X-Men 3: The Last Stand (2006)

Soms spectaculaire, maar voornamelijk holle en zielloze actiefilm.

door Kaj van Zoelen om 22:18 in RECENSIES
X-Men: The Last Stand poster
Regie: Brett Ratner | Cast: Hugh Jackman (Wolverine), Halle Berry (Storm), Famke Janssen (Jean Grey), Patrick Stewart (Dr. Charles Xavier), Ian McKellen (Magneto), Shawn Icemore (Iceman), Ellen Page (Kitty Pryde), Anna Paquin (Rogue), James Marsden (Cyclops), Kelsey Grammer (Beast), Rebecca Romijn (Mystique), Aaron Stanford (Pyro) e.a. | Speelduur: 105 minuten

Bryan Singer regisseerde zowel X-Men als het vervolg X2. Vooral bij die tweede film slaagde hij erin om een redelijk uitgebalanceerde mix te brouwen van spectaculaire actie, karakterontwikkeling, tentoonspreiding van mutantenkrachten en achterliggende maatschappijkritische gedachtes. Hij zou aanvankelijk ook het derde deel van de reeks draaien, maar verliet de productie om Superman Returns te maken. Na de kortstondige bemoeienis en het snelle vertrek van Matthew Vaughn (Layer Cake) kwam Brett Ratner aan het roer te staan. Helaas begreep hij weinig van het recept van Singer en gebruikte hij vooral de minst interessante ingrediënten van de eerste twee films. Het resultaat is een soms spectaculaire, maar voornamelijk holle en zielloze actiefilm.

Niet alles kan op Ratner worden afgeschoven. Scriptschrijvers Simon Kinberg en Zak Penn leveren eveneens zeer matig werk af. Natuurlijk kunnen zij er niets aan doen dat Ratner scènes die in eerste instantie het einde hadden moeten worden, naar het midden verplaatste, waardoor een aantal zaken worden onthuld die het vervolg van de film eigenlijk saai maken. En zij kunnen het ook niet helpen dat Halle Berry eiste dat haar slaapverwekkende Storm een hoofdrol kreeg. Maar dat is nog geen excuus voor de soms tenenkrommende dialogen, de stupide uitwerkingen van enkele plotlijnen, de ongeloofwaardige uitleg van bepaalde karakterontwikkelingen en een overdosis platte personages.

Zo is daar bijvoorbeeld Angel. Een centraal personage in een aantal scènes, maar nauwelijks of niet relevant voor het verhaal en van geen enkele invloed op de rest van de film. En zo zijn er nog vele andere oninteressante personages die allemaal even de revue passeren en bij naam en toenaam worden genoemd, maar die de overzichtelijkheid en logica van X-Men: The Last Stand allerminst ten goede komen. Door dit personeelsoverschot is er in één uur en drie kwartier maar weinig tijd beschikbaar voor elk afzonderlijk personage en dan helpt het niet dat de personages waar wel tijd aan wordt besteed niet interessant zijn of slecht uitgewerkt worden. Een gevolg is dat een aantal dramatische gebeurtenissen rondom sommige personages nauwelijks een emotionele indruk maakt, terwijl dat natuurlijk wel de bedoeling was. Een ander gevolg is dat de actiescènes steeds minder gaan boeien, omdat de personages die de acties uitvoeren, dat ook niet meer doen. Zelfs al is de actie nog zo spectaculair en indrukwekkend.

In het magere verhaal over een medicijn dat mutanten kan ‘genezen’ van hun genetische afwijking, waarop de mutanten verdeeld reageren, schuilt in potentie wel een puike, zelfs intelligente actiefilm. Maar verder dan wat onzinnige opmerkingen over slavennamen (sinds wanneer waren de mutanten slaven?) en een nauwelijks doordachte verhaallijn over mutanten die genezen willen worden komen Ratner en de schrijvers niet. Heel af en toe schijnt er nog iets van de originele blauwdrukken door. Het zijn meteen de betere momenten. De grootste fout die Ratner & Co. maken, bestaat uit het creëren van een almachtig, destructief personage dat al halverwege de film wordt geïntroduceerd. Dit haalt vrijwel alle spanning uit de film, omdat je nu eenmaal weet dat dit karakter uiteindelijk alles zal proberen te vernietigen. De enorme strijd daarvoor is hierdoor irrelevant en ongeloofwaardig, omdat de slechterik zijn ‘wapen’ ook eerder zou kunnen inzetten.

