijk dat iemand anders - een betalende bioscoopbezoeker bijvoorbeeld - hier lol aan beleeft.

De plot gaat over een lapzwans die mee op reis moet als zijn heldhaftige broer een vrouw uit handen van een boze tovenaar wil redden. Als ze niet op tijd zijn, verliest ze haar maagdelijkheid en is de queeste mislukt. Nee, Your Highness is geen leuke film.