I Love You Phillip Morris (2009)

Jim Carrey is weer helemaal terug als relnicht in originele romantische komedie die het helaas met weinig romantiek moet stellen.

door Evert de Vries om 21:53 in RECENSIES
I Love You Phillip Morris poster
Regie: Glenn Ficarra & John Requa | Cast: Jim Carrey (Steven Russell), Ewan McGregor (Phillip Morris), Leslie Man (Debbie), Rodrigo Santoro (Jimmy Kemple), e.a. | Speelduur: 102 minuten | Jaar: 2009

Ruim een jaar nadat de film al op verschillende filmfestivals draaide, is een landelijke release van I Love You Phillip Morris in Amerika nog steeds ver weg. Nederland krijgt de film ondertussen wel gewoon te zien, maar ook hier is de schade van een jaar uitstel goed te zien. De komedie waarin de liefde tussen twee mannen centraal staat, is overduidelijk nog flink aangepast. Een jaar geleden had de film nog regelmatig een intiem moment tussen zijn hoofdrolspelers, maar in de huidige bioscoopversie is daar weinig van overgebleven. Films over homoseksualiteit zijn weliswaar enigszins geaccepteerd, maar te veel fysiek contact ligt blijkbaar nog steeds gevoelig in Hollywood. Wat overblijft is een zeer grappige en originele komedie, maar de liefde komt er helaas bekaaid vanaf.

I Love You Phillip Morris vertelt het waargebeurde verhaal van meesteroplichter Steven Russell die na een heftig auto-ongeluk plotsklaps uit de kast komt en zijn volledige leven omgooit. De grootste relnicht van Miami worden is zijn nieuwe levensdoel. Zo gezegd, zo gedaan. Russell koopt wat chihuahua’s, regelt een gespierde kerel en slaat aan het shoppen. Maar, zo merkt hij al snel: homo’s hebben een duur leven. Om zijn extravagante bestaan te bekostigen wordt Russell oplichter. Hij oefent tenslotte al zijn hele leven met zichzelf anders voordoen. Toch lukt het hem niet uit het gevang te blijven. Russell wordt opgepakt en achter de tralies leert hij Phillip Morris kennen. De mannen vallen op slag voor elkaar en als Russell naar een andere gevangenis wordt overgeplaatst zit er niets anders op dan zijn oplichterspraktijken nog eens op te schroeven. Alles om maar weer bij zijn ware liefde te komen.

En als we zeggen dat Russell alles doet om bij zijn geliefde te zijn, dan bedoelen we ook alles. De verscheidene keren dat Russell uit de gevangenis probeert te ontsnappen zijn hilarisch, maar ook buiten het gevang moet Russell vaak alle zeilen bijzetten om Morris niet te verliezen. Het geeft Jim Carrey de mogelijkheid om perfect te doen wat hij zo goed kan: hilarische en extreme typetjes spelen. Gelukkig blijft het hier niet bij, want ook in de emotionelere scènes (die de film zeker heeft), laat Carrey zich van zijn beste kant zien. We hadden het al vele jaren niet meer mogen aanschouwen, maar Jim Carrey maakt het wachten meer dan goed. Sinds The Truman Show heb ik niet meer zo om hem kunnen lachen.

Om alleen Carrey hiervoor een veer in de reet te steken is overigens niet terecht. Voor de verandering heeft hij ook gewoon weer uitstekend materiaal om mee te werken. Zelfs de flauwe gevangenisgrappen die in een film over homo’s in de gevangenis natuurlijk niet kunnen ontbreken, hebben vrijwel allemaal een originele insteek. Maar echt geestig is het eigenlijk pas als Russell aan het oplichten slaat. Deze delen nemen dan ook het overgrote deel van de film in beslag. Zijn liefde voor Morris staat weliswaar aan de basis van de plotontwikkelingen, maar heeft op zichzelf weinig diepgang.

Het onderwerp homoseksualiteit komt om die reden dan ook niet heel goed uit de verf. I Love You Phillip Morris blijft steken in de clichés, zoals het cliché dat homo’s, zodra ze uit de kast zijn, niets anders doen dan proberen die kast zo spoedig mogelijk weer vol te krijgen met allerhande fashionitems. Seksuele geaardheid is in I Love You Phillip Morris niets meer dan een basis om grappen over te maken. Steven Russell deed alles om zijn grote liefde niet te verliezen, maar de verfilming van zijn levensverhaal lijkt deze liefde maar weinig serieus te nemen. Liever maakt de film oppervlakkige grappen over een man die meermaals op de meest creatieve manieren uit de gevangenis ontsnapt. Het resulteert in een heerlijke komedie, maar bereikt dit resultaat niet dankzij, maar over de rug van homo’s.

13 Reacties

SunChaser

Is de oorspronkelijke versie zoals die is bedoeld ergens online te vinden, ik haat censuur.

sleepyA

Carrey is back? Smiley face

Evertdv

SunChaser "Is de oorspronkelijke versie zoals die is bedoeld ergens online te vinden, ik haat censuur."

We kunnen hopen op een special edition als de film op dvd uitkomt. Maar zelfs dan vrees ik dat we niet de film krijgen die op Sundance was maar gewoon de huidige cut en alle verwijderde scenes op een rij als extra's.

