13

13 (2010)

Géla Babluani bedacht een ziek, maar geniaal uitgangspunt. Helaas kan dat niet van de uitwerking worden gezegd.

Leestijd: 2 min 32 sec
Regie: Géla Babluani | Cast: Sam Riley (Vince), Jason Statham (Jasper), Mickey Rourke (Jefferson), Alexander Skarsgård (Jack), Michael Shannon (Henry), Ray Winstone (Ronald Lynn), e.a. | Speelduur: 91 minuten | Jaar: 2010

13 is de Engelstalige remake van het Franse 13 Tzameti uit 2005. Beide films werden geschreven en geregisseerd door Géla Babluani die met deze remake zijn Hollywooddebuut maakt. Een flink aantal actiesterren werd gecast voor bijrollen in een film waarin een ziek roulettespel centraal staat. Dat centrale element is helaas een stuk sterker dan de uitwerking.

De film opent met een korte flashforward waarin we Vince en een andere man tegenover elkaar zien staan, beiden met een pistool op het voorhoofd van de ander gedrukt. Vervolgens gaan we drie dagen terug toen Vince nog een totaal onschuldige jongen was. Zijn vader ligt in het ziekenhuis en samen met zijn zussen en moeder moet hij besluiten hoe ze dat financieel gaan regelen. Vince werkt als elektricien en bij één van zijn klanten vangt hij een gesprek op van de man des huizes hoe deze in één dag veel geld kan verdienen. Vincent besluit de instructies hiervoor te stelen en ze zelf te volgen. Het brengt hem uiteindelijk bij een afgelegen villa waar een groots roulettegokspel is opgezet. Vince kan niet meer terug en moet meespelen.

De film wordt, heel begrijpelijk, verkocht als een actiefilm met een topcast als Jason Statham, Mickey Rourke en Ray Winstone. Alle drie spelen echter kleine bijrollen en dat komt met name bij Rourkes rol wat geforceerd over omdat het verhaal rondom zijn personage relatief los staat van de rest van het plot. Het plot gaat namelijk over hoe een onschuldige jongen in een extreem gewelddadige, criminele wereld terechtkomt. Dat uitgangspunt is sterk en Babluani maakt van die tegenstelling goed gebruik. De flashforward verraadt weliswaar weinig, maar toch was de film zonder deze voorkennis sterker geweest.

Voor de hoofdrol castten de makers de jonge Sam Riley die eerder schitterde als Ian Curtis in Control. Hij weet de totale wanhoop en diepe angst van de stille en onschuldige Vince goed neer te zetten en mede dankzij hem wordt de spanning vastgehouden. Michael Shannon (Revolutionary Road) springt er bij de bijrollen in positieve zin uit als de doorgedraaide spelleider Henry. Alleen waarom 50 Cent in hemelsnaam gecast werd, blijft een raadsel. Helaas voor hem heeft Rourke een aantal scènes met hem en de ergernis valt van zijn gezicht af te lezen. Dat 50 Cent als acteur volledig talentloos is, wordt met 13 opnieuw bewezen.

De montage wordt goed ingezet, met name tijdens het roulettespel. De spanning wordt daar mooi opgebouwd en knap vastgehouden. Verder roept de film helaas een soort B-filmgevoel op en dat is jammer. Dat komt enerzijds door de matige opbouw van het verhaal, dat pas indruk maakt als Vince in de villa aankomt. Anderzijds heeft het ook alles te maken met de oubollige mise-en-scène en de weinig inspirerende cinematografie van Michael McDonough (Winter's Bone). Het is zonde want het B-filmgevoel doet vooral afbreuk aan de film. Het sterke uitgangspunt verdient gewoonweg meer dan deze goedkope uitwerking.