Tenet (2020)

Christopher Nolan raakt enigszins verstrikt in zijn complexe tijdpuzzel.

door Thierry Verhoeven om 08:32 in RECENSIES
Tenet poster
Regie: Christopher Nolan | