Inglourious Basterds (2009)

Met deze hilarisch vulgaire oorlogsfantasie laat Quentin Tarantino weer een fraai staaltje van zijn kunnen zien.

door John Baak om 22:55 in RECENSIES
Inglourious Basterds poster
Regie: Quentin Tarantino | Cast: Brad Pitt (Lt. Aldo Raine), Mélanie Laurent (Shosanna Dreyfus), Christoph Waltz (kolonel Hans Landa), Eli Roth (sergeant Donny Donowitz), Michael Fassbender (luitenant Archie Hicox), Diane Kruger (Bridget von Hammersmark), Daniel Brühl (Fredrick Zoller), Mike Myers (generaal Ed Fenech) e.a. | Speelduur: 153 minuten | Jaar: 2009

Als op een filmposter de woorden 'The new film by Quentin Tarantino' staat, krijgt de film onmiddellijk een extra lading mee. Voor velen is een film van Tarantino iets speciaals, iets om naar uit te kijken. Voor anderen betekent het een mogelijkheid om internetfora te overspoelen met negatieve berichten over Tarantino en zijn kopieerdrang. Hoe je ook over de man en zijn films denkt, buiten kijf staat dat hij een eigen stijl heeft gecreëerd (of gejat, zullen sommigen beweren) die aanslaat en al zeven films lang veel mensen naar de bioscopen lokt. Met Inglourious Basterds (let op de spelling) weet Tarantino deze stijl te continueren en een film te presenteren die hij met trots op zijn cv kan zetten. Hoe kan het ook eigenlijk mis gaan als de film opent met: ‘Once upon a time in Nazi occupied France…’?

Inglourious Basterds laat een alternatieve geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog zien. In deze versie bestaat er een groep infiltrerende soldaten die The Basterds worden genoemd. Het is hun taak de bezetters angst aan te jagen door nazi’s op brute wijze te doden en vervolgens met een mes hun scalp te verwijderen. The Basterds worden geleid door de meedogenloze luitenant Aldo Raine en bestaan volledig uit Joods-Amerikanen die, niet geheel onbegrijpelijk, nogal nijdig op de nazi’s zijn. Tijdens hun queeste om alle nazi’s uit te roeien, krijgen ze van hogerhand de opdracht om samen te komen met de Duitse actrice Bridget von Hammersmark. Zij maakt deel uit van een plan om een aantal hooggeplaatste nazi’s, onder wie minister van propaganda Joseph Goebbels, in één keer te vermoorden. De uitvoering blijkt echter geen eenvoudige onderneming, aangezien de Basterds worden tegengewerkt door niemand minder dan kolonel Hans ‘The Jew Hunter’ Landa.

Zoals je wellicht al uit bovenstaande samenvatting kunt opmaken is Tarantino weer flink los gegaan met de personages. Van Sergeant Donny ‘The Jewish Bear’ Donowitz tot een tijdens de seks schreeuwende, begerige Joseph Goebbels; het is een bizarre en briljante potpourri aan karikaturen die op de één of andere manier toch geloofwaardig overkomen. Grootste lof gaat uit naar luitenant Aldo Raine, fantastisch gespeeld door Brad Pitt. Raine is een hardcore Amerikaanse soldaat die, zo hij claimt, afstamt van de Apaches. Vandaar dat hij, net als de Apaches, van elke gedode vijand de scalp wil hebben, hetgeen dan ook uitgebreid en pijnlijk realistisch in beeld wordt gebracht. Aan de andere kant van het spectrum vinden we Landa. Deze beruchte nazi doet zijn werk (het opsporen en vermoorden van Joden) met een grote glimlach op zijn gezicht en vertoont kinderlijke trekjes wanneer hij ergens van geniet. Beide personages zijn exemplarisch voor de wijze waarop Tarantino de oorlog behandelt: met een knipoog, waardoor de werkelijke gruwelijkheden nog meer negatieve lading krijgen. Onder alle karikaturale personages en komische situaties is dan ook een duidelijke boodschap aanwezig: wat tijdens de Tweede Wereldoorlog gebeurde was afschuwelijk en de nazi’s waren monsters.