Ondanks alle kritiek (en er is nog veel meer dan hier staat) is X-Men: The Last Stand niet volkomen mislukt. De film begint best aardig, Ian McKellens geschmier is meer dan vermakelijk, Kelsey Grammer is ondanks de korte tijd en de slappe uitwerking van Beast toch leuk als de blauwe, behaarde mutant en hier en daar bevat het script zowaar nog een amusante grap. Kosten noch moeite zijn gespaard voor de indrukwekkende special effects. Jammer dat Ratner mutanten slechts ziet als opslagvaten voor bovennatuurlijke krachten, en niet als mensen van vlees en bloed die toevallig een gave hebben. Anders was de confrontatie tussen de volgelingen van Xavier en die van Magneto misschien wel interessant geweest.

48 Reacties

CAGE

Jammer dat Ratner mutanten slechts ziet als opslagvaten voor bovennatuurlijke krachten, en niet als mensen van vlees en bloed die toevallig een gave hebben. Anders was de confrontatie tussen de volgelingen van Xavier en die van Magneto misschien wel interessant geweest.

Je zou het goed moeten lezen wil je het niet fout begrijpen. Helaas zijn de regisseurs in Amerika ook maar mensen. En ook al is het regisseren het wat ze doen, is het nog moeilijk het zo in beeld te brengen zoals het de kritici misschien graag zagen. Ja heb veel 'het' in de zin gebruikt, weet ik. Was al bang voor dat dit laatste deel niet echt zou brengen wat het misschien beloofde. We waren weer te opgewonden erover.

Thiver

Grappig: dit is schijnbaar de tweede film in een week tijd waarin Ian McKellen het niveau omhoog trekt. Tijd om die man eindelijk eens met een Oscar te belonen!
Trouwens opvallend dat deze film zo kort is. Zoals in de recensie wordt vermeld is er te weinig tijd om alles te vertellen. Deel 1 vind ik ook te kort, bij deel 2 bevalt het me wel dat-ie lekker lang is. Raar dat men dit deel weer zo kort heeft gehouden.

Pres

"Een ander gevolg is dat de actiescènes steeds minder gaan boeien, omdat de personages die de acties uitvoeren, dat ook niet meer doen. Zelfs al is de actie nog zo spectaculair en indrukwekkend."

:?

Colonel_Kurz

Pres ""Een ander gevolg is dat de actiescènes steeds minder gaan boeien, omdat de personages die de acties uitvoeren, dat ook niet meer doen. Zelfs al is de actie nog zo spectaculair en indrukwekkend."

:?"
Simpel: Een actiescène is pas spannend, als je als kijker meeleeft met de personages in die actiescènes. Kan het je geen reet meer schelen wat er met de personages gebeurt, dan is zo'n actiescène niet echt boeiend meer, hoeveel dure special effects er ook tegenaan gooit.

Jnk18

Ik zal maar niet naar deze recensie luisteren.. ik ben een x-men fan, altijd al cool gevonden, no matter what!

Colonel_Kurz

Jnk18 "ik zal maar niet naar deze recensie luisteren.. ik ben een x-men fan, altijd al cool gevonden, no matter what!"
Dan ben ik benieuwd of je alle veranderingen in de X-Men mythologie ook zal accepteren... zoals dat Dark Phoenix het gevolg is van mentale blokkades die Jean Grey schizofreen maakten, aangebracht door dr. Xavier, of, minder belangrijk, het feit dat Juggernaut opeens een mutant is.

Fay

Kaj van Zoelen "Niet alles kan op Ratner worden afgeschoven. Scriptschrijvers Simon Kinberg en Zak Penn leveren eveneens zeer matig werk af. Natuurlijk kunnen zij er niets aan doen dat Ratner scènes die in eerste instantie het einde hadden moeten worden, naar het midden verplaatste, waardoor een aantal zaken worden onthuld die het vervolg van de film eigenlijk saai maken. En zij kunnen het ook niet helpen dat Halle Berry eiste dat haar slaapverwekkende Storm een hoofdrol kreeg."
Maar ligt een groot deel van de schuld niet gewoon bij de execs bij Fox, die dit project er na de regisseursperikelen er zsm doorheen wilden jagen en Berry d'r zin hebben gegeven?

