Blood Diamond (2006)

Razend spannende film met een indrukwekkende boodschap.

door Thijs Witty om 17:33 in RECENSIES
Blood Diamond poster
Regie: Edward Zwick | Cast: Leonardo DiCaprio (Danny), Djimon Hounsou (Solomon), Jennifer Connelly (Maddy)| Speelduur: 143 minuten | Jaar: 2006

Zoals gebruikelijk zullen de celebrity’s dit jaar weer met talloze diamanten op hun graatmagere lijfjes over de rode loper paraderen tijdens dat dubieus zelfverheerlijkende Oscarfeestje. Een persoonlijk droomscenario: Blood Diamond wint een Oscar (die kans bestaat, want Leonardo DiCaprio is genomineerd) en in het bedankwoordje klinken idealistische woorden: ”Diamanten worden door bloedvergieten gewonnen!”. Een hard cut naar de glimmende Renée Zellweger, die met een beschaamde blik op haar poezelige gezichtje de handen over een 18 karaats diamanten ketting laat glijden. Gegniffel op de achtergrond; Renée staat plotseling op en proclameert: ‘Nooit meer zal ik diamanten dragen. Geen bloed aan mijn lijf!’ Er klinkt gejuich; mensen gaan staan; diamanten verdwijnen in de prullenbak; Hollywood stuurt 75 procent van zijn inkomsten naar Sierra Leone en… de wereld is in vrede.

Droom maar lekker verder. We moeten het doen met de film. Gelukkig maakt die een hoop goed. Razend scherp schiet hij door het beeld: tijdens de achtervolgingscènes is DiCaprio als een god. Blood Diamond krijgt het voor elkaar niet alleen cinematografisch opwindend te zijn, maar ook een fysieke acteerprestatie uit Leo te trekken zoals tot dusver alleen Martin Scorsese dat kon. Credits gaan ook naar heerschap DiCaprio zelf, want hij laat wederom zien dat hij van alle markten thuis is - accenten incluis. Maar genoeg over de acteerprestaties (voor de goede orde: ook Connelly en Hounsou zijn in optima forma), het gaat hier om een bijzonder ambitieuze film die veel meer te vertellen heeft.

Blood Diamond laat de donkerste kant van Afrika zien; verwacht hier dus geen National Geographic-materiaal of een melancholische Meryl Streep die ‘Aaaaafrica’ zo mist. Nee: het is het oog om oog, tand om tand in de wereld van Blood Diamond. Sierra Leone is de poel des verderfs waarin de film zich afspeelt. Hier worden kinderen neergeschoten, vrouwen verkracht en vrienden door elkaar afgeslacht. Ironisch genoeg komen ook ‘s werelds mooiste stenen uit deze regio en een foutloze diamant is dan ook de MacGuffin in kwestie. Politieke intrige is prominent aanwezig; bekend terrein dus voor degenen die The Constant Gardener of Hotel Rwanda hebben gezien. De uiteindelijke boodschap is in Blood Diamond echter wat zwart-witter en naast maatschappijkritiek is het ook gewoon een spannende actiefilm.

En aan wervelende actie geen gebrek: superlatieven schieten tekort om de gruwelen te beschrijven die hier de revue passeren. Het is even wennen, want hoe graag je de actie ook wil zien, de vieze smaak raak je niet kwijt: we zijn hier getuige van enorme misdaden tegen de mensheid. En juist dit maakt Blood Diamond zo goed: er worden geen doekjes om gewonden wat betreft het ingenomen standpunt tegenover het westers imperialisme en de smacht naar geld van Afrikanen en westerlingen. Het gelikte uiterlijk doet niks af aan de boodschap die de film heeft: kapitalisme, in welke vorm dan ook, heeft altijd winners en verliezers. In Blood Diamond eindigen de verliezers zonder ledematen in een greppel en baden de winners in jacuzzi’s op een tropisch eiland. Zo scherp zijn de verschillen en zo hard dringt door dat dit wel eens heel goed de realiteit kan zijn.