Dit blijkt eens te meer uit de vele filmreferenties die de film rijk is. Zo verwijst de fictieve film Pride of a Nation, die een belangrijke rol speelt, naar D.W. Griffith’ The Birth of a Nation en wordt er tevens gerefereerd aan Triumph des Willens uit 1935. Deze nazipropagandafilm werd geregisseerd door de omstreden Leni Riefenstahl, een naam die meerdere keren ter sprake komt. Verder wordt er een paar keer over Charlie Chaplin gepraat, de man die de satire The Great Dictator maakte, een parodie op Adolf Hitler en het nazisme. Het mag duidelijk zijn dat de cinefiel Tarantino zijn liefde voor oudere films en vergeten genres wederom op allerlei manieren tot uitdrukking laat komen, wat de film voor veel filmliefhebbers tot een soort zoekplaat maakt.

Afsluitend nog een loftuiting over de fantastische dialogen. Bekend is inmiddels dat Tarantino een meester is van de gevatte dialogen met komische ondertoon en dit wordt nog eens onderstreept in Inglourious Basterds. Dit moet ook wel, want het aantal dialogen is groot en het gevaar van langdradigheid ligt constant op de loer. Gelukkig blijven de gesprekken interessant en de situaties origineel, zodat je gedachten slechts een enkele keer zullen afdrijven. De enige kritiek is dat de balans tussen dialoog en actie soms wat zoek is. Hoewel de spanningsopbouw veelal uitstekend is en vrijwel elke lange dialoog afgesloten wordt met een actiemoment, is het verschil in dialoogdichtheid tussen het eerste en laatste deel van de film duidelijk merkbaar.

Desalniettemin is Inglourious Basterds een film om van te genieten. De film staat bol van de kleurrijke personages, spitsvondige dialogen en bombastische actie, die samenkomen in een boeiend verhaal. Tel daarbij op de sterk gekozen muziek (hadden we anders verwacht?) en je hebt een topper die iedere zelfbenoemde filmliefhebber gezien moet hebben. Ben je echter iemand die Tarantino wel kan schieten of scalperen, houd je dan alsjeblieft een beetje in en blijf lekker thuis. Des te meer plek is er voor de liefhebbers die van elke seconde van het 153(!) minuten durende Inglourious Basterds zullen smullen.

42 Reacties

__RIK__

Zoals verwacht een must-see.

filmgast

Review niet gelezen, gewoon de sterren bekeken. Moet ik zien dusSmiley face

ExCaL^

Prima recensie! Ik heb hem zondag mogen bewonderen bij de voorpremiere in pathé Tuschinski .. Maar wat een film! Origineel, leuke (droge) humor, harde (zeer realistische) actie! En uitstekend acteerwerk zoals eerder in de recensie beschreven wordt! De juiste mix van ingredienten voor een ouderwets goede Quentin Tarantino film! Er zitten inderdaad iets wat lange dialogen in de film! Maarja de film blijft desondanks boeiend en een genot om naar te kijken! Dit is echt een aanrader voor alle filmliefhebbers hier op FT!

Ik liep in ieder geval met een voldaan gevoel en een glimlach op m'n gezicht de bios uit... :E

credits gaan naar Brad Pitt en Christoph Waltz!

Tomaz

Leuke recensie! Ik heb hem vorige week twee keer mogen bewonderen in Antwerpen, echt zitten smullen. Naar mijn mening zijn de heerlijke dialogen in het begin van de film net niet te lang en is het verschil in dialoogdichtheid perfect om je tot het laatst geboeid te houden.

Revenge of the giant face, tot twee keer toe kippenvel!

xorpion

Net gezien in Pathe Spuimarkt. 2 woorden: Gruwelijk geweldig!

Matros15

QUOTE
Grootste lof gaat uit naar luitenant Aldo Raine, fantastisch gespeeld door Brad Pitt.

Nou echt niet hoor hij was wel goed. Maar de Grootste lof gaat zeker naar Christoph Waltz, (kolonel Hans Landa)Want hij was uitstekend. PERFECTOOO!!

faxanadu1988

Ook maar eens kijken in Pathe Spuimarkt

::DFC::Nohands[NL]

Christoph Waltz steelt zeker de show, leuke recensie maar inderdaad een film voor de liefhebber, niet voor de "standaart" film liefhebber om maar netjes te zeggen.

