Lord of War (2005)

Een gitzwarte satire die met scherp schiet en maar zelden mist.

door Remko Mewe om 22:01 in RECENSIES
Lord of War poster
Regie: Andrew Niccol | Cast: Nicolas Cage (Yuri Orlov), Jared Leto (Vitaly Orlov), Ethan Hawke (Jack Valentine), Ian Holm (Simeon Weisz), Bridget Moynahan (Ava Fontaine), Eamonn Walker (Andre Baptiste Sr.) e.a. | Speelduur: 122 min.

Onder massavernietigingswapens worden nucleaire, biologische en chemische wapens verstaan, maar in feite zijn het de ordinaire AK-47’s, Uzi’s, RPG’s en handgranaten die de meeste slachtoffers maken. Terwijl atoombommen wegroesten in ondergrondse bunkers, antraxbacillen doodgaan in petrischaaltjes en Sarin vervluchtigt, komen elke dag miljoenen geweren in actie om massa’s mensen te vernietigen. Of het nou om een oorlog, aanslag, coup of rebellenopstand gaat, er is altijd wel ergens een gewapend conflict te vinden. Vrolijk word je er niet van. Wel rijk. Als je in de wapenbranche zit tenminste. Lord of War laat er geen enkel misverstand over bestaan: de internationale wapenhandel is een gevaarlijke, maar lucratieve business.

Lord of War is één van de meest uitzonderlijke ondernemingen van de laatste tijd. In een fictiefilm is wapenhandel nog nooit zo prominent aan bod gekomen. Het is bovendien gewaagd om het verhaal vanuit het perspectief van een onscrupuleuze wapenhandelaar (Nicolas Cage) te vertellen. “Als ik het niet doe, doet iemand anders het wel” is het slappe, principeloze excuus van deze Yuri Orlov, die zichzelf beschouwt als een noodzakelijk kwaad. Lord of War slaat niet aan vanwege de boodschap – die moge duidelijk zijn – maar vanwege de verpakking. De kracht van satire ligt niet in moralistisch gehamer op normen en waarden, maar juist in de komische weergave van onoorbare praktijken. Andrew Niccol (Gattaca, S1m0ne) heeft dat goed begrepen. Door van Yuri Orlov de hoofdpersoon te maken, kunnen allerlei facetten van de internationale wapenhandel aan bod komen, zonder dat voortdurend op de slechtheid ervan gewezen hoeft te worden. In het intelligente, nagenoeg foutloze en door hemzelf geschreven script (met een hoog citeerbaarheidsgehalte) laat Niccol zien hoe Yuri Orlov zich opwerkt tot een belangrijke wapenleverancier die profijt trekt van alle grote conflicten van de laatste decennia. Orlov verdient goudgeld aan de verkoop van zijn moordtuig en noemt Afrika (11 conflicten in 32 landen) “de natte droom van elke wapenhandelaar”. In tegenstelling tot zijn grootste concurrent Simeon Weisz (Ian Holm) kiest Orlov geen kant. Hij verkoopt Israëlische Uzi’s aan moslims en Kalasjnikovs aan fascisten. Het maakt hem allemaal niks uit, het is niet zijn strijd. Hij vraagt immers niemand om de trekker over te halen…

Er kan meesmuilend gelachen worden om de amorele handelswijze van Orlov, hoewel iedereen donders goed weet dat hij fout zit. De humor is kunstig verpakt: kassagerinkel dat klinkt bij elke kogelhuls die uit een mitrailleur wordt gespuugd, een guerrillastrijder die zijn machinegeweer heeft ‘gepimpt’, of een Liberiaanse president die gebrekkig Engels spreekt (‘lord of war’ in plaats van ‘warlord’). Zelfs Orlov’s labiele broer Vitaly (Jared Leto) is in de eerste plaats een komische noot: hij is verslaafd aan coke en boetseert een lijntje in de vorm van zijn geboorteland Oekraïne. Dit soort geestige details vormen een solide geheel met de shockerende momenten die Andrew Niccol ook niet schuwt. De film opent bijvoorbeeld met beelden van een camera die aan een kogel is bevestigd. Terwijl de credits in beeld verschijnen wordt op de muziek van Buffalo Springfield’s ‘For What It’s Worth’ het hele traject vanaf de fabriek tot aan het slagveld afgelegd. Uiteindelijk wordt de kogel afgevuurd om zich in het hoofd van een Afrikaans jongetje te boren. De toon is gezet en er zullen nog veel van dit soort momenten volgen.

