Enola Holmes 2 [Netflix]

Enola Holmes 2 [Netflix] (2022)

Een vlottere en meer samenhangende film dan zijn voorganger.

Leestijd: 3 min 8 sec
Regie: Harry Bradbeer | Scenario: Jack Thorne | Cast: Millie Bobby Brown (Enola Holmes), Henry Cavill (Sherlock Holmes), Helena Bonham Carter (Eudoria Holmes), David Thewlis (Grail), Louis Partridge (Tewkesbury), Serrana Su-Ling Bliss (Bess), Hannah Dodd (Sarah), e.a. | Speelduur: 129 minuten | Jaar: 2022

Na het succes van haar eerste opgeloste moordzaak, start de titelfiguur in Enola Holmes 2 haar eigen detectivebureau. Helaas worden de meeste potentiële klanten afgeschrikt door zowel haar jonge leeftijd als haar geslacht, om nog maar te zwijgen over het feit dat ze liever met haar bekendere broer praten. Het lijkt erop dat Enola's carrière al voorbij is voordat die begint, totdat ze bezoek krijgt van een jong meisje wier oudere zus vermist is geraakt nadat ze werd beschuldigd van diefstal op haar werkplek.

Enola neemt de zaak aan en infiltreert in de fabriek waar de jongedame werkzaam was. Het duurt niet lang voordat Enola een enorme samenzwering op het spoor is, maar zodra de lokale politie bij de zaak betrokken raakt - onder leiding van de buitengewoon bedreigende inspecteur Grail - ontdekt zelfs onze capabele heldin dat ze een beetje hulp nodig heeft van haar broer Sherlock en hun ongrijpbare moeder Eudoria.

Millie Bobby Brown excelleert in haar rol als Enola. Ze brengt het zusje van Sherlock op een overtuigende en energieke manier tot leven en is oprecht grappig in haar opmerkingen en gezichtsuitdrukkingen. Henry Cavill zet een heerlijk rommelige en relaxte Sherlock neer en zijn toegenomen aanwezigheid in dit vervolg zou een hint kunnen zijn naar een eigen Sherlock Holmes-film. Maar na zijn recente aankondiging meer Superman-films te gaan maken, zou dat misschien nog even kunnen duren.

Het samenspel tussen Cavill en Brown is erg prettig. De twee hebben een goede klik en komen over alsof ze echt broer en zus zijn. De dialogen tussen beide Holmes-familieleden zijn scherp en vlot, waarbij Sherlock vaak verbijsterd is door de vaardigheden van zijn zusje en Enola zich op haar beurt realiseert dat haar broer een beetje een puinhoop is. Een kritische noot is hun soms ietwat overdreven manier van spreken in oud-Engels.

Hoewel het plot voor jonge kijkers best ingewikkeld kan overkomen, is het minder indrukwekkend dan de oorspronkelijke Sherlock Holmes-verhalen. Gelukkig wordt voor de ontrafeling van de mysteries nog steeds gebruik gemaakt van de kracht van deductieve redenering die zo kenmerkend is voor de verhalen van oorspronkelijk auteur Arthur Conan Doyle.

Iets wat ook op een leuke manier wordt gedaan, is het doorbreken van de vierde wand. Deze verteltechniek werkt lang niet in elke film, maar in Enola Holmes 2 resulteert het in grappige opmerkingen tussendoor en komt hij het verhaal ten goede, omdat de kijker hiermee wordt meegenomen in het brein van een Holmes.

Minder succesvol zijn de scènes met Enola's potentiële vriendje uit haar eerste avontuur, Lord Tewkesbury, die de film herhaaldelijk tot stilstand brengen. Hij is zo saai en eentonig dat het moeilijk voor te stellen is dat iemand die zo sprankelend en levenslustig als Enola een oogje op hem heeft. Het is tevens onvermijdelijk dat iedereen die bekend is met de boeken van Doyle en de vele verfilmingen daarvan een aantal plotwendingen kan raden nog voordat de personages iets doorhebben.

Desondanks is Enola Holmes 2 een schot in de roos. Het gehalte van vermaak is hoog met lichte spanning, een vleugje humor en goed uitgevoerde en in beeld gebrachte vechtscènes. Een echte familiefilm, maar ook zeker een aanrader voor iedereen die toe is aan een mooie verfilming waarbij je lekker je hoofd leeg kan maken. Voor wie meer wil zien van Enola's avonturen wordt alvast een mooie aanloop genomen naar een derde film. Laten we hopen dat we daar niet zo lang op hoeven te wachten op het derde deel van Guy Ritchies Sherlock Holmes.

Enola Holmes 2 is te zien bij Netflix.