Hooking Up [VOD]

Hooking Up [VOD] (2020)

Ondanks fijn spel van Brittany Snow en Sam Richardson komt deze seksroadtrip maar moeizaam tot een hoogtepunt.

Leestijd: 2 min 36 sec
Regie: Nico Raineau | Scenario: Nico Raineau en Lauren Schacher | Cast: Brittany Snow (Darla), Sam Richardson (Bailey), Jordana Brewster (Tanya), Anna Akana (Elizabeth), Alexis G. Zall (Molly), e.a. | Speelduur: 104 minuten | Jaar: 2020

Waarschijnlijk beginnen veel mensen met verkeerde verwachtingen aan Hooking Up. Niet heel gek, want het marketingteam verkoopt de film van scenarist-regisseur Nico Raineau als een komedie, terwijl het eigenlijk meer een drama is - met hier en daar wat verdwaalde grapjes. Wie een stroom van hilarische momenten of een stoet aan bonte personages verwacht, komt dus bedrogen uit. Maar dat betekent niet meteen dat deze film totaal mislukt is.

'Hooking up' is een Engelse term die verwijst naar een ontmoeting tussen twee (of meer) individuen, waarbij het hoofdzakelijk draait om intimiteit, dan wel seks. Tussen Darla en Bailey vindt zo'n ontmoeting plaats, al gaat daar wel ietsje meer aan vooraf dan bij de meeste mensen. De twee lopen elkaar tegen het lijf op een basisschool waar 's avonds twee verschillende praatgroepen worden georganiseerd. Darla woont een sessie bij vanwege haar seksverslaving en Bailey zit in een klaslokaal verderop om zijn ervaringen met teelbalkanker te delen.

Eindeloos praten helpt niet zoveel, dus besluiten de twee hoofdpersonages om samen een roadtrip te maken door de Verenigde Staten. Darla markeert op een landkaart alle plaatsen waar ze ooit seks heeft gehad en wil daar opnieuw van bil gaan met Bailey, bij wijze van therapie. Bailey, die vanwege zijn ziekte een lange tijd heeft drooggestaan, ziet op zijn beurt een mooie kans om zijn mannelijkheid een opkikker te geven. De een leert zo liefde kennen, de ander seks.

Prima uitgangspunt, vooral omdat Darla en Bailey niet eerlijk zijn geweest over hun ware motivaties om aan deze seksroadtrip te beginnen. Langzaam wordt eveneens duidelijk dat beide personages in het verleden de nodige emotionele schade hebben opgelopen. Een cruciaal omslagpunt in de film is de scène waarin Darla vertelt over een traumatisch ongeluk, als gevolg van haar drang om constant maar met vreemde mannen te neuken. Vanaf dat moment neemt het aantal platte grapjes in rap tempo af en sturen de makers hun verhaal in een serieuzere richting.

Aan de ene kant verliest Hooking Up daardoor een beetje kleur, aan de andere kant is het fijn om te zien dat een film als deze ook zonder schijtlollige bijfiguren kan. Wat blijkt: de ex van Bailey is geen bittere, wraakzuchtige bitch, maar gewoon een vrouw die het beste met hem voorheeft. Hij is zelf juist degene die het contact ongemakkelijk maakt, niet zij.

Daarnaast leveren alle tegenstellingen - tussen man en vrouw, nymfomane en aseksueel, rijk en arm, witte en zwarte mensen - bij elkaar opgeteld een aardig spanningsveldje op. Toegegeven: de makers nemen wellicht iets te veel hooi op hun vork, maar het blijft behapbaar doordat de focus zo sterk ligt op het plezierige spel van Brittany Snow en Sam Richardson. De voornaamste kritiek is misschien nog wel dat een film met zoveel vrijpartijen maar heel moeizaam tot een hoogtepunt komt.

Hooking Up is te zien op diverse VOD-platforms, waaronder Pathé Thuis en Ziggo On Demand.