Fighting With My Family

Fighting With My Family (2019)

De dochter van een Britse worstelfamilie mag het in Amerika proberen. Dit waargebeurde verhaal is goud waard.

Leestijd: 2 min 44 sec
Regie: Stephen Merchant | Cast: Florence Pugh (Soraya Knight), Jack Lowden (Zak Knight), Lena Headey (Julia Knight), Nick Frost (Ricky Knight), Dwayne Johnson (The Rock), Vince Vaughn (Hugh), e.a.| Speelduur: 108 minuten | Jaar: 2019

Je hebt van die families die zich met zijn allen gepassioneerd op dezelfde hobby storten. Het hele gezin staat dan in het teken van die bezigheid. Dat het nog een tandje erger kan bewijst het gezin van ex-bajesklant Ricky Knight. Samen met vrouw Julia runt hij een worstelschool in Norwich, Groot-Brittannië. Ze zijn idolaat van het showworstelen en zoon Zak en dochter Soraya zijn echte uitblinkers. Het hele gezin leeft van en naar de sport.

De echte Soraya presteerde het om onder haar artiestennaam Paige als jongste vrouw ooit het Diva-kampioenschap van het vermaarde WWE te winnen. De vechtersbazin was slechts eenentwintig toen ze de prijs in de wacht sleepte. Ze groeide niet alleen uit tot een waar fenomeen, maar wist de sport ook populair te maken bij jonge vrouwen.

Het verhaal van het eenvoudige meisje dat opgroeit in een warm, maar volks gezin uit de arbeidersklasse is natuurlijk goud voor filmmakers. Al helemaal als het echt gebeurd is en Dwayne 'The Rock' Johnson ook nog ergens voorbijkomt. Het vormt de basis voor Fighting With My Family van komiek Stephen Merchant. Johnson heeft een bijrol en treedt op als uitvoerend producent.

Het leven van de Knights is compleet ingericht op het worstelen. Pa en ma hebben zelf ooit in de ring gestaan, maar nu is alle hoop gevestigd op Zak en Soraya. Ze kunnen hun geluk dan ook niet op als na lang proberen, filmpjes opsturen en rondbellen hun gebeden eindelijk verhoord worden. Het tweetal wordt uitgenodigd om mee te doen aan audities voor de WWE. De kans om door te breken is uiterst klein. Alleen Soraya behoort tot de gelukkigen en mag afreizen naar Florida voor een trainingskamp.

Dat het worstelen is gebaseerd op onderling vertrouwen en afspraken is niet voldoende. Merchant maakt duidelijk dat het een technisch hoogstaande en uiterst complexe sport is. De worstelwereld kijkt dan ook met argusogen naar de periode waarin niet echte sporters maar strakgetrainde fotomodellen en actrices de ring betraden. Soraya kijkt dan ook kritisch naar deze groep. Maar, zo illustreert Merchant, achter de knappe buitenkant gaat soms meer schuil.

En zo geldt dit net zo goed voor de worstelsport. Het uitgangspunt van een volkse Britse familie die zich stort op de gelikte Amerikaanse worstelshowbizz doet het natuurlijk lekker op beeld. Door Amerikanen verteld was het waarschijnlijk uitgedraaid op een sentimentele feelgoodbende, maar de droge Britse aanpak maakt er juist een onvergetelijk verhaal van. Met veel humor en relativeringsvermogen zien we een vreemde eend in de bijt die tussen de Amerikaanse modepoppetjes juist opvalt door haar nonchalante uiterlijk, gitzwarte haar en piercings.

Merchant gooit het niet volledig op het brede scala aan tegenstellingen, ook al doet hij in een bijrol zelf ook nog een duit in het zakje. Fighting With My Family is met veel liefde en respect voor de sport gemaakt en geeft een veelzijdig beeld van deze vechtdiscipline. Uiterlijke schijn domineert het worstelen misschien, maar net als bij de beoefenaars ervan is dit slechts één aspect. Door de heerlijke directe humor, de sympathieke personages en het ongelooflijke verhaal van Paige heeft deze waargebeurde komedie een hoge gunfactor.