Made of Honour (2008)

Niet bijster bijzondere romantische komedie met Patrick Dempsey .

Leestijd: 2 min 13 sec
Regie: Paul Weiland | Cast: Patrick Dempsey (Tom), Michelle Monaghan (Hannah), Kevin McKid (Colin) | Speelduur: 101 minuten | Jaar: 2008.

Made of Honour zou zonder meer geslaagd zijn geweest als succes enkel afgemeten werd aan het zwijmelgehalte. Men kan zich namelijk 101 minuten lang ongegeneerd vergapen aan een speelfilmvariant van ‘McDreamy’, Patrick Dempseys personage uit Grey’s Anatomy.

Made of Honour is een romantische komedie van de hand van Paul Weiland (regisseur van talloze Mr. Bean-episodes) over de egoïstische, uiterst knappe Tom die met veel bloedmooie vrouwen het bed deelt, maar volgens zijn eigen ‘eerzuchtige regel’ nooit langer dan één nacht achter elkaar. Zijn beste vriendin is de eigenzinnige Hannah die hij sinds het eerste jaar aan de universiteit kent en met wie hij een vast zondagritueel heeft van shoppen en in de rij staan voor de lekkerste cake van New York. Tom heeft echter geen idee hoeveel hij om haar geeft tot ze voor haar werk als kunstrestaurator naar Schotland gaat. Als ze zes weken later verliefd en - erger nog - verloofd terugkomt met een schatrijke Schot, lijkt zijn kans op haar verkeken. Wanneer ze hem vraagt zijn bruidsmeisje te zijn, is zijn drama compleet. Met hulp van zijn basketbalvrienden bedenkt hij echter het snode plan om als bruidsmeisje zijn slag te slaan en haar terug te winnen.

Made of Honour toont veel gelijkenis met My Best Friend’s Wedding uit 1997 met het verschil dat het lieflijke gezichtje van Julia Roberts is veranderd door dat van Dempsey. Op websites als IMDb zijn de reacties hierover niet van de lucht. Maar wees eerlijk, welke Hollywoodproductie toont geen verre gelijkenis of is geen complete rip-off van eerder geproduceerde films, games, comics of televisieseries? Helaas is Made of Honour minder romantisch en ook minder komisch dan My Best Friend’s Wedding. Dit is vooral te wijten aan de flauwe grapjes en een aantal even flauwe typetjes zoals de loser van het basketbalteam die Tom en de rest van het team ongevraagd relatieadvies geeft terwijl hij zelf nog nooit een andere relatie heeft gehad dan die met zijn moeder.

Toch zijn er ook leuke momenten. Patrick Dempsey speelt op humoristische wijze de klootzak die tot zelfinzicht komt. Leuk zijn ook de eigenaardigheden die zijn personage inhoud geven. Zo is hij zogenaamd de uitvinder van het extra kartonnen koffiebekeromhulsel dat voorkomt dat je je handen brandt, jongleert hij met servies (zonder stuntman) en bestelt hij koffie bij Starbucks met zoveel uitzonderingen en toevoegingen dat je hoofd ervan tolt. Zijn medespelers Michelle Monaghan en Kevin McKidd doen het aardig, maar komen niet boven de middelmatigheid uit. Ze staan volledig in dienst van personage Tom, of beter gezegd, het sterrendom van Patrick Dempsey als acteur.