21 Bridges [Amazon Prime]

21 Bridges [Amazon Prime] (2019)

Het hele eiland Manhattan moet op slot om twee voortvluchtige 'cop killers' op te sporen.

Leestijd: 2 min 5 sec
Regie: Brian Kirk | Scenario: Adam Mervis en Matthew Michael Carnahan | Cast: Chadwick Boseman (Andre Davis), Sienna Miller (Frankie Burns), J.K. Simmons (Captain McKenna), Keith David (Deputy Chief Spencer), e.a. | Speelduur: 99 minuten | Jaar: 2019

Na een uit de hand gelopen overval waarbij acht agenten omkomen wordt het hele eiland Manhattan hermetisch afgesloten om een klopjacht te kunnen openen. Alle eenentwintig bruggen die van Manhattan naar de rest van New York leiden worden gesloten om de twee verdachten in te sluiten. Een rechercheur van de NYPD die de nodige problemen heeft binnen het departement omdat hij te vaak zou schieten leidt het onderzoek naar de twee voortvluchtigen.

21 Bridges begint vrij sterk. Het is niet lang wachten op de hevige actie met de overval waarbij de agenten omkomen. Het eerste halfuur vliegt in een hoog tempo voorbij. De vlot gemonteerde actie is goed geregisseerd en prima geschoten. Al snel blijkt dat dit sterke begin niet voortgezet kan worden. Alle clichés die voorbijkomen zijn nog niet eens zo storend, maar het verhaal, de actie en de personages worden steeds ongeloofwaardiger.

Op momenten is 21 Bridges een prima pretentieloze actiefilm, maar telkens verstoort het scenario die insteek door te veel te willen vertellen. Aan de ene kant lijken de schrijvers een standaard politiedrama vol actie te willen maken, maar ze proberen ook diepgang aan te brengen in het hoofdpersonage. Ondanks de flarden achtergrondinformatie over het hoofdpersonage komen we eigenlijk niks over hem te weten, behalve dat hij koste wat kost het goede wil doen, maar zelfs dit gedrag is niet consistent. De scenaristen proberen Davis namelijk ook af te schilderen als een soort 'bad cop' die graag op verdachten schiet. Op dit personage lijken de schrijvers het meest hun best te doen. Andere agenten lijken slechts bedoeld om verzet te bieden aan Davis en hem iets stoers te laten zeggen.

Het enige wat 21 Bridges dan eigenlijk nog de moeite waard maakt zijn de acteurs. Chadwick Boseman en J.K. Simmons lijken zelf echter ook niet altijd te weten wat ze met het slappe script aan moeten. Toch is de film in hun handen nog enigszins dragelijk. In het begin lijken ze nog de nodige sensatie te gaan brengen, maar wanneer er nog eens een slap corruptieplotlijn boven komt drijven, kunnen ook de acteurs de film niet meer redden. Als pretentieloze actiefilm had 21 Bridges nog kunnen werken, maar de makers leken te veel ambitie te hebben. Na meer dan anderhalf uur vol schietpartijen lijkt de film zelf nog het meeste geweld te zijn aangedaan.