Casshern (2004)

Pseudo-diepzinnige kolder, waarbij spetterende actie hinderlijk wordt onderbroken door moralistisch geneuzel.

door Ruben Heijloo om 12:57 in RECENSIES
Casshern poster
Regie: Kazuaki Kiriya | Cast: Yusuke Iseya (Casshern/Tetsuya Azuma), Kumiko Aso (Luna Kozuki), Akira Terao (Kotaro Azuma-hakase), Kanako Higuchi (Midori Azuma), Fumiyo Kohinata (Kozuki-hakase) e.a.

Maandenlang hebben we ons kunnen vergapen aan de spectaculaire trailer van de Japanse sciencefictionfilm Casshern. Iedereen was het erover eens: dit zou wel eens een van de coolste films van het jaar kunnen zijn. Hoe groot is dan ook de teleurstelling nu het tegenovergestelde blijkt. Dit is geen overdonderende SF-action flick. Dit is goedverpakte pulp. Niets meer, niets minder. Bij vlagen zo slecht dat het weer leuk is, maar uiteindelijk verziekt door een infantiele moraal en kitscherig Japans melodrama. Laat je hersenen gewoon achter bij de ingang van de bioscoop; je zult ze bij het zien van Casshern niet nodig hebben.

In een niet verder gespecificeerde toekomst, heeft de totalitaire Azië federatie Europa bezet. Hoewel het economisch en industrieel voor de wind gaat, vallen er dagelijks vele doden door extreme vervuiling en oorlog. De toekomst van de federatie ziet er dan ook grimmig uit. Enter Dr. Azuma. Deze briljante geleerde heeft een methode ontwikkeld – de Neo Cell technologie – waarmee nieuwe organen kunnen worden gekweekt voor zieke mensen. De federatie lijkt gered. Dan vindt er een vreemd ongeluk plaats in het lab, waardoor de aanwezige menselijke resten spontaan samensmelten tot een leger van wraakzuchtige supermensen. Als reactie hierop wekt Azuma met de Neo Cell technologie zijn overleden zoon Tetsuya tot leven om tegen de bastaardkinderen van Neo Cell te vechten. Tetsuya wordt Casshern, beschermengel van de Aziatische federatie, wiens krachten ongeëvenaard zijn.

Net als bij Sky Captain and the World of Tomorrow, zijn in Casshern alle shots van de acteurs opgenomen voor bluescreens, waarna de achtergronden er later met de computer zijn bijgemaakt. De mogelijkheden van deze techniek zijn in Casshern maximaal benut. In plaats van alles zo realistisch mogelijk te maken, is gekozen voor het uitvergroten van de computereffecten; extreme kleurcontrasten en overbelichting zorgen ervoor dat het geheel er uitziet als een enorm levend olieverfschilderij. Deze dromerige en surrealistische wereld blijkt bovendien de ideale omgeving voor de versmelting van CGI, live-action en anime, waarvan een grootscheepse aanval van een robotleger het beste voorbeeld is. Nee, aan mooie plaatjes geen gebrek in Casshern. Maar het is al eerder gezegd: mooie plaatjes maken nog geen goede film.

Want boven alles is Casshern een hilarisch slechte film. Tijdens het trage begin bekruipt al het ongemakkelijke gevoel dat er iets niet in de haak is. Maar nadat de schurken van de film zijn geïntroduceerd en de actie losbarst, wordt het ineens pijnlijk duidelijk: Casshern is camp. De film is ten prooi gevallen aan kitscherig Japans melodrama, waar vooral de dialogen en de soundtrack zwaar onder te lijden hebben. Soms onbedoeld grappig – zoals in het geval van de geblondeerde modepop die de ultieme schurk moet voorstellen – maar vaak ook erg storend. Dieptepunt is de moraal van de film. In ellenlange scènes wordt, onder begeleiding van tenenkrommende New Age klanken, de infantiele boodschap (‘War is bad’) uit de doeken gedaan. Niet echt overtuigend, na twee uur exploitatie van geweld, en saai bovendien.

Casshern is pseudo-diepzinnige kolder, waarbij spetterende actie hinderlijk wordt onderbroken door moralistisch geneuzel. Doe jezelf een lol en hou het bij de trailer.

7 Reacties

nicholaszen

Jammer... ik had er heel veel van verwacht.. maar na het lezen van deze review... denk ik dat ik deze toch oversla... jammer.. jammer...!

