Bang Gang (A Modern Love Story)

Bang Gang (A Modern Love Story) (2015)

Debuutfilm probeert meer te zijn dan een platte seksfilm, maar slaagt daar niet helemaal in.

Leestijd: 2 min 52 sec
Regie: Eva Husson | Cast: Finnegan Oldfield (Alex), Marilyn Lima (George), Lorenzo Lefèbvre (Gabriel), Daisy Broom (Laetitia), Fred Hotier (Nikita), e.a. | Speelduur: 98 minuten | Jaar: 2015

In de zomer van 1999 deed een groepje Amerikaanse tieners zich met enige regelmaat tegoed aan losbandige sekspartijen. De orgies die zij organiseerden kwamen uiteindelijk aan het licht en in het nieuws. Jaren later besloot Eva Husson, regisseur van twee korte films die onder meer in Cannes te zien waren, er een film over te maken. Bang Gang (A Modern Love Story) speelt zich af tijdens een wat lome zomer, waarin het Franse stadje Biarritz getroffen wordt door een hittegolf en een treinontsporing. Tegen die achtergrond zien we een groepje tieners hun seksualiteit ontdekken.

Bang Gang gaat van start met een prikkelende voice-over van de jonge Alex. Hij vertelt dat het een lange zomer was, die opgepept werd door de Bang Gangs. Alex heeft rijke ouders, die lange tijd op vakantie zijn. Gezien zijn leeftijd zal het niemand verbazen dat hij van de gelegenheid gebruik maakt om grote feesten te organiseren. Als hij het zestienjarige meisje George verleidt, escaleert de boel. George krijgt gevoelens voor Alex, maar hij beschouwt haar slechts als een tijdelijke bevrediging van zijn seksuele behoeftes. Om wraak te nemen en in een poging ervoor te zorgen dat Alex weer vol verlangen naar haar kijkt, stelt George tijdens een feestje een spelletje voor, wat erop neerkomt dat iedereen al snel seks met elkaar heeft.

Het verhaal is zo plat als net omschreven. Regisseur Husson doet echter verwoede pogingen om de film enige diepgang te geven door de vier tieners op wie de nadruk ligt individueel te volgen. Dat heeft een vervreemdend effect. In eerste instantie introduceert Alex de Bang Gangs, maar vervolgens volgen we ook George, haar beste vriendin Laetitia en de introverte Gabriel. Ze hebben zo hun eigen kijk op de Bang Gangs, maar voor iedereen is het een ontsnapping aan het dagelijks leven. Gabriel moet stoom afblazen omdat zijn rolstoelafhankelijke vader veel van hem vraagt. De onzekere Laetitia zet zich vooral af tegen haar (in haar ogen) overbezorgde vader. George wil Alex versieren en Alex' motivatie reikt niet verder dan zoveel mogelijk meisjes in bed krijgen. Veel dieper gaat het niet.

Bang Gang is volgens de titel een modern liefdesverhaal. In die opzet is regisseur Husson geslaagd. Het is een interessante reflectie op hoe populair sociale media bij jongeren zijn en hoe ze bekend raken met seksualiteit. Door het internet is porno immers altijd en overal beschikbaar, wat in de film tot uiting komt in de pornofilms die op de achtergrond te zien zijn. Tegelijk zien we de ietwat uitzonderlijke losbandigheid van de jongeren, die in een tijd waarin het uiterlijk een grotere rol dan ooit lijkt te spelen, zonder schroom uit de kleren gaan en seks met elkaar hebben in het bijzijn van anderen.

Seks is in Bang Gang dus een manier voor jongeren om de wereld om hen heen te vergeten. Het probleem is dat het ook niets meer is dan dat. Een manier voor tieners om even te vergeten waar ze zich mee bezig moeten houden. Als je even vergeet dat Bang Gang een diepgaande film probeert te zijn, kun je je er nog best mee amuseren. Het is een humoristische film met een fijne flow. Knap is ook het spel van de jonge acteurs, die zonder schaamte spelen. De diepgang wordt node gemist, maar een vluggertje op zijn tijd kan ook plezierig zijn.