The Ghost Writer (2010)

Polanski heeft een opvallend actuele film gemaakt waarin hij ook een deel van zijn eigen leven verwerkte.

Leestijd: 2 min 11 sec
Regie: Roman Polanski | Cast: Ewan McGregor (‘The Ghost’), Pierce Brosnan (Adam Lang), Olivia Williams (Ruth Lang), Tom Wilkinson (Paul Emmett), Kim Cattrall (Amelia Bly), e.a. | Speelduur: 128 minuten | Jaar: 2010

Iets actueels, iets persoonlijks. Dat lijkt Polanski’s insteek te zijn geweest bij The Ghost Writer. De manier waarop de Engelse ex-premier Adam Lang onder vuur komt te liggen, heeft verdacht veel overeenkomsten met Polanski’s eigen problemen door de dertig jaar oude aanklacht van de Amerikaanse overheid inzake een zedendelict. Polanski werd in september vorig jaar gearresteerd in Zwitserland en zou uitgeleverd gaan worden aan de Verenigde Staten. In zijn cel, en ook tijdens zijn ‘huisarrest’ toen hij op borgtocht vrij was, werkte hij gewoon door aan zijn nieuwste film. Een politieke thriller op z’n Polanski’s.

Ewan McGregor is 'The Ghost'. Hij wordt gevraagd om de memoires te schrijven van de Engelse ex-premier Adam Lang nadat diens vorige ghostwriter op mysterieuze wijze is overleden. De reputatie van de voormalige premier ligt onder vuur vanwege de beschuldiging dat hij op de hoogte was van het illegaal uitleveren van verdachte terroristen aan de CIA ten tijde van zijn premierschap. Het eiland waar Adam Lang samen met zijn vrouw Ruth en zijn persoonlijke assistente Amelia verblijft, wordt omringd door verslaggevers en demonstranten. Tijdens zijn schrijfwerk vindt ‘The Ghost’ diverse aanwijzingen die hem in steeds geheimzinnigere richtingen sturen.

De titel en poster van de film waren niet eenduidig over wat we konden verwachten. Was het een thriller of toch gewoon een drama? De film lijkt in de beginfase nog een tijdje zoekende, maar naarmate The Ghost steeds meer ontdekt over zijn voorganger en Lang, wordt duidelijk dat we een geheim aan het ontrafelen zijn. Polanski gebruikt daarvoor oeroude verteltechnieken: als kijker ben je samen met The Ghost op zoek naar de antwoorden.

Verreweg het sterkste element van de film is de nagenoeg perfecte dosering van onverwachte maar hilarische grappen. Het grappigst is eigenlijk dat deze steeds van totaal verschillende personages komen en dat is wonderbaarlijk genoeg allesbehalve storend. Polanski toont zich hierin een ware meester.

Brosnan speelt zeer overtuigend, evenals Olivia Williams die zijn vrouw speelt. Ewan McGregor is een degelijke hoofdpersoon, al kijkt hij wel erg vaak verbaasd op bij het ontdekken van weer een nieuwe aanwijzing. Het is ook de verhaalstructuur omtrent deze clous die op den duur wat afgezaagd en oninteressant wordt. De film is na een matig begin lange tijd spannend en onderhoudend, maar kent enkele zwakke momenten en eindigt met een ronduit teleurstellende ontknoping. Je vraagt je af hoe de film was geworden als Polanski zich niet in gevangenschap had hoeven voor te bereiden.