Ik weet zeker dat veel mensen naar deze film gaan zonder dat ze weten waar dat ze naar gaan kijken, veel komen verrast naar buiten maar ook sommige zullen teleur gesteld zijn omdat ze een recht toe aan actie oorlogs film hadden verwacht.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik iets meer moffen afslachten acties had willen zien van de bastards....;)

ExCaL^

::DFC::Nohands[NL "Ik moet eerlijk bekennen dat ik iets meer moffen afslachten acties had willen zien van de bastards....;)"

Hallelujah! God saved the queen! Amen :W

Bela

Overwegend positieve recensies lees ik vandaag, variërend van 4 tot 5 sterren. Alleen de NRC waardeert deze nieuwe Tarantino met slechts 1 ster: http://www.nrc.nl/film/article2337797.ece/Inglourious_Basterds

Ben benieuwd of er hier mensen zijn die I.B. ook wat minder juichend ontvingen. En zal er bij een tweede kijkbeurt eerder een sterretje af of juist bijkomen?

Ik heb de film overigens zelf nog niet gezien.

Steadicam

5 sterren in de Volkskrant, 1 in het NRC. O+ Ik ben benieuwd naar welke kant mijn mening zal doorslaan. Vanavond weet ik het waarschijnlijk. Een Tarantinohater ben ik niet, maar een fan al evenmin. Ik waardeer zijn cinefilie, maar in mijn ogen krijgt hij iets te veel lof voor zijn (weliswaar hoogstaande) jatkwaliteiten.

pikey84

Afgelopen vrijdag gezien in Arnhem. Ben het 1000% met de recensie eens, top film!

Bateman

Die recensie van het NRC... Waarom? Waarom moeten recensenten altijd hun eigen falen van zich afschrijven door andermans met liefde gemaakte kunst neer te sabelen?
Het is volgens mij echt veel leuker om stukjes te schrijven over dingen die je mooi, leuk, geweldig, super vind, dan al dat negatief gereutel.

Armani

Die recensenten van het NRC zijn sowieso een beetje raar. Ze vinden het leuk om precies het tegenovergestelde van het juiste op te schrijven. Ook niet zo gek met een recensent die voornamelijk bekendstaat als Rusland correspondent:P, en Dana Linssen, die ik echt nog nooit heb begrepen. Ik weet nog dat zij Das Leben der Anderen als enige in de wereld ook helemaal afsabelde.

THEPMOS

John Baak....... Mijn complimenten.....eindelijk een sterke recensie!
It's an art!!!

Psycho-M

Wat een geweldige film.
Het eerste hoofdstuk zet al de toon voor de rest van de film.
Het karakter kolonel Hans Landa wordt fenomenaal neergezet door Christopher Waltz. Maar zeker ook Pitt zijn karakter is memorabel.

Geweldige dialogen, waarbij ik het jammer vond dat er niet een lange sit-down dialoog was tussen Landa en Raine.

Deze gaan we zeker nog een paar keer bekijken.

Overigens jammer dat je geen reactie kunt plaatsen bij de recensie van het NRC...

Armani

Inderdaad fenomenale film. Openingsscene is onwaarschijnlijk goed inderdaad! Spaghettiwestern op een Franse boerderij, prachtig:D. Maar de rest van de film ook constant van heel hoge kwaliteit. Waltz is natuurlijk het best, maar Pitt viel me inderdaad erg mee en was het grappigste aspect van de film.

UniMatriX

We're in the killing nazi business.
And i can tell you that business is booming :P

heerlijke dialogen, zwarte humor, sterke rollen. Die 2,5 uur waren te snel voorbij

filmgast

Beste paar uurtjes deze maand :D

PyroZnype

That's a bingo! :D

Bela

Bongiorno, ik kom net uit de matinee voorstelling in The Movies en heb genoten van de gesmeerde, gevatte dialogen, de knap opgebouwde spanning in de eerste scène en in die van het Franse keldercafé, de Italiaanse vermomming in de bioscoop en het chique camerawerk. Minpunt is vooral weer die dekselse lengte, een euvel waaraan met name JACKIE BROWN en KILL BILL ook ernstig leidden. Zeker omdat Tarantino zo houdt van lange scènes werkt dit na zo'n 100 minuten soms tegen de film.