Het typische Hollywoodsausje waarin Blood Diamond heerlijk lang heeft mogen sudderen voorkomt echter dat de film de status van ware klassieker krijgt: uiteindelijk leert de Hollywoodformule ons dat naastenliefde alle gruwel kan overkomen. Het einde is dan ook bizar optimistisch. Valt Blood Diamond daarmee zelf ten prooi aan de zo sterk geuite maatschappijkritiek? Dat valt wel mee. De kijker is murw na twee uur geweld en heeft een happy ending best verdiend. Toch knaagt het gevoel dat Blood Diamond werkelijk een meesterwerk had kunnen zijn als het maar de moed had gehad zijn boodschap tot aan het einde door te drukken. Geestverwant The Constant Gardener was wat dat betreft duidelijker en misschien ook beter: “you can get a man out of Africa, but you can never get Africa out of a man”. Gelukkig overkomen het puike acteerwerk, de wervelende plaatjes en een grotendeels prima scenario de meeste struikelblokken, maar als historisch eikpunt zal Blood Diamond niet beklijven. Hooguit zal DiCaprio de Oscar winnen en over een paar jaar aan zijn kinderen een idealistische anekdote vertellen. Godzijdank is het beeldje verguld en niet ingelegd met diamanten.

28 Reacties

Webjoker

Prachtige review van een film die ik zeker wil gaan zien. Chapeau!

ash_

Hmm, de meeste reviews die ik tot nu toe in de Nederlandse media heb gelezen waren heel wat minder positief. Misschien toch maar gaan kijken.

SunChaser

De film heeft idd net te weinig evenwicht en duurt te lang. Blood Diamonds is een kruising tussen Kuifje in Afrika en The Constant Gardner, met vleugjes Romancing the Stone en Lord of the Rings, waarbij DiCaprio als een Gollum naar zn precious zoekt.

Mellie

De andere recensies waren inderdaad wat minder positief... Naar mijn mening te negatief, maar deze recensie is ook weer wat te positief. De struikelblokken die in de recensie genoemd worden waren voor mij persoonlijk toch wel een groter minpunt. Het switchen tussen actie en de menselijke gruwelijkheden gingen zo snel dat het voor mij moeilijk werd allebei goed te beleven.

Maar goed, drie sterren verdient de film wat mij betreft toch wel.

Megalomaniac

Ik weet niet in hoeverre ik Jac Goderie serieus kan nemen, maar hij was toch een heel stuk negatiever over Blood Diamond. DiCaprio was een lachertje, dat accent was verschrikkelijk en deze film was voor Zwick absoluut veel te hoog gegrepen waren maar twee van de opmerkingen die hij had.

Moviemagic

Ik denk dat je meer hebt aan de verschillende meningen die razen over het internet beoordeeld door de "gewone mens" dan door Jac Goderie alleen.

On topic: lijkt me een geweldige film. De recensie (hoe dan ook laaiend enthousiast geschreven) is prima opgezet.

TheGodfather

Vond `m heel erg goed. Als Hounsou die Oscar nou nog niet wint....
Di Caprio is ook goed maar vond `m in The Departed beter

Verder: zeker een aanrader om in de bios te gaan zien

8,0/10

Westlander

Best een heftige film met veel geweld dat echter niet altijd even gedoseerd effectief is. Opvallend is het terugkerend ritme van actie en rust waardoor het verhaal makkelijker door de lange filmduur rolt.
Leonardo diCaprio is terecht genomineerd voor de Oscar hoewel hij in The Departed ook schittert, maar daar wel naast een aantal andere kanjers.
En de moviesound is zeker de moeite waard.

major malfunction

Los van alle politieke blabla en geneuzel over hoofdrolspelers vond ik het een keiheftige film, eentje die na afloop bij menig bezoeker - inc. myself - zeker nog even na zal blijven dreunen. Hij drukt je met je neus op de feiten. En is in mijn ogen als docudrama annex avonturenfilm - geef het beestje eens een naam - zeer geslaagd! M'n vriendin was ook erg aangegrepen door de film: ze begeleid voormalig kindsoldaten uit die regio en leest dagelijks rapporten over watskebeurt. Menig traantje werd door haar dan ook weg geplinkt omdat ze veel herkende in wat de film laat zien. Maar ook zij was onder de indruk zonder wrange nasmaak. Cijfertje? 8,5!

