The LEGO Batman Movie (2017)

Opnieuw krankzinnig en razendsnel vermaak, met name in het eerste half uur.

Wij zien dat je een adblocker gebruikt. Dit vinden wij jammer, want FilmTotaal is dankzij onze advertenties gratis toegankelijk. Graag willen we je vragen een uitzondering te maken voor FilmTotaal. Hoe je dat moet doen lees je hier.

M.v.g FilmTotaal

door Fabian Melchers om 23:53 in RECENSIES
The LEGO Batman Movie poster
Regie: Chris McKay | Cast (stemmen): Will Arnett (Batman / Bruce Wayne), Zach Galifianakis (The Joker), Michael Cera (Robin / Dick Grayson), Jenny Slate (Harley Quinn), e.a. | Speelduur: 104 minuten | Jaar: 2017

Wat een lol kun je toch hebben met wat plastic poppetjes en bouwsteentjes. Niet alleen kinderen. Ook de volwassen makers van The LEGO Movie lieten zien hoe grappig en creatief je met het populaire speelgoed kunt zijn. Logisch dus dat ze na de kaskraker direct met een reeks opvolgers aan de slag gingen. Batman mag het spits afbijten.

The LEGO Batman Movie is de eerste van drie nieuwe legofilms die de komende tijd zullen verschijnen. Niet meer onder leiding van regisseurs Phil Lord en Christopher Miller, die momenteel druk bezig zijn met de Star Wars-spin-off rondom Han Solo die volgend jaar moet verschijnen. Het duo treedt alleen nog op als producent. Daarmee moest ook het scenario worden overgelaten aan andere creatievelingen. Vijf maar liefst. En zij hebben goed hun best gedaan, bewijst met name het eerste half uur.

Zorg dat je op tijd plaatsneemt, want de eerste grappen beginnen al tijdens de studiologo's. Batmans hese gegrom voorziet alles van eigen commentaar, met uiteraard steeds een belangrijke rol voor zichzelf. Wat volgt is een duizelingwekkende hoeveelheid aan scherpe grappen en knipogen die minstens zo snel aan elkaar worden geregen als in de hit uit 2014.

De openingsscène begint als een geestige persiflage op een aanval van de Joker, om te eindigen als een krankzinnig rocknummer waarin Batman geroutineerd alles en iedereen verslaat. Voor de geschminkte schurk is het drama compleet als hem ook nog eens wordt ingewreven dat hij helemaal geen speciale aartsvijand is. Niemand is dat, want de superheld heeft genoeg aan zichzelf. Althans, dat denkt hij. Nadat hij zijn gebruikelijke goede daden bij een weeshuis heeft verricht - de kinderen worden omver geknald door een merchandisekanon - komt hij aan in een verlaten Batcave onder een gigantisch kasteel waar hij alleen zijn butler als gezelschap heeft.

Terwijl de Joker alle superschurken uit de filmgeschiedenis om zich heen verzamelt voor een meesterplan, vindt Batman een verstekeling in zijn grot. Het weesjongetje komt goed van pas bij een nieuwe operatie, dus hij mag voorlopig blijven. Wat natuurlijk uitmondt in meer. Want hoe lollig deze film ook is, uiteindelijk draait het verhaal om de moraal dat samen zijn altijd beter is dan alleen. Zelfs als je Batman bent.

Geen hele prikkelende boodschap, waar regisseur Chris McKay en zijn scenaristenteam ook net te veel accent op leggen. Dat gaat ten koste van het aanstekelijk wilde plezier waar de film mee van start gaat. The Lego Movie was een regelrechte ode aan creativiteit en sloot daarmee perfect aan op het losbandige karakter. The LEGO Batman Movie komt met een verhaal dat eigenlijk nog maar weinig te maken heeft met de speelblokjes.

Wat dat betreft zal dit dus een minder groot feest van herkenning zijn voor de legoliefhebbers, hoewel de vormgeving er weer mooi uit ziet. Intussen blijven er genoeg komische knipogen naar films en muziek over. En natuurlijk naar Batman zelf. Originele humor die vaak zo goed werkt doordat het met bittere ernst wordt gebracht. Net zoals kleine kinderen dat kunnen doen met een zelfbedacht toneelstukje. Heerlijk, zo'n ongeremde fantasie.