En hoe goed Christoph Waltz ook kan acteren: zijn personage blijft een stripfiguurtje dat na een tijdje wel een beetje gaat vervelen. Wel weer een heerlijke finale en 'n lekker einde. Soms is de film wel wat inconsistent met teveel verschillende stijlen en tempo's. De flashbacks waren leuk, maar heel hap-snap. Ik vond Mélanie Laurent als Shosanna en haar geliefde er ook niet helemaal goed uitkomen. Teveel uiterlijk, te weinig inhoud met als dieptepunt de scène waarin zij in haar rode jurk haar make-up op doet met David Bowie op de achtergrond. Bela zegt: al met al een dik verdiende 3.5 sterren.

bg4life

Ik houd met heel mijn hart van deze film! van de dialogen tot het camerawerk. Van Aldo Raine tot Hans Landa. Ook vond ik de joodse bijnamen geniaal bedacht en alle verstopte humor maakte deze augustus toch nog helemaal goed voor mij! :D

Bela

Ik kon mij niet inhouden en heb er op The Cult Corner toch maar even snel een stukkie over geschreven. De nieuwe trailer geeft wel een veel beter beeld van de film dan de eerste, die vooral een actierijke oorlogsfilm aankondigde.

stefanvh

Ow mijn god dit was zo geweldig.
Het scenario is al gruwelijk goed, maar hoe tarantino onderhuidse spanning hier ook neerzet jezus christus dat is echt subliem.
Ik vond gewoon ook iedere scène vet, het acteerwerk van ...echt gewoon iedereen is uitstekend!
Over een tijdje kan ik pas goed oordelen of ik dit ook echt beter vond dan pulp fiction, maar ik vind het verdomd gelijk opgaan!

AGsleepy

In de bios zat iedereen te klappen aan einde!

Steadicam

AGsleepy "In de bios zat iedereen te klappen aan einde!"
Daar kan ik nooit zo goed tegen. Krijg ik altijd last van plaatsvervangende schaamte.

stefanvh

Steadicam "Daar kan ik nooit zo goed tegen. Krijg ik altijd last van plaatsvervangende schaamte."

haha idd, je klapt voor iemand die er nooit wat van mee zal krijgen.
Als je klapt bij een screening waar iemand van de cast/crew bij is kan ik het begrijpen, anders niet!

Thiver

Bateman "Die recensie van het NRC... Waarom? Waarom moeten recensenten altijd hun eigen falen van zich afschrijven door andermans met liefde gemaakte kunst neer te sabelen?"

Dus als een recensent een film de hemel inprijst is er niets aan de hand, maar wanneer hij/zij een film met de grond gelijk maakt is dat het afschrijven van eigen falen? Hoe kort wil je bochten hebben? Overigens brengt die recensie behoorlijk wat goede argumenten voor zijn negatieve oordeel: iedereen mag dan verheugd zijn dat de Duitsers Duits, de Fransen Frans en de Amerikanen Engels spreken (wat tegenwoordig al lang niet zo uniek meer is in oorlogsfilms), maar door de helft van de personages (zelfs normale soldaten) te benoemen tot geweldige talenwonderen gebruikt Tarantino alsnog een sluiproute voor eenvoudige communicatie. En dat Landa in de openingsscène eerst tien minuten in perfect Frans spreekt en dan zegt niet verder te kunnen in die taal, gaat er bij mij evenmin in.

Bijna net zo erg als mensen die klappen wanneer een vliegtuig geland is.

Steadicam

Thiver "Bijna net zo erg als mensen die klappen wanneer een vliegtuig geland is."
Precies! Alleen beeld ik me dan voor het gemak maar in dat de piloten het horen.:P

En wat die NRC-recensie betreft. Ik kan me wel vinden in een paar van zijn argumenten (ik heb me soms ook gestoord aan dat oeverloze geouwehoer), maar die reduceren de film niet tot één ster. Drieënhalf (misschien vier) wat mij betreft.

Planethugo

Thiver "En dat Landa in de openingsscène eerst tien minuten in perfect Frans spreekt en dan zegt niet verder te kunnen in die taal, gaat er bij mij evenmin in."
Dat bleek achteraf zodat de joden onder de grond hen niet konden verstaan....

Vond alleen de boodschap in de bios die opeens in het engels was een beetje raar. De rest was gewoon humor. Vooral als de basterds italiaans gaan praten en dan met name Pitt. Geniaal

Thiver

Planethugo "Dat bleek achteraf zodat de joden onder de grond hen niet konden verstaan...."