Cee van Lleef

Waar deze film in uitblinkt is volgens mij dat er inderdaad geen blad voor de mond wordt genomen. Er wordt op niet mis te verstane wijze een beeld geschetst van de wereld achter die mooie glimmende stenen die je in de etalage van de juwelier ziet liggen. Dat die wereld verre van mooi is, daar had ik al wel een vermoeden van, maar door deze film worden die vermoedens concreet en expliciet in beeld gebracht. Vooral de contrasten tussen de schoonheid van het continent Afrika en de uitzichtloosheid van haar bevolking zijn mooi neergezet. Groot minpunt was mijns inziens het accentje van Di Caprio. Te gekunsteld. Ik irriteerde me er aan. Ook sommige sprongen in het verhaal gingen me wat te snel. Voorbeeld: Solomon weet binnen een halve minuut zijn vrouw en kind op te sporen binnen een vluchtelingenkamp waar 1 miljoen mensen in zouden zitten.. Het einde was ook wel wat zoetsappig. Al met al zou ik hem 3 sterren geven.

merijnsa

Helemaal met de rescensie eens. Gewoon heen gaan deze film, geluid is trouwens ook fantastisch!

En met dat accent is niks mee hoor, of je moet gewoon niet van Afrikaanse accenten houden. Wanneer je dan kijkt is dat vegetarisch hamburgers eten :P

Cee van Lleef

merijnsa "En met dat accent is niks mee hoor, of je moet gewoon niet van Afrikaanse accenten houden. Wanneer je dan kijkt is dat vegetarisch hamburgers eten :P"

:?

Soapy

Gisterenavond gezien en ik moet zeggen, de recensie is eigenlijk voor 99% zoals ik de film beleefd en gezien heb.
De constant gardener is net een sterretje beter, maar qua feeling en hardheid is BD wel ontzettend goed en naar mijn smaak ongeevenaard!
Ga deze zien, want je kijk op de wereld wordt hiermee toch weer een stukje helderder!

Dazzlestan

Beetje voorspelbaar dat Leonardo Di sterft

Zeer goede en intelligente film!

santino

Geweldige film! Gebeurt toch niet erg snel meer dat ik écht onder de indruk ben, maar dat was nu de eerste twee uur zeker wel het geval. Nog nooit zoiets zo indrukwekkend realistisch gezien.
De laatste wending in het verhaal sprak mij wat minder aan, maarja je moet ook op de één of andere manier een eind aan zo'n verhaal breien natuurlijk. Mag het gevoel van daarvoor niet verpesten.
Ook ijzersterk geacteerd trouwens door alle hoofdrolspelers! Als je een biosfilm zoekt, ga deze zien!

[rating 4.5]

Steadicam

Bij gebrek aan duidelijk aanwijsbare minpunten (ik stoorde me in het geheel niet aan DiCaprio's accent of zijn boetedoening) kan ik niet anders dan de volle mep geven. [rating 5]

jaylogan

Ben speciaal gaan kijken om te horen of DiCaprio erin zou slagen een goed Zuidafrikaans accent neer te zetten, omdat ik wel eens anderen gehoord heb die dat karikaturaal overdreven of gewoon verkeerd deden en dus niet geloofwaardig overkwamen. Nou, hij deed het echt heel erg goed. Als Zuid-Afrikaan was het net of ik een landgenoot hoorde praten. Dus ik weet niet waar al het kritiek op zijn accent gebaseerd is...
Op andere punten vond ik de film ook geloofwaardig en realistisch.

