Humpday

Humpday (2009)

Twee heteroseksuele mannen maken samen een pornofilm. Een bromancekomedie was zelden zo bromantisch.

Leestijd: 1 min 58 sec
Regie: Lynn Shelton | Cast: Mark Duplass (Ben), Joshua Leonard (Andrew), Alycia Delmore (Anna), Lynn Shelton (Monica), Trina Willard (Lily), e.a. | Speelduur: 94 minuten | Jaar: 2009

Het is helemaal niet ondenkbaar dat heteroseksuele vrienden, onder invloed van alcohol en in een poging elkaar te overtroeven, beweren wel een pornofilm met elkaar te willen maken. Het wordt al een stuk ongeloofwaardiger als ze dit plan de volgende ochtend daadwerkelijk doorzetten. Toch is dit wat Humpday ons voorschotelt, met als resultaat de leukste bromancekomedie in jaren.

Dat het concept bizar is zal niemand ontkennen. Ben en Andrew, de twee vrienden in kwestie, zijn er heilig van overtuigd dat het feit dat ze beiden niet op mannen vallen garant staat voor hoogstaande kunst. Vrijwel alles is al gedaan in pornoland, maar heteromannen die seks met elkaar hebben? Dat kan alleen maar briljant worden. Het enthousiasme van de mannen over dit dubieuze plan is hilarisch en deze hilariteit houdt niet op totdat de film aan het eind tot een prachtige climax komt.

Humpday is echter nog veel meer dan een bizarre komedie. De film geeft regelmatig ook ruimte aan gevoelige en prikkelende scènes over liefde, (mannen)vriendschap, angsten en zingeving. Want natuurlijk hebben de mannen meerdere redenen voor hun plan dan alleen hun mannelijke bluf. Geschreven en geregisseerd door een vrouw moeten we hier wellicht constateren dat vrouwen mannen toch beter begrijpen dan de mannen dat zelf doen. Hoe dan ook tillen de gevoelige scènes de film naar een niveau waar romantische komedies maar zelden in de buurt komen. Regisseuse Lynn Shelton is hier ook nog eens zo slim geweest om enkel het geraamte van de dialogen te schrijven. Het veelvuldig gebruik van improvisatie is overduidelijk, maar gelukkig ook in goede handen bij acteurs Mark Duplass en Joshua Leonard. Vooral in de ongemakkelijke slotscène, wanneer al het gepraat eindelijk in praktijk moet worden gebracht, is de spanning mede door de improvisatie van de mannen te snijden.

Het is vooral erg verfrissend dat het uitgangspunt van de film gelukkig nergens wordt gebruikt als kapstok voor vulgaire grappen en andere goedkope komedie. De mensen die voor de seks gaan, zullen dan ook teleurgesteld worden. Ga voor het briljante script en het ijzersterke spel, en gegarandeerd dat je het ene moment dubbel ligt en het andere moment je heel ongemakkelijk voelt. Humpday is het leukste wat ik in tijden heb gezien.