The Accidental Husband

The Accidental Husband (2008)

Leuk, maar mager uitgevoerd idee.

Leestijd: 2 min 30 sec
Regie: Griffin Dunne | Cast: Uma Thurman (Dr. Emma Lloyd), Jeffrey Dean Morgan (Patrick Sullivan), Colin Firth (Richard Bratton) | Speelduur: 90 minuten | Jaar: 2008.

Deze romantische komedie met voormalig koppensneller Uma Thurman in de hoofdrol als hopeloos verloren liefdesdokter zorgt voor hooggespannen verwachtingen, maar kan deze zelfs met alle krampachtigheid op een stokje niet inlossen.

In The Accidental Husband is liefdesdokter Emma Lloyd een geslaagde zakenvrouw met een eigen dagelijkse radioprogramma. Ze woont gelukkig samen met haar lieve en – niet geheel onbelangrijk - rijke verloofde Richard Bratton. In haar programma adviseert Lloyd onzekere vrouwen of ze wel met hun mogelijke ‘mister right’ moeten trouwen aangezien sommige mannen zo’n vrouw aan het aanrecht wel erg gemakkelijk vinden. Als Emma de vriendin van brandweerman Patrick Sullivan afraadt om met hem te trouwen terwijl hij en zijn maten naar de show zitten te luisteren, volgt zij deze ‘wijze’ raad doodleuk op. Dat is het startsein voor Patricks zoete wraak. Zijn Indiase huisgenoot en whizzkid Ajay hackt de sociale gegevens van Emma en zorgt dat ze geen mevrouw Lloyd meer heet, maar mevrouw Sullivan. Wanneer zij en Richard hun huwelijk willen aangeven, blijkt ze al getrouwd te zijn. Wat volgt zijn Emma’s verwoede en bij vlagen grappige pogingen om Patrick zover te krijgen de scheidingspapieren in te vullen en zijn evenzo fanatieke pogingen om dat te vermijden. Deze strijd slaat, hoe kan het ook anders, natuurlijk om in wederzijdse liefde.

Hoewel het idee achter de film erg leuk is, blijft het een feit dat er te weinig romantiek en zeker te weinig lachwekkende momenten in zitten voor een film van deze grandeur. Er is te weinig sprankeling om erbij weg te kunnen zwijmelen en te weinig humor om voluit te kunnen lachen zoals bij veel Britse romkoms. Het is de oppervlakkigheid van de personages, hun gebrek aan individualiteit en motieven die het als een opgewekte sleur doen overkomen. Emma is niet diepzinnig genoeg om aan andere redenen te denken dan de zogenaamde fout in het systeem en blijft als een gek met de scheidingsformulieren achter Patrick aandraven. Het leukste element van de film is eigenlijk de knotsgekke Indiase familie die Patrick een appartement boven hun restaurant verhuurt. Ze zijn luidruchtig, nieuwsgierig en spreken op een Dr. Gregory House-achtige manier altijd de waarheid, maar dan wat minder cynisch.

Het acteerwerk in The Accidental Husband is redelijk maar door onnodige scènes en de repetitieve locaties (kantoor – Indiase restaurant - Patricks appartement – studio en opnieuw) maakt de gehele vertoning een Groundhog Day-lookalike zonder deze intentie te hebben. Verrassend is Colin Firth als man van Uma Thurman, maar zijn personage is weinig origineel: elitair, gedistingeerd en schattig. Oftewel, de gentleman die hij eigenlijk altijd speelt. Thurman als Emma is een zeurende, zogenaamd romantische allesweter die zeer gekunsteld overkomt, ook als echtgenote van Colin Firth. Een positief punt is Jeffrey Dean Morgan die het niet onverdienstelijk doet als eendimensionale treiteraar annex romanticus. Romantische komedies zijn doorgaans goed voor herhaaldelijk kijkplezier, maar The Accidental Husband is na één keer méér dan genoeg.