Sing Song

Sing Song (2017)

Aanstekelijke musical over Suriname en je wortels zoeken.

Leestijd: 2 min 24 sec
Regie: Mischa Kamp | Cast: Georgiefa Boomdijk (Jasmine), Floris Bosma (Stijn), Tyra Koning (Felicity), Maurits Delchot (Vader), Glen Faria (Fifty-Fifty), Liesbeth Peroti (Kok) e.a. | Speelduur: 96 minuten | Jaar: 2017

Weten wie we zijn, willen we dat niet allemaal? Een belangrijk onderdeel daarvan is weten van wie en van waar je vandaan komt. Onze ouders en familie vormen ons, of we willen of niet. Hetzelfde geldt voor onze omgeving en voor onze afkomst. In de aanstekelijke tienermusical Sing Song speelt dit een belangrijke rol, in een simplistisch maar vermakelijk verhaal dat vooral werkt dankzij de vele liedjes.

Jasmine gaat naar alle bovenstaande zaken op zoek als ze zich inschrijft voor een zangwedstrijd in Suriname. Om daar naar haar wortels te zoeken in de vorm van het land zelf én haar moeder, van wie ze alleen vage herinneringen heeft. Het enige wat ze nog weet, is een oud Surinaams slaapliedje dat haar moeder zong, en een foto van toen haar moeder jong was. Haar vader wil haar niks over haar moeder vertellen.

Dus moet ze zelf op onderzoek uit. Ze schrijft zich samen met muzikale partner Stijn in voor een talentenjacht in Suriname. Samen worden ze uitgenodigd voor een week Suriname, om daar tussen andere jonge talenten een liedje te schrijven. De winnaar mag aan het eind van de week op het podium met Kenny B.

Jasmine kan heel mooi zingen, maar wil vooral haar moeder opzoeken. Dat blijkt nog niet zo makkelijk te zijn. Hier wringt het simplistische script helaas een beetje. Jasmine leert haar medemuzikanten die meedoen aan de wedstrijd kennen, allemaal uit Suriname, haar leraar en een kokkin. Maar nooit vraagt ze één van hen om hulp bij het zoeken van haar moeder, dat doet ze allemaal in het geheim zonder iemand iets te vertellen. Zelfs Stijn niet, wat hun ontluikende liefde in de weg zit.

Jasmines geheimhouding van wat haar werkelijk bezighoudt is een duidelijk verhaalelement dat bedacht werd om het magere plot voort te stuwen. Want als ze eerder hulp zou krijgen bij het vinden van haar moeder, omdat ze daarom vraagt of omdat ze tijdens haar eigen onderzoek misschien zou doorvragen na het laten zien van de oude foto met de vraag "kent u haar," dan zou er weinig verhaal over blijven. Maar het zou het bestaande verhaal wel een stuk minder frustrerend maken.

Het wel erg simplistische en voorspelbare verhaal mag de muzikale pret echter niet drukken. Wat het script goed doet, is de gevoelens van Jasmine uitdrukken in lied, van haar verlangen naar haar moeder tot haar plezier om in Suriname te zijn, het land waar ze geboren werd maar zich niks meer van herinnert. Daarbij is hoofdrolspeler Georgiefa Boomdijk goed gecast op haar zangtalent en expressieve ogen. Zij en de vrolijke liedjes doen de mankementen van het script regelmatig vergeten en maken van Sing Song een aanstekelijke musical en een leuk, kleurrijke reclame voor Suriname.