Morrigun99

Helemaal eens met de recensie. Op zich een leuke actiefilm, maar X-men onderscheidde zich nu juist van de middenmoot. Met deel 3 zijn ze wat mij betreft weer terug bij af.

TheGodfather

Gisteren gezien en heb me erg vermaakt. Dit schreef ik op een ander forum (geen zin om het hele stukje nog eens te typen :P)

De opgave voor Brett Ratner de vorige X Men films te overtreffen was nogal een moeilijke. Daar is ie ook niet volledig in geslaagd. Maar de film voldoet heel prima aan de verwachtingen. Het verhaal is wat ondergesneeuwd geraakt in dit derde en de nadruk ligt op de actie. Die actie was er in overvloed, en hoe. Het is 1 lange rit van CGI effecten die er erg goed uit zien. Het tempo van de film ligt erg hoog, er zit bijna geen moment rust in. Het acteerwerk is dik in orde en de soundtrack van John Powell is erg gaaf.
Zoals gezegd: X Men: The Last Stand is niet zo goed als z`n 2 twee voorgangers maar in z`n doel om een enternainende film neer te zetten is Ratner zonder meer geslaagd.
Oh, en blijf zitten tot dat de aftiteling helemaal is afgelopen.

Mijn Cijfer: 7,5/10

Queenfan

Tsja, het is de afsluiting van de trilogie he, dus dit mag ook wel een spectacel worden. En het hoeveel mutanten er ook bij zijn gekomen, het gaat nog steeds primair om het groepje dat in X1 en 2 ook centraal stond met vooral Wolverine, Xavier en Magneto en nu natuurlijk ook de Dark Phoenix. Dat Storm meer erbij betrokken is vind ik alleen maar goed en leuk!
Ik heb hem nog niet gezien, maar ik vond al direct toen ik hoorde dat hij maar 1:45 minuten ging duren dat dat veel te kort zou zijn. Maar dan nog; het verhaal weten we nu wel; het gaat nu om de echte confrontatie. Want eigenlijk stelde het verhaal van X1 ook niet veel voor; de kracht van die film was de heldere introductie in de toch complexe wereld van de X-Men en de zeer strakke regie en verteltrant van Singer. De uitleg hebben we imo nu wel voldoende gehad...
Maar langer mag hij zeker duren...sommige mutanten mochten wel wat beter worden uitgewerkt als ik het zo lees...maar toch lijkt het me een waardige afsluiter van de trilogie.

Och..het blijft een Ratner productie he; alles zo snel mogelijk vertellen met zo spacy mogelijke actiescènes...dat is natuurlijk wel wat anders dan de man achter The Usual Suspects ;)

Vanavond ga ik hem dan eindelijk zien Smiley face

dalien

Ik vond m zeker vermakelijk voor in de bios! Mooie scènes.. en gewoon lekkere vaart. Sommige personages waren idd onnodig...maarja dat verpestte de film niet. Verhaal vond ik op zich wel redelijk voor zo'n film..

Spider-fan

Ik heb hem gezien en het grote probleem is inderdaad het script: het is er één van dertien-in-een-dozijn. En dan kun je nog zoveel actie hebben, de film resoneert minder dan de eerste twee.
Misschien kan Singer uit het materiaal nog een betere director's cut monteren.

Dat neemt niet weg dat ik er overigens wel van genoten heb. Visueel is het erg genieten, maar je blijft het gevoel houden dat er dramatisch meer in gezeten had. Ik geef hem wel een 8, maar de andere twee delen zijn gewoon net iets beter.

Queenfan

Ik vond het een hele gave film. Het haalt niet het hoge niveau van X2, maar komt wel in de buurt van X1 en dan mede dankzij de erg coole special-effects en Phoenix die behoorlijk los gaat. Maar de helden van de show zijn inderdaad McKellen en Jackman; zij zetten hun rollen wederom erg goed neer.