Da's waar. Maar dan blijft het vreemd dat ze naar Engels overgaan. Zo zul je tegenwoordig al moeite hebben iemand in Frankrijk te vinden van boven de dertig die zo goed Engels spreekt, laat staan in de jaren '40 van de vorige eeuw. Overgaan in Duits zou een stuk logischer zijn... Ik vermoed dat Tarantino zijn Amerikaanse publiek toch een beetje tegemoet wilde komen door ze niet direct in een tien minuten durende conversatie in een vreemde taal te storten. Want als Amerikaanse kijkers ergens allergisch voor zijn...

Steadicam

Ik maak me nooit zo druk om taalkwesties. Voor mijn part praat iedereen Engels. Het is toch een film? Waarom moet dat element per se realistisch zijn, terwijl andere ongeloofwaardigheden wel geaccepteerd worden?

Bateman

Thiver "Dus als een recensent een film de hemel inprijst is er niets aan de hand, maar wanneer hij/zij een film met de grond gelijk maakt is dat het afschrijven van eigen falen? Hoe kort wil je bochten hebben? Overigens brengt die recensie behoorlijk wat goede argumenten voor zijn negatieve oordeel: iedereen mag dan verheugd zijn dat de Duitsers Duits, de Fransen Frans en de Amerikanen Engels spreken (wat tegenwoordig al lang niet zo uniek meer is in oorlogsfilms), maar door de helft van de personages (zelfs normale soldaten) te benoemen tot geweldige talenwonderen gebruikt Tarantino alsnog een sluiproute voor eenvoudige communicatie. En dat Landa in de openingsscène eerst tien minuten in perfect Frans spreekt en dan zegt niet verder te kunnen in die taal, gaat er bij mij evenmin in."

Natuurlijk, Natuurlijk, iedereen heeft recht op zijn mening. Maar het is dat pedante waar ik bij enkele Neerlandische recensenten niet tegen kan.
Wanneer de gehele wereldpers, de gehele Nederlandse pers en het klootjesvolk het er unaniem over eens zijn dat dit een met liefde gemaakte film is, geheel voortgekomen uit de bizarre denkbeelden van Tarantino, en jij zeikt hem als enige finaal af, dan is het je ergens anders om te doen. Dan gaat het je niet om het beschrijven van een stukje kunst. Als je HEEL kritisch, met een conventionele filmbril op naar Basterds kijkt dan kun je inderdaad iets zeggen voor de punten van kritiek die de NRC-zeurdoos aandraagt. Maar om een film die met zoveel liefde gemaakt is, niet echt lekker te beoordelen is in het conventionele filmspectrum, en daardoor lekker verfrissend is af te doen met 1 ster... 1 ster! Als je wat kritiek hebt op een in grote lijnen goede film: prima. maar 1 ster... The Day The Earth Stood Still geef je 1 ster. Een film als dit is nooit 1 ster.
Het druipt er bij iedere zin vanaf dat deze beste man OF een schurfthekel had en heeft aan Tarantino, OF het schrijven van dit stukje tekst aangrijpt om een ander punt over te brengen. Iets in de trant van: "lekker tegendraads is toch veel interessanter?" En om dat over de rug te doen van een stukje kunst waar hij zelf NUL aandeel in heeft gehad, ga toch weg.

Bateman

vwb dat klappen na afloop: Het is ZO typisch Nederlands om daarover te gaan lopen zeiken. Wij Nederlanders zijn niet in staat om onze waardering te uiten. Het moet altijd beredeneert worden. Wat is er nou mis met het fenomeen dat je je waardering uit, en dat aan anderen om je heen laat merken? En wie rot het nou dat de mensen die er aan de film hebben meegewerkt het nooit zullen horen? Het was gewoon een hele goeie film, de zaal waarin ik zat zat er duidelijk op dezelfde manier van te genieten, dan is het toch juist koel als we dat laten merken? Of is dat te persoonlijk?

Wat anders, en behoorlijk Off topic:
Voor wat betreft klappen na het landen: die mensen kunnen een parachute krijgen van me. Smiley face De piloot heeft er toch wel enige tijd voor gestudeerd, tenminste dat mogen we aannemen. Is dat niet het geval dan zou ik dat graag voordat we OPSTIJGEN willen weten. Daarbij: Het staat toch op je ticket? Vertrek en Aankomst. Staat er op. Om met Amhali te spreken: als het NIET op je ticket staat en je landt toch, dan zou ik echt klappen.

