Blades of Glory (2007)

Veel leuker dan het flauwe concept doet vermoeden.

Wij zien dat je een adblocker gebruikt. Dit vinden wij jammer, want FILMTOTAAL is dankzij onze advertenties gratis toegankelijk. Graag willen we je vragen een uitzondering te maken voor FILMTOTAAL. Hoe je dat moet doen lees je hier.

M.v.g FT

door Ronald Simons om 19:41 in RECENSIES
Blades of Glory poster
Regie: Josh Gordon & Will Speck | Cast: Will Ferrell (Chazz Michael Michaels), Jon Heder (Jimmy MacElroy), Luke Wilson (seksverslaafdengroepsleider) e.a. | Speelduur: 93 minuten | Jaar: 2007

Hoe omschrijf je nu precies de humor in films als Anchorman, Zoolander, Starsky & Hutch en Old School? In de eerste plaats bestaan deze films voornamelijk uit situatiegrappen met cartooneske, over the top personages, een vleugje viespeukerij en bovenal een klein hartje. In de tweede plaats worden ze bevolkt door leden van de zogenoemde Fratpack: de bevriende acteurs Ben Stiller, Owen Wilson, Luke Wilson, Vince Vaughn, Will Ferrell, Steve Carell, Jack Black, David Koechner en Paul Rudd. Blades of Glory is een nieuwe loot aan de Fratpackboom. En niet eens zo’n zwakke.
1

Net als in Zoolander volgen we in Blades of Glory twee rivaliserende mannen met een onalledaags beroep. In eerstgenoemde speelden Ben Stiller en Owen Wilson aanstellerige topmodellen, nu spelen Wil Ferrell en Jon Heder kunstschaatsers. Heder (Napoleon Dynamite) is de nichterige Jimmy MacElroy die wordt geïntroduceerd met een kür waarin hij gehuld in een pauwenpak allerlei frivole toeren uithaalt, waarna hij als klap op de vuurpijl een levende duif uit zijn pauwenpak tevoorschijn tovert. Will Ferrell is als de ruwe, dikke en ordinaire Chazz Michael Michaels zijn tegenpool. In de finale van de Olympische Spelen komen de twee op een gelijk aantal punten, maar worden gediskwalificeerd als ze al vechtend de prijsuitreiking versjteren.

De kunstschaatsbond verbiedt ze vervolgens om ooit nog solo te schaatsen. Al snel glijden de twee af en herinnert nog maar weinig aan hun vroegere sterrenstatus. Jimmy verdient zijn geld in een sportzaak terwijl Chazz volslagen dronken zijn dagelijkse rondjes schaatst in een sprookjesmusical, waarin hij zichzelf compleet belachelijk maakt terwijl hij zijn sprookjesmasker onderkotst. Dan brengt een doorgeslagen fanboy zijn idool Jimmy op het idee om de schaats op te pakken in het paarrijden. Natuurlijk vindt Jimmy zijn partner in Chazz en binden ze gezamenlijk de strijd aan tegen de boosaardige Stranz en Fairchild Van Waldenberg.

Het door Ben Stiller geproduceerde Blades of Glory is veel leuker dan het flauwe concept doet vermoeden. Op een enkele voorspelbare grap na zetten de acteurs, onder wie ook Fratpacker Luke Wilson als leider van een seksverslaafdenklasje, leuke personages neer met goed geschreven dialogen. Onder regie van nieuwkomers Josh Gordon en Will Speck speelt Ferrell een van zijn beste rollen als de vulgaire Chazz Michael Michaels, maar ook de in het echte leven getrouwde Will Arnett en Amy Poehler als de smakeloze Stranz en Fairchild Van Waldenberg zijn behoorlijk op dreef. De computer doet vervolgens de rest door Ferrell en Heder te laten schaatsen als ware schaatscoryfeeën.