3:10 to Yuma (2007)

Een ouderwetse western, zoals ze niet vaak meer worden gemaakt.

door Hedwig van Driel om 23:00 in RECENSIES
3:10 to Yuma poster
Regie: James Mangold | Cast: Christian Bale (Dan Evans), Russell Crowe (Ben Wade), Ben Foster (Charlie Prince) | Speelduur: 122 minuten | Jaar: 2007

De western werd al talloze malen doodverklaard, maar toch blijft het een genre dat tot de verbeelding spreekt. Elk jaar zijn er wel een paar voorbeelden van te vinden. Sommige daarvan, zoals het vorig jaar verschenen The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford, zijn echte revisionistische westerns die het genre binnenstebuiten proberen te keren. Andere, zoals 3:10 to Yuma, tonen aan dat een redelijk traditionele western nog steeds interessant kan zijn.

Dat hij redelijk traditioneel is, mag geen verassing heten: het is tenslotte een remake van de gelijknamige film die vijftig jaar eerder werd gemaakt. De hoofdlijn van het verhaal is niet veranderd: de arme, maar nobele en dappere boer Dan Evans moet de grote boef Ben Wade op de trein van tien over drie naar Yuma zetten, terwijl de kompanen van Wade hem proberen te bevrijden. Het is een simpel plot dat in 1957 nog in 92 minuten kon worden verteld, maar waar nu een half uur langer voor nodig blijkt te zijn. Misschien komt dat omdat we tegenwoordig minder op ons gemak zijn met de western en meer psychologische achtergrond nodig hebben. Het zou ook door de extra personages kunnen komen of het nieuwe einde. De extra minuten hebben het slot er in ieder geval niet verklaarbaarder op gemaakt. Er zal in de bioscooplobby’s waarschijnlijk nog wel over worden gediscussieerd.

Bovenal is 3:10 to Yuma een uiterst degelijke western: de landschappen worden mooi in beeld gebracht, de shoot-outs zijn goed gechoreografeerd en Christian Bale en Russell Crowe doen wat we ondertussen standaard van ze verwachten. Bale is als Evans iemand die zich machteloos voelt en het respect van zijn zoon en van zijn vrouwe ziet wegsijpelen, maar die Wade door zijn koppigheid en eerlijkheid weet te fascineren. En Crowe is fantastisch als de charismatische Wade, die iedereen weet te charmeren maar misschien toch niet helemaal tevreden is met de rol die hij zichzelf heeft aangemeten.

Ook de kleinere rollen, o.a. Ben Foster in een erg flamboyante performance als Wades sadistische rechterhand, Alan Tudyk als een dokter, Peter Fonda als een oudere Pinkertonagent en de jonge Logan Lerman als de oudste zoon van Evans, worden vaardig ingevuld. 3:10 to Yuma is geen revolutionaire western, maar weet binnen de traditionele grenzen van het genre toch memorabel te zijn. En al wordt hij in Nederland onbegrijpelijk laat in de bioscoop uitgebracht en zullen de meeste westernaficionado’s hem allang gezien hebben, hij is wellicht toch een bioscoopbezoekje waard.