Lord of War is voor een onafhankelijke productie opmerkelijk duur, en dat luxeprobleem betaalt zich uit. Het ruime budget is terug te zien in groots opgezette ensceneringen (zoals het schitterende shot van Orlov die, tegen de achtergrond van een grote tankdivisie, op een omgevallen beeld van Vladimir Lenin zijn omzet aan het berekenen is) en de hoeveelheid locaties. Geen enkele scène speelt zich langer dan een paar minuten op dezelfde plek af. Een reëel beeld, want Orlov is een handelaar. Hij prijst zijn waar in het ene land aan, sluit een overeenkomst in het andere en levert zijn koopwaar vaak persoonlijk af bij deze of gene rebellenleider of zelfbenoemde president. De onafhankelijkheid van Lord of War garandeert het behoud van de controversiële aspecten. Een grote commerciële studio zou misschien Jack Valentine (Ethan Hawke), een trouwe wetsdienaar van Interpol die Orlov op zijn huid zit, tot hoofdpersoon hebben gebombardeerd en van hem de held hebben gemaakt. Weg satire. Andrew Niccol weet wel beter. Hij reduceert Valentine tot een onbeduidende toeschouwer, die machteloos toe moet kijken hoe Orlov hem keer op keer te slim af is. Dit soort keuzes maken van Lord of War een lovenswaardige productie. Een gitzwarte satire die met scherp schiet en maar zelden mist.

17 Reacties

Razor

Hier wacht ik al een tijdje op, wil deze echt graag zien. Komende vrijdag maar even naar de bios :Y

Mischa07

Heb deze film afgelopen zaterdag in de voorpremiere gezien. Ben het volledig met de rencensie eens, echt top film!:D Heb soms erg hard moet lachen ("moet ik je m'n kanon eens laten zien") en Cage, Leto, Holm en Moynahan acteren goed.

styfus

Heel tof Smiley face
ik had ff wat twijfels over de film maar wil hem nu zeker weten zien!!

Breug

Dacht na het lezen van de recensie in het AD dat er niks aan zou zijn. 2 van de 5 sterren gaven ze. Na het lezen van deze recensie ga ik er zeker heen.

MovieInsider

Over Lord of War bestaan nogal uiteenlopende meningen. In Amerika is hij met de grond gelijk gemaakt en ik vraag me oprecht af hoe dat mogelijk is. Waarschijnlijk toch omdat hij te kritisch is naar de regering?

Met de drammerigheid valt het ook wel mee. Dit is de eerste film over dit onderwerp en zoals Mewe schreef had het ook volgens de conventionele weg verteld kunnen worden. De boodschap ligt er dik bovenop ja, maar het gaat gepaard met veel scherpe mono- en dialogen en zwarte humor waardoor je in ieder geval niet het gevoel hebt dat er de hele tijd een wijzende vinger naar je wordt uitgestoken.

Wel jammer dat het op emotioneel gebied allemaal nogal vlak is. De relatie met zijn familie/vrouw en vooral broer laat je vrijwel onberoerd en dat was volgens mij niet de bedoeling. Lord of War's intelligentie staat een stukje gevoelswaarde wel in de weg. Maar toch...

zien!

Guido

Een erg goede en kritische film inderdaad. Ik raad hem iedereen aan. Ik heb hem twee weken geleden in de Sneak preview gezien en was aangenaam verrast.

mistelhensz

Het lijkt mij een echt goede film met een van mijn favoriete acteurs. Ik ga volgende week een datumpje prikken 8)

Mr-Majestyk

Had hem in de sneak twee weken terug. Een heeeele goede film als je het mij vraagt. Het is een serieus verhaal, met wat (hele) spannende momenten, maar aan de meesterlijk droge humor ontbeert het van tijd tot tijd ook zeker niet. Krijgt van mij toch wel een 8,3 Smiley face

Kent

Nou ik heb em gezien en vond hem dus totaal niet goed. De kracht zit hem in de moraal en die is natuurlijk vooraf al duidelijk. De wapen industrie is een smerige maar lucratieve business. Dit weet iedereen al en is dus te weinig om een film op te baseren, het is niks nieuws voor de kijker.

Ik ben vol verwachting naar deze film gegaan na het lezen van deze recensie.

Een aantal dingen stoorden mij: (SPOILERS!!)

- De agent die achter hem aanzit, die was echt overal. Op een schip, in het vuilnis van Cage, in Afrika, bij hem thuis... Dit kat-en-muis-spel was ongeloofwaardig.

- Een van de laatste scenes (zie foto) met de broer die ziet wat de Afrikanen willen gaan doen met een stam. Dan gaan ze wapens verkopen aan een agressor daar NAAST EEN DORP die ze straks gaan platschieten. Ermm?? Was dit een poging om de keerzijde van de wapenhandel te laten zien?? Totale dooddoener. En dan beseft die broer pas dat het slecht is wat ze doen en gaat de handel proberen te vernietigen. Dan natuurlijk de gewetenskwestie van Cage ... Briljant!!

- De opkomst van Cage werd niet goed behandeld, soms ging de film te snel en moest je maar aannemen dat hij goed was in wat hij deed en dat hij connecties had om bijvoorbeeld zo maar even de registratie van een schip te veranderen.
Ook werd Cage zijn loopbaan vanaf de eerste keer dat hij de grote wapenhandelaar van dat moment tegenkomt, tot wanneer hij met deze meneer in een restaurant zit en de rollen omgedraaid zijn, is niet goed behandeld.

- De Afrikaan met wie hij handelt (Baptiste heette die geloof ik) komt zo maar even naar het huis van Cage, om daar voor de deur een wapendeal af te sluiten, terwijl Cage van alle kanten gevolgd werd door justitie. Kom op zeg.

- Zijn vrouw die niks doorhad en totaal niet geinteresseerd was in zijn werk.

Zo zijn er nog een aantal dingetjes die mij zo stoorden dat ik de film niet goed kon vinden. Alleen de intro was zeer sterk met het volgen van de 'levensweg' van de kogel. Zeer mooi, origineel en knap gedaan. Verder een zwakke moralistische film. Wel goed dat het de aandacht vestigt op de rol van de Westerse landen in de smerige praktijken op deze aardbol, maar dit had ook subtieler gekund.

Ok vond ik de zogenaamde 'grappige stukjes' of satire niet grappig en wat scherper gemogen. Heb misschien twee keer een glimlachje op mijn gezicht gekregen, dus echt satire was het niet naar mijn mening. Amerikaanse satire vind ik zelden sterk.

robertvt

Kent " (SPOILERS!!)

"

spoiler
Die broer beseft dat al ergens in het begin, toen die kinderen geëxecuteerd werden. hiervoor wist hij warrschijnlijk wel dat het slecht was, maar werd hij er niet zo mee geconfronteerd. Ik dacht ook dat door dat voorval hij zo drugsverslaafd werd.

nokid

En dan nog iets, Kent, in het begin keek je door de 'ogen' van een kogel, en een kogel heeft helemaal geen ogen!Nee, de film was steengoed, maar niet realistisch op alle fronten juist om het een en het ander duidelijk te maken, zoals bijv. het feit dat de 5 grootste wapendumpers, de VS, China, UK, Frankrijk en Rusland ook de 5 permanente leden van de veiligheidsraad van de VN zijn, wat natuurlijk tegenstrijdig maar vooral immoreel is!

Symb-watcher

Deze film moet ik zien! Nicolage cage speelt toch altijd vette rollen en volgens mij heeft hij hier een erg goede film aan zn carriere geschroeft.

En wat amerika betreft. Ik kan me wel voorstellen dat deze film geen hit wordt daar. T zal wel weer allemaal veel te kritisch zijn en t kan allemaal niet en het is toch niet waar , enzz.. :Z

Kent

nokid "En dan nog iets, Kent, in het begin keek je door de 'ogen' van een kogel, en een kogel heeft helemaal geen ogen!Nee, de film was steengoed, maar niet realistisch op alle fronten juist om het een en het ander duidelijk te maken, zoals bijv. het feit dat de 5 grootste wapendumpers, de VS, China, UK, Frankrijk en Rusland ook de 5 permanente leden van de veiligheidsraad van de VN zijn, wat natuurlijk tegenstrijdig maar vooral immoreel is!"

Nou doe je net alsof ik op alle slakken zout leg. Dat is toch echt niet zo, zo flauw zijn mijn kanttekeningen toch niet?
En die feiten waar jij het over hebt, prima dat dat aan de orde komt, maar alsof dat niet al bekend is dat Amerika en consorten daar een grote rol in spelen? Maar goed, prima dat dit in het voetlicht wordt gesteld.
De film heb ik verder als film beoordeeld (dus meer dan alleen moraal) en dan vond ik hem ver onder de maat en gewoon niet goed.

GeNiUz

Ben het wel eens met de recensie alleen soms iets te hollywood vliegtuig dat 1cm voor klein kind tot stilstand komtnaam van een boot dat ff 1 seconde voordat de politie komt wordt geschilderd

Sterkste punt van de film, naast de geweldige shots, vond ik eigenlijk de subtiele humor.

Drasko

Ik vond dit echt een van de beste films van het jaar, Kent is een zeikerd. Ik moest erg lachen om sommige stukjes & zat op het spreekwoordelijke puntje van mn stoel bij andere stukjes. Misschien is deze film niet voor iedereen, maar als je zelf een beetje kunt nadenken en begrijpt wat er echt gebeurd zul je zien dat je van deze film zal genieten.

" Sir, will my arm grow back? "

PUMA

"Kent" "De agent die achter hem aanzit, die was echt overal. Op een schip, in het vuilnis van Cage, in Afrika, bij hem thuis... Dit kat-en-muis-spel was ongeloofwaardig."
Het leek me dat die agent speciaal op Cage zijn zaak was gezet en daarom viel het me heel erg mee. Hij is drie keer uit het niets komen opdagen, trek daarbij de keer dat we hem leren kennen af en dat hij in zijn vuilnis zat was noodzakelijk voor het verhaal, dat hou je nog maar één keer over en dat is in mijn ogen helemaal niet veel

"Kent" "Een van de laatste scenes (zie foto) met de broer die ziet wat de Afrikanen willen gaan doen met een stam. Dan gaan ze wapens verkopen aan een agressor daar NAAST EEN DORP die ze straks gaan platschieten. Ermm?? Was dit een poging om de keerzijde van de wapenhandel te laten zien?? Totale dooddoener. En dan beseft die broer pas dat het slecht is wat ze doen en gaat de handel proberen te vernietigen. Dan natuurlijk de gewetenskwestie van Cage ... Briljant!!"
Je moet wel bedenken dat die broer uit de wapen business was gestapt. Hij had een vriendin die de ware was, hij wilde z’n eigen restaurant beginnen en hij wilde ook eigenlijk niet mee. Cage overtuigde hem om mee te gaan uit broederliefde.

"Kent" "De Afrikaan met wie hij handelt (Baptiste heette die geloof ik) komt zo maar even naar het huis van Cage, om daar voor de deur een wapendeal af te sluiten, terwijl Cage van alle kanten gevolgd werd door justitie. Kom op zeg."
Hij werd helemaal niet zo veel gevolgd want hij was legaal bezig. Baptiste kwam niet zomaar, hij was op bezoek naar Amerika voor volgens mij vredesonderhandelingen.

"Kent" "Zijn vrouw die niks doorhad en totaal niet geinteresseerd was in zijn werk."
Cage legt ook uit dat ze het waarschijnlijk al wist maar zolang ze geld en diamanten kreeg het niet echt erg vond.