Bateman

Planethugo "Dat bleek achteraf zodat de joden onder de grond hen niet konden verstaan....

Vond alleen de boodschap in de bios die opeens in het engels was een beetje raar. De rest was gewoon humor. Vooral als de basterds italiaans gaan praten en dan met name Pitt. Geniaal"

Precies! Ik vond dit juist heel erg goed in het verhaal passen. Dit viel me meteen op. Dat dat zo'n ervaren NRC-zeikerd niet opvalt he, dat het onderdeel VAN het verhaal is. Smiley face

11qqaazz

Ikzelf zou de film een 7 gegeven hebben. Briljante Dialogen. Maar op een gegeven moment kreeg je het idee naar een Veerfilmd toneel stuk te kijken.
Jamergenoeg kreeg ik niet het gevoel dat somige vechtsenes iets aan het verhaal toevoegde.
Toen de film afgelopen was begon de zaal te klappen, zo mooi vonden ze hem.
Een erg goede film. Niet echt mijn smaak.

Steadicam

Bateman "vwb dat klappen na afloop: Het is ZO typisch Nederlands om daarover te gaan lopen zeiken. Wij Nederlanders zijn niet in staat om onze waardering te uiten. Het moet altijd beredeneert worden."
Ik ben inderdaad Nederlander en hou er inderdaad van om alles te beredeneren. Wat is daar mis mee? Zeiken wil ik het niet noemen, dat is dan weer jouw overdreven statement. Kan ik het helpen dat ik plaatsvervangende schaamte krijg? Dat is ook maar een gevoel. Ik persoonlijk vind applaudisseren voor een film raar. Klap jij ook voor een goede televisieserie, een mooi schilderij of een prachtig gebouw?

SunChaser

Net de DVD gezien. Goede film. Alleen wel erg weinig Bastardsmomenten. Was meer een bijrol. Had wel dingen willen zien zoals een training scalperen, of een hoofdstuk hoe de bastards berucht werden en over de boerenfamilie in t begin.

roc12345

Ik ga deze film vandaag huren en dan vergelijken mat PUBLIC ENEMIES wat is dat een slechte film zeg en de camerakwaliteit was zo goedkoop dat het leek dat ik een serie aan het was kijken in plaats van een film een 6.8 voor PUBLIC ENEMIES

hoop dat INGLORIOUS BASTARDS mijn week weer goed maakt

Mouchefree

Bateman "Natuurlijk, Natuurlijk, iedereen heeft recht op zijn mening. Maar het is dat pedante waar ik bij enkele Neerlandische recensenten niet tegen kan.
Het druipt er bij iedere zin vanaf dat deze beste man OF een schurfthekel had en heeft aan Tarantino, OF het schrijven van dit stukje tekst aangrijpt om een ander punt over te brengen. Iets in de trant van: "lekker tegendraads is toch veel interessanter?" En om dat over de rug te doen van een stukje kunst waar hij zelf NUL aandeel in heeft gehad, ga toch weg."

Goed gezegd Bateman! Slim betoog - ik vraag mij ook altijd af (en niet alleen bij recensenten) wat de onderliggende motieven zijn als iemand een bijzonder negatieve mening geeft die (vaak) ook niet goed is onderbouwd.

Over de film: ik kon maar geen genoeg krijgen van Christopher Waltz, de rillingen lopen over je rug. Het gepersonificeerde kwaad is altijd zoveel fascinerender om naar te kijken (vind ik).

Asperientje

Galu "Public Enemies is stukken beter dan Inglourious Basterds dat gewoonweg belachelijk voor woorden was. Vele kijken niet verder dan hun neus lang is denken weer een cult film vast te hebben en denken hmm ik ga naar de betere film terwijl het gewoon een heuse hoop woorden en wat bloed bij is..."

Juist. Andersom bedoel je. Het enige wat goed was aan public enemies was het camerawerk, voor de rest niet veel meer. Daarentegen was bij Inglourious basterds bijna alles perfect.

Galu

Public Enemies is stukken beter dan Inglourious Basterds dat gewoonweg belachelijk voor woorden was. Vele kijken niet verder dan hun neus lang is denken weer een cult film vast te hebben en denken hmm ik ga naar de betere film terwijl het gewoon een heuse hoop woorden en wat bloed bij is...

Inglourious Basterds