SunChaser

sleepyA "Carrey is back? Smiley face"

Dat was ie al met YesMan. Alleen jammer dat ze het boek voor 99 procent in de prullenbak hebben gegooid.

esteban

Ik ben blij dat ook de Filmtotaal-bespreking positief klinkt, op gebruikersfora is dat namelijk héél anders.

Het kan in het verschil tussen Nederlandse en Vlaamse zegswijzen liggen, maar met de laatste alinea kan ik geen vrede nemen. Ook na een derde leesbeurt komt het over als een stelling die het volgende zegt; "I Love You, Phillip Morris" gebruikt homoseksualiteit om er grappen over te maken, zonder meer."

Dat is nu nét wat "Morris" niet doet, (onnozele niemendalletjes als "I Now Pronounce You Chuck and Larry" wél), laat staan dat die eventuele intentie duidelijk naar voor komt. Integendeel zelfs, in principe maken de makers er niet eens een punt van. De hoofdpersonages zijn toevallig niet hetero, wanneer er dan eens (slechts enkele trouwens, want dat is lang niet waar "Morris" op steunt) een minder brave grap tussen zit ('Bad Santa', anyone?) over seks, is het niet meer dan vanzelfsprekend dat er geen vrouw aan te pas komt. "Steven Russel" (Jim Carrey) wás nu eenmaal zo'n flamboyante persoonlijkheid, geen cliché maar een feit.

En verder :

Een vreemde eend in de bijt, ongetwijfeld, maar wel een zeer genietbare. Komische toestanden gesteund door een ge(s)laagde serieuze ondertoon, iets waar doordeweekse genregenoten bijna nooit in slagen. Een vrolijke zwarte komedie zeg maar. Met dank aan de frisse regie, de kwieke montage en -bovenal- het verrassende script, Glenn Ficarra en John Requa zijn duidelijk mannen met een visie. “I Love You Phillip Morris” draagt hun stempel.

De acteerprestaties konden me nog het meest bekoren. Het script en zodoende ook de situaties die zich op het scherm afspelen, zijn al humoristisch op zichzelf. In tegenstelling tot enkele andere van z’n titels heeft Jim Carrey hier dus niet de taak om het geheel gaan op te peppen tot iets grappigs. En dat loont. De man slaagt er meer dan ooit in om een respectabele acteerprestatie te combineren met z’n komisch talent, zonder constant moeten terug te vallen op talloze (en door mij nochtans gewaardeerde) rubbersmoelen en onnavolgbare lichaamsbewegingen. Ewan McGregor weet op zijn beurt te charmeren en vormt grotendeels het hart van de film. Het is echter de combinatie van beide heren die me het meest kon verrassen, het wérkt. Ze zijn tot mijn grote verbazing perfect aanneembaar als koppel en schitteren het meest tijdens hun gedeelde screentime. True sparkles, zowaar.

Wie trouwens een Jim Carrey á la 'Bruce Almighty' of 'Liar Liar' verwacht kan nu al thuis blijven.

Hoiii

Ik zou juist na de bios gaan voor jim carrey alá bruce almight of liar liar, -.- aah kan er niet tegen als iemand een recensie te serieus neemt, ik vind jim carrey altijd goed en wil hem weer graag zien!

Armani

Ik vond Jim Carrey helemaal niet zo sterk in deze film. Als je het vergelijkt met subtiele, gelaade rollen in Eternal Sunshine of the Spotless Mind en The Truman Show kan je dit toch niet een van zijn beste rollen noemen. Hij is wel vermakelijk, maar had meer moeite met het drama vond ik.

esteban

Hoiii "ik zou juist na de bios gaan voor jim carrey alá bruce almight of liar liar, -.- aah kan er niet tegen als iemand een recensie te serieus neemt, ik vind jim carrey altijd goed en wil hem weer graag zien!"

Jim Carrey is één van mijn favoriete acteurs, zoniet misschien zelfs dé favoriet. ;) Ik ga dus ook naar de bioscoop voor 'Bruce Almighty' of 'Liar Liar', ongetwijfeld ... ik wil enkel maar zeggen dat "de massa" of de "bekkenfans" die z'n serieuzere werk niet waarderen deze maar beter links kunnen laten liggen.

akketa

Helemaal eens met Esteban. Sterke film! De relatie tussen Ewan en Jim komt zeer geloofwaardig over.

marcjeb

Op de main pagina staat
''Jim Carrey is weer helemaal terug als relnicht in originele romantische komedie die het helaas met weinig romantiek moet stellen. ''

Ik heb hem verder nog nooit in een rol als relnicht gezien hoor ???

Maar goed, ik heb deze film btw nog niet gezien maar wil hem wil zien lijkt me echt lachen.

rep_robert

Het is sowieso een genot om naar Jim Carrey te kijken, al heb ik nog het meest genoten van "serieuze" rollen zoals in Eternal Sunshine of the Spotless Mind, the Truman show, Man on the Moon en the Majestic!

Annefleur

Ik had zo mijn twijfels bij deze film. De dingen die ik zag en hoorde leken meer op een homo-pornofilm. Maar nu ik zo hoor dat dat allemaal is weggelaten, denk ik dat deze film wel de moeite waard is. En als ik de recensent mag geloven, dan is die dat ook!

Neoliticum

Ik vind het nogal gedurfd om als Amerikaanse film een thema als dit aan te snijden, en de acteurs vind ik moedig. Zeker Jim Carry. Het kan iemands carriére kosten namelijk.

I Love You Phillip Morris