Dirk Diggler

Ik kan me wel vinden in je recensie, het melodrama, en het dikke moraal, neem ik ook met een gigantische korrel zout, het is ook iets waaraan ik mij stoorde (vnl. de scenes met de moeder etc.), maar visueel gezien, vind ik het een fantastische film, de CGI is zo overweldigend, dat je bijna niet naar een film zit te kijken, maar naar een anime, soms storend, maar toch vermakelijk. Tuurlijk is verhaal wat matigjes en warrig, maar neemt niet weg dat ik dit een beter film vind dan menig Hollywood produkties (zie SCatWoT).
Dit alles neemt niet weg dat ik deze film toch zeer vermakelijk vind (kijk er graag naar), wel erg campy en over-the-top Kitsch. Ik geef hem een 6/10 , dus net een voldoende.

Gods Lonely Man

Blijkbaar gaat iedereen met de verkeerde instellinge naar deze film kijken. Iedereen verwacht bijna all-out actie film ala Versus of The Matrix en dat is het gewoon niet. Toegegeven de (briljante) trailer is erg misleidend, daar moet je maar van dat idee moet je stappen voor dat je de bioscoop ingaat (i.p.v. je hersens achter te laten). Want als je weet dat je een (iets wat bombastisch) drama, verpakt in een zeer mooie vormgeving, te wachten staat is zeer goed te waarderen. Alle gebeurtenissen worden op het einde goed uit gelegd en verklaren gebeurtenissen die in eerste instantie erg vreemd of onlogisch leken. Het acteren doet vaak wel wat theatraal aan, maar echt storend is het niet. En ik vond het eigenlijk ook wel passen bij de vorm. De muziek is ook erg goed op een paar gevechten na (de eerste eigenlijlk), bij de grote (en eigenlijk enigste) gevechtscene tegen het robot leger is de muziek zelf helemaal super. Net als de scene zelf, die scene maakt de hele film zelf eigenlijk al de moeite waard.

Echt een meesterwerk, waarop gehoopt werd, is het natuurlijk niet geworden, daarvoor zijn er net te veel minpuntjes. maar slecht en infantiele zijn niet echt woorden die bij deze film passen.

Dirk Diggler

Gods Lonely Man "...Net als de scene zelf, die scene maakt de hele film zelf eigenlijk al de moeite waard..."

Helemaal mee eens, het is zekers een van vetste aktiescenes ooit :E

Zeurdoos

Inderdaad, blijkbaar flink met de verkeerde verwachtingen de film gaan zien. Deze film is een schilderij, en zeer zeker geen standaard actiefilm! Het acteerwerk, hoe knullig af en toe ook, staat totaal niet centraal maar de muziek en de schitterende beelden. To be continued... (mijn commentaar, moet nu eten :P)

cridder

Ik heb de film afgelopen week thuis mogen bekijken met wat vrienden. Deze film bekeken nadat we eerst door Kung Fu Hustle en Arahan zijn gegaan. (ook technisch zeer goed gemaakte films (techniek op gebied van CGI en beweging acteurs). Kung Fu Hustle is echt humor, Arahan is wat serieuzer getint. Casshern is daarintegen gewoonweg serieus te noemen. Naast het schitterende beeld en geluid is de film ook erg onderhoudend. Voor diegene die naar deze film gaan met het idee dat ze naar de film van het jaar gaan, niet doen. Gedoemt tot teleurstelling. De film is een topper in zijn genre. Neem bv. House of the flying daggers; deze is ook schitterend gefilmt, maar helaas toch niet zo onderhoudend als verwacht. (Van film meer verwacht tenopzichte van Trailer, bij cassher is de trailer minder dan de film. Wat niet vaak voorkomt).
Als je dan Casshern gaat kijken met wat kennis uit oudere films of andere films in zijn genre ga je met een veel meer tevrede gevoel naar huis. Ik ga deze dus ook zeker nog eens kijken in de bioscoop. Alleen al voor het gevoel.

Ps. mocht je dit dus een entertainende film vinden: Kung Fu Hustle (makers van Shaolin Soccer die zich even van hun beste kan laten zien) of Arahan, waar de serieuzere en iets romantischere tinten naar boven komen, maar de effecten er ook niet minder op worden (wel gelukkig genoeg humor)

Voor meer aanbevelingen of tips, vraag gerust.

DonDiego

Genoeg japense zooi op het witte doek! Alleen de comerciele films halen de bioscoop. Dit in tegenstelling tot Hollywood films. :B