Cee van Lleef

De kritiek op zijn accent is dat ik me er aan irriteerde. Kan ook gewoon zijn dat ik me irriteer aan de stem van Di Caprio. Ik ben niet deskundig genoeg om te zeggen of het een goede weergave is van het Zuid-Arikaanse accent, dus ik zeg ook niet of dat goed of slecht is. Het kwam op mij gekunsteld over en ik irriteerde me er aan. Kan toch? Echt vervelend dat alles hier altijd zo uit zijn verband wordt gerukt. Zeer vermoeiend.

santino

Ach, uit z'n verband wordt gerukt... Op mij komt het meer over als "ach daar hebben we leo weer, we voelen ons nog steeds te goed om te zeggen dat ie een geweldige prestatie neerzet als acteur, dus waar zouden we 'm nu op kunnen pakken...".

Maar misschien is dat wat jou betreft weer een misinterpretatie mijnerzijds, kan natuurlijk ook weer. Je leest overigens wel vaker dat mensen zich irriteren als een bekend acteur een film met een accent speelt, misschien omdat je de stem die normaal bij dat gezicht hoort zo goed kent dat het dan te vreemd is om er een ineens een ander accent bij te horen.
Terwijl deskundigen dan juist zeggen dat het realistisch en goed is. Hoe realistischer hoe beter zeg ik dan; jaylogan heeft gesproken.

WoUtoMatiC

santino "Hoe realistischer hoe beter zeg ik dan; jaylogan heeft gesproken."

Inderdaad. Fora zijn ineens weer vol met accentdeskundigen. Ik denk dat iemand uit Zuid Afrika er het beste over kan oordelen.

'Gekunsteld' suggereert trouwens wel degelijk dat het geen goed accent is Cee. ;)

Ik ben het eens met de recensie. De acteurs zijn stuk voor stuk volledig geloofwaardig. De actie is schokkend, meedogenloos en zeer realistisch. Het einde had niet gehoeven, maar inderdaad, na al die ellende hebben we het misschien wel verdiend.
[rating 3.5]

Dirtman

Erg goede film! Wat het accent van DiCaprio betrefd, ik heb geen idee hoe normaal gesproken de blanke afrikanen praten, maar ik vond hem erg geloofwaardig hierin. De hele (grimmige, donkere, verdrietige) sfeer van Afrika die Edward Zwick neerzet vind ik ontzettend goed en geloofwaardig, de pers, de rebellen, de kindsoldaten en de vluchtelingen. fantastische film die soms ietsjepietsje te lang duurt.

[rating 4]

Bianca16

Ik vind blood diamond een erg goede film. er zit veel geweld in, maar het verhaal wat er achter zit maakt het eerder droevig dan gruwelijk. Natuurlijk is het een film met een happy-end, het is en blijft een hollywood film. maar er zit ook een groot deel waarheid in...Ik vond de film erg indrukwekkend

::DFC::Nohands[NL]

Schitterende maar ook tevens indrukwekkende film, avontuur,geweld,liefde,waarheid,politiek,natuur alles zit er werkelijk in, alle acteurs en actrices spelen heel goed!!!

Schitterende locatie beelden in een helaas verscheurd land door geweld en politiek.

DiCaprio bewijst dat hij een volwassen acteur is en zichzelf nog steed beter en verder aan het onwikkelen is!!! T+)

Dit is een must see en must have movie!!!

Remkoo7

Zeer indrukwekkende film. Echt het bekijken waard. Leonardo speelt gewoon goed. Niks leo dit of leo dat... gewoon goed!

[rating 5]

zetmoon

Ik ben geen liefhebber van acteurs die accenten nadoen.

Leo deed het best goed, maar ik houd meer van
de originele stem van een acteur.

tropical girl

Ik heb maar heel weinig woorden (en steren) nodig voor deze farce, aanfluiting van een film. Walgelijk zoals er met De Goede Boodschap gekokketeert word, alleen maar om een goede Hollywood gooi-en smijtfilm te maken, die vooral draait om de toch zo sterk gegroeide mr. di Caprio....Bah!
Hounsou: hou nou toch eens op met die Strong black Man act, en ga gewoon goed, subtiel acteren (wat je kan), en Connely: okay ik vergeef je deze waanzinnige misstap als je beloofd om je nooooit meer zo te laten misbruiken als love interest.
Next.

tropical girl

...en dat waren toch nog teveel woorden voor een zeer matige pruilfilm, haha. Ik leer het ook nooit...