What Will People Say (2017)

Een ietwat vlakke vertelling van hoe een meisje door haar ouders naar Pakistan wordt ontvoerd.

Leestijd: 2 min 31 sec
Regie: Iram Haq | Cast: Maria Mozdah (Nisha), Adil Hussain (Mirza), e.a. | Speelduur: 106 minuten | Jaar: 2017

In What Will People Say staat de vraag uit de titel centraal: wat zullen de mensen wel niet denken of zeggen van ons? Nisha woont met haar familie in Noorwegen, waar ze het prima naar haar zin lijkt te hebben. Al snel blijkt echter dat ze van haar streng conservatieve Pakistaanse familie niks mag wat in het Westen als normaal pubergedrag wordt gezien. Er heerst overduidelijk een heftige sociale controle binnen de Pakistaanse gemeenschap.

Wanneer vader Mirza op zijn eigen verjaardag besluit te dansen, hoort hij later van zijn vrouw en zoon dat de andere mensen hier zeker over zullen roddelen. Nisha klimt 's avonds uit het raam van haar kamer op de tweede verdieping om met haar vrienden rond te kunnen hangen of om naar feestjes te kunnen gaan. Wanneer ze echter op een avond een jongen besluit mee te nemen naar haar kamer en ze betrapt worden door haar vader gaat alles mis. De familie van Nisha besluit haar te kidnappen naar Pakistan om haar weer de Pakistaanse normen en waarden aan te leren. Regisseur Iram Haq is zelf als tiener door haar ouders gekidnapt naar Pakistan. Doordat Haq deze traumatische gebeurtenissen zelf heeft meegemaakt, is What Will People Say soms iets te zwart-wit, maar verder is het een sterke film over een cultuurbotsing.

Wanneer Nisha met de Noorse jongen wordt betrapt op haar kamer veranderen haar vader en de rest van de familie in ware monsters. Ook de familie in Pakistan waar Nisha naartoe wordt gebracht blijkt verschrikkelijk te zijn. Het gedrag van de familie getuigt van weinig subtiliteit of nuance. De moeder van Nisha zegt doodleuk: "ik wou dat je doodgeboren was." De film begint sterk met het laten zien van de cultuurverschillen tussen Nisha haar familie en de Noorse cultuur, maar helaas ontaardt dit al snel in een eendimensionaal portret van de familie en cultuur van Nisha. De ellende die Nisha over haar heen krijgt wordt naarmate de film vordert steeds heftiger, maar ook steeds overdrevener. De hele film draait om het sympathiseren met Nisha, wat niet moeilijk is gezien de gruwelijke dingen die haar overkomen. Nisha blijft echter een vrij passief personage met weinig diepgang, terwijl ze toch een jonge, krachtige en intelligente vrouw is.

What Will People Say blinkt uit in het tonen van vreselijke dingen die jonge vrouwen kunnen overkomen, maar het is een eenzijdige blik. De regie is overtuigend in de weergave van Nisha's isolatie, maar vooral uitmuntend is het acteerwerk van Adil Hussain. Hij verandert op verontrustende wijze van liefhebbende vader in een ongelofelijk enge en woedende man. Toch had Iram Haq meer kunnen spelen met deze twee kanten van de vader, waardoor hij nog onvoorspelbaarder was geweest. De materie was misschien toch te persoonlijk voor Haq waardoor de nuance en diepte in de personages missen. What Will People Say bereikt echter wel zijn doel, want na afloop zullen mensen zeggen: "wat verschrikkelijk wat er met vrouwen in Pakistan gebeurt."