Deze film had heel groot kunnen zijn maar heeft een aantal mankementen. Ten eerste is de speelduur te kort; had er 20 minuten bij gedaan zodat vooral de eerste helft wat beter uitgewerkt had kunnen worden. Had er in het begin iets meer rust in gebouwd zodat het verhaal beter ontwikkeld zou worden en de climax van de film beter af zou steken bij de rest van de film.
Ten tweede zijn de dialogen te humoristisch. Een paar grappige zinnen is goed, maar de hele zaal moest wel erg vaak lachen...en dat is gewoon niet nodig bij zo';n film en zeker niet bij het soort film wat X3 wilt zijn; een overweldigende actiefilm met emotionele stukken.
En ten slotte is dus dat emotionele vlak; er gebeuren een aantal hele heftige dingen maar die worden te snel afgeraffeld en ook de karakters schijnen er niet al te lang mee te zitten...maar ook dit ligt weer aan de korte speelduur. De nasleep van twee bepaalde gebeurtenissen had veel beter uitgewerkt moeten worden zodat het emotionele aspect beter naar voren zou komen. Nu zit je in een achtbaanrit waar je geen tijd hebt om even terug te kijken; je blijft meegesleurd worden van gebeurtenis naar gebeurtenis.

Maar zoals gezegd is het zeer zeker geen slechte film! Ratner heeft zich goed aan de stijl van de vorige films gehouden, heeft een aantal veranderingen in de verhalen aangebracht die voor de film zeer goed uitpakken met name de verandering van het verhaal achter Phoenix vond ik geslaagd voor de film. , en maakt er een spectaculaire actiefilm van met effecten die echt waar ge-wel-dig zijn!
Met de kritiek dat de mutanten niet goed uitgewerkt zijn ben ik het niet helemaal eens; De kerngroep (Storm, Wolverine, Xavier, Magneto) kennen we nu wel; de rol Phoenix/Jean wordt goed uitgewerkt; de kinderen van de vorige films hebben een grotere rol maar behoeven ook niet een verdere uitleg (Kitty misschien..); of ze gaan dood zoals Cyclops of verliezen hun krachten zoals Mystique; en voor de rest zijn het gewoon mutanten wiens gaven gebruikt worden bij de gevechten...Ik ergerde me alleen aan Angels rol; die leek er wel alleen te zijn om z'n vader te redden en z'n vader voor een dilemma te stellen of het X-gen wel een ziekte veroorzaakt......dat vond ik wel erg jammer.

Jammer van de cheesy zinnen, hopelijk komt er een director's cut, Storm & Wolverine zijn cool, Xavier en Magneto zijn zoals ze behoren te zijn: overtuigend, Phoenix is overweldigend...het verhaal wordt niet goed opgebouwd maar raakt zeker niet ondergesneeuwd zoals wordt gezegd door de actiescènes en het vehaal is zeker niet verkeerd: filter het verhaal uit X1 er maar eens uit en dan kom je er achter dat dát ook niet gek veel voorstelt. Enkel de opbouw en de manier van vertellen van die film is erg goed, wat bij deze film dus iets minder is gelukt.
Maar vooral het einde van X3 haalt de hele serie naar een ander niveau; een zeer spectaculair einde...'briljant' is iets te veel van het goede ;) Maar de scènes tot aan de aftiteling zijn echt heel erg goed gelukt.

Het probleem ligt dus duidelijk in de eerste helft van de film.

X1 = 8-
X2 = 8,5
X3 = 7,5

Spider-fan

Sluit ik me volledig bij aan, ik hoop ook op een langere Director's cut. Maar de vraag is natuurlijk of er genoeg scènes zijn opgenomen die de film beter kunnen maken.

grappig

Ik was effe naar een filmmarathon gegaan van X-men vanwege de beste comic ooit... nou viel op veel punten tegen van de organisatie dan..

Deel 1: veels te kort!
Deel 2: meer een geheel, maar weer geen karakterontwikkeling, diepgang --> geen echte emotie's!

spoilers.....

Deel 3: was ik bijna in slaap gevallen, sterke actiescenes die eigenlijk allemaal op famke jansen naams moeten staan want die ziet er toch vet machtig bruut uit!
Deel 3 was weer veels te kort, geen diepgang zoals eigenlijk de vorige delen.. wat wel lullig is dat er nooit een deel 4 kan komen want de belangrijke personages zijn dood gemaakt door de dark ....

jeffie

Heb m gisteravond in de bios gezien. Zeer coole gave film. Helaas weinig diepgang in de karakters. De film is zeker de moeite waard om te kijken vooral Wolverine en Magneto worden zeer goed neergezet door de acteurs.

Een 4e deel zou een goed idee zijn. Men zegt wel dat er geen 4e film komt maar je weet maar nooit daar in Hollywood.

Ik geef de film een 7,5. Beter qua actie dan de eerste 2 delen maar minder qua diepgang in de personages.

Steadicam

TheGodfather "Oh, en blijf zitten tot dat de aftiteling helemaal is afgelopen."
Waarom eigenlijk? Ik ben eerder weggelopen. Heb ik iets gemist?

Queenfan

Steadicam "Waarom eigenlijk? Ik ben eerder weggelopen. Heb ik iets gemist?"
omg :') dat staat nu echt wel op ELKE internet pagina gemeld..maargoed, nog 1 keer dan

Na de credits zie je het lichaam van die comapatient die je op tv zag tijdens die les over ethiek. En dan hoor je Xavier's stem die de naam van de verpleegster noemt, en de verpleegster: "Xavier?" ... afgelopen. Hij heeft dus, zoals hij in die les al vertelde, zijn geest in het lichaam van die patiënt geplaatst

Steadicam

Queenfan "omg :') dat staat nu echt wel op ELKE internet pagina gemeld..maargoed, nog 1 keer dan "

En als ik nou niet naar andere sites ben gegaan omdat ik geen X-Men fan ben en dus een normale vraag stel op een naar mijn weten vriendelijk forum? Toch bedankt voor je neerbuigende antwoord.

Colonel_Kurz

En? Wat vond je er van?

Steadicam

Colonel_Kurz "En? Wat vond je er van?"
Zoals gezegd: ik ben geen fan. Dat is denk ik een voordeel. Ik kan me niet storen aan verhaallijnen of personage-uitwerkingen die de kenners graag anders hadden gezien. Ik ken de voorgeschiedenis toch niet. Of personages goed tot leven zijn gekomen, geen idee, maar ik vond ze wel cool.

De voortijdige introductie van 'het geheime wapen' vond ik geen bezwaar. Je weet namelijk niet meteen welke partij het ten deel valt en óf, wanneer en hoe het ingezet gaat worden. Ook het gebrek aan diepgang viel mijns inziens wel mee. Hoe diep wil je gaan als dat ten koste gaat van de actie? (En dat gaat het). Voor een rechtlijnige actiefilm vond ik het ethische dilemma m.b.t. het X-gen antilichaam best aardig, evenals het verschil in opvatting tussen de 'goede' en de 'slechte' X-mannen. Tot slot denk ik dat het uitgebreid introduceren van nieuwe mutanten teveel tijd had gevergd. Ik ben bang dat ik dán wel mijn interesse had verloren. Waardering: * * ½ uit 4

Colonel_Kurz

Steadicam "
De voortijdige introductie van 'het geheime wapen' vond ik geen bezwaar. Je weet namelijk niet meteen door welke partij het ingezet gaat worden en óf, wanneer en hoe dat gaat gebeuren."
Ze vermoordt haar grote liefde en haar mentor, die tevens de leider is van de goodguys. Hoe kan je dan nog twijfelen? Die ene zogenaamde liefde voor Wolverine, die totaal niet uit de verf kwam? Please...
Steadicam "
Ook het gebrek aan diepgang viel mijns inziens wel mee. Hoe diep wil je gaan als dat ten koste gaat van de actie? (En dat gaat het). Voor een rechtlijnige actiefilm vond ik het ethische dilemma m.b.t. het X-gen antilichaam best aardig, evenals het verschil in opvatting tussen de 'goede' en de 'slechte' X-mannen.Tot slot denk ik dat het uitgebreid introduceren van nieuwe mutanten teveel tijd had gevergd. Ik ben bang dat ik dán wel mijn interesse had verloren. Waardering: * * ½ uit 4"
Daarom ben ik ook van mening dat er simpelweg véél minder personages in de film hadden gemoeten. Daarnaast had de film best wat langer mogen duren. Dan hadden ze van dat fletse verhaallijntje misschien iets kunnen maken dat echt een beetje op een ethisch dilemma leek, de hoofdpersonages beter kunnen uitwerken en misschien niet twee van die saaie figuren als 'good guy' hoofdpersonages kiezen.
Steadicam "
Zoals gezegd: ik ben geen fan. Dat is denk ik een voordeel. Ik kan me niet storen aan verhaallijnen of personage-uitwerkingen die de kenners graag anders hadden gezien. Ik ken de voorgeschiedenis toch niet. Of personages goed tot leven zijn gekomen, geen idee, maar ik vond ze wel cool."
Ik ben ook niet echt een fan. Ik weet ook niet precies hoe de uitwerkingen van personages en de verhaallijnen origineel in elkaar steken. Maar dat ze in de film tekort schieten, daar ben ik wel van overtuigd.

spock

Een cgi overkill movie

Moviemagic

Erg leuke film die langer had moeten duren zodat het verhaal beter verteld had kunnen worden. Gedurende de hele film had ik het gevoel dat ik "iets" gemist had in de verhaallijnen die er waren en riepen heel veel vragen bij me op.

Misschien moet ik het niet te serieus nemen en maar genieten van de hoeveelheid superhelden/schurken en hoe ze in beeld zijn gebracht.

merijnsa

Ik was er gister heen geweest en vond het absoluut niet tegen vallen. Alleen Op het laatst zag je Magneto dat steentje bewegen hoorde je opeens vet dikke muziek en die muziek werd vervolgens heel slordig afgekapt met een scene die waarin je iemand in het ziekenhuis zag liggen waar (volgens mij) de ziel van Xavier (die kale x-men dus) iets zei via een lichaam van een patient.

Had iemand dit ook gezien? Het leek namelijk net alsof het niet hoorde..

Het kwam bij mij dus VOOR de end credits. Heel vaag!

FerryvD

Dat stukje hoorde dus na de credits te komen, daarom was de muziek waarschijnlijk zo afgekapt.

Darthmar

Vond hem matig. Slecht acteerwerk en vooral een slecht verhaal.

Anacondas

X-men 3 gewoon supervet opnieuw prachtig werk zoals de vorige 2 delen.
Mensen die hierop gaan kritiseren houden gew niet van zulke films klaar mja.
Wel weer jammer dat dit laatste deel is.

Cee van Lleef

Anacondas "X-men 3 gewoon supervet opnieuw prachtig werk zoals de vorige 2 delen.
Wel weer jammer dat dit laatste deel is."

Mensen die op deze film kritiek hebben houden volgens mij juist wel van dit soort films. Lees bovenstaande reacties maar eens goed. Heb hem zelf helaas nog niet gezien.

Darthmar

Persoonlijk ben ik een grote X-men fan maar ik vond deze film gewoon matig

Random

Ik vond de eerste 2 delen een genot om naar te kijken, in dit deel werd gewoon matig geacteerd, teveel personages die er niet of nauwelijks toedoen, en het idee van een soort epic battle die je in de trailer krijgt blijkt ook maar weinig van terecht te komen.

KW

...X-men onderscheidde zich nu juist van de middenmoot. Met deel 3 zijn ze wat mij betreft weer terug bij af.

Ik heb de film niet gezien. Maar ik had bij de X-Men altijd al dit gevoel. Als het niet bij het 3e deel zou gebeuren, dan wel bij het 4e deel.

Desalniettemin zou ik wel weer bezwijken en 'm toch gaan kijken... ;)

sweetsilver69

Al echte x men fan vanaf dat ik klein was is deze laatste film gewoon bagger....omdat gewoon bijna niks klopt en zelf aantal echte belangrijke karakters er niet in voorkomen en de belangrijkste ongeveer gaan dood... het was een teleurstelling voor mij....

maar goed er is een lichtpuntje er komt een deel 4 en zelfs nog meer en het begint nu pas...

snoozy

Heb hem vandaag gezien en vond hem visueel gezien in ieder geval de beste van de drie. Ik heb de vorige 2 ook gezien, die waren misschien iets sterker als deze maar ik moet toch zeggen dat ik hem verrassend goed vond. Ik vond ook dat er goed in werd geacteerd en begrijp eigenlijk niet helemaal de kritiek die deze film over zich heen heeft gekregen. Een beetje onterecht. Brett Rattner heeft er een geweldig spektakel van gemaakt en is wat mij betreft weer helemaal terug....

Planethugo

sweetsilver69 "

maar goed er is een lichtpuntje er komt een deel 4 en zelfs nog meer en het begint nu pas..."

Ik hoop het ja... en idd het begint nu pas.
Ik vond 'm wel aardig om te kijken maar men had er gewoon veeeeel meer uit kunnen halen. Zelfs de actie vond ik niet echt denderend omdat de spanning ontbrak bij de meeste momenten, er miste gewoon 'iets', misschien de x-factor :P

Vond Juggernaut ook tegenvallen tot het moment dat ie door muren begon te rennen, dat was wel goed gedaan

therealalexander

In het algemeen kon de film nergens maar dan ook nergens zijn voorganger evenaren of kwam ook maar in de buurt.

Zoals de recensie al aangeeft, de film weet nergens echt te pakken. Het is een rollercoaster rit, maar het is alsof je in de python zit in de efteling. Leuk...maar meer nostalgie dan een echte thrill. Zodra je naar buiten loopt ben je de film dan ook weer vergeten.

Dat was wel wat anders met X2.

In het algemeen voelt de hele film aan alsof hij haastig en niet helemaal af is. Alsof iemand zn ziel er vergeten is in te stoppen. De puntjes op de i ontbreken. Niet dat de film opzich erg slecht is, maarrrr.... vergelijk het met zn voorganger en je beseft dat er zo ontiegelijk veel meer in had gezeten.

Ageell

Het blijft een gemiste kans deze film. de kracht van de x-men serie en ook spiderman zijn juist niet de actie scenes maar de uitdieping van het verhaal. dat komt helemaal er niet uit in deze film. ze willen te veel, maar op een of andere reden is de film daardoor niet te langdradig geworden maar juist te kort.

Ik vond juggernaut niet verkeerd gekozen maar af en toe ziet dat pak er gewoon niet uit. daarnaast heeft ie een engels accent, terwijl hij toch een broer van xavier was. ook was hij geen mutant.

ik wist trouwens ook niet dat huid verliezen geen pijn kost.

en de regenreren van wolverine, zijn snel-heel-kracht is wel erg snel geworden in dit deel.

wel vet vond ik de actie scenes, magneto, de begraafscene, en de verhaallijn

BTW. was bij mij de aftiteling ook verandert zodat je meteen die scene met charles zag. wel vaag dat ze elizebeth hurley voor de rol van zuster namen. te bekend voor zo'n kleine rol

ik verwacht dat charles een soort hologram van eigen gedachten was, hij lachtte toch toen ie dood ging.

sweetsilver69

Ja stom van me maar ik wist dus niks van dat laatste extraatje met charles af en iedereen liep de bios uit dus ja ..ik ook :S

en ik kan dat stukkie op het net nergens vinden ..iemand gaf zo'n site op hier...maar ik krijg hem nog niet....dus bij deze..HELP me dat stukkie te geven.....

SunChaser

De beste uit de reeks. Lekker veel Kitty pride, jammer dat Mystique snel uitgespeeld was. Maar lekkere achtbaanrit, deze film

Peter

sweetsilver69 "en ik kan dat stukkie op het net nergens vinden"

josepenser

Er klopt helemaal niks van X-men 3 en TROUWENS

Bluesky

Ik heb hem 2x gezien (er draaide de tweede keer niks anders dus 'moest' ik wel Smiley face en heb (weer) zitten genieten.
Het 'stukje' van Peter heb ik twee keer gemist (ongeduldig dat ik ben). Thanks voor het filmpje.

Er zitten nogal wat tijdsprongen in die niet kloppen, dit keer nog 'erger' dan in deel 2. Angel vliegt blijkbaar even snel als de x-men jet, best wel indrukwekkend voor een uit de kluiten gewassen zwaan.
De opgefokte rol van Halle Berry vond ik jammer. Ze hadden haar moeten vervangen door een actrice die minder eisen had.

En Kelsey Grammer als Beast. Zo'n lekker Frasier momentje. "As Churchill once said...."

Meldar

Kan iemand mij vertellen wat er nu precies te zien is in het filmpje na de aftiteling. Wie is die man in dat bed en van wie is die stem??

Dragon

X-MEN III was te erg heeeeel erge mooie film

WoUtoMatiC

Meldar "Kan iemand mij vertellen wat er nu precies te zien is in het filmpje na de aftiteling. Wie is die man in dat bed en van wie is die stem??"

Queenfan "omg :') dat staat nu echt wel op ELKE internet pagina gemeld..maargoed, nog 1 keer dan

Na de credits zie je het lichaam van die comapatient die je op tv zag tijdens die les over ethiek. En dan hoor je Xavier's stem die de naam van de verpleegster noemt, en de verpleegster: "Xavier?" ... afgelopen. Hij heeft dus, zoals hij in die les al vertelde, zijn geest in het lichaam van die patiënt geplaatst"

ps, ik het het internet even nagekeken. Maar het staat niet op ELKE pagina. :P

Thyplosion

Nou het is de minste van de drie, maar de Special Effects zijn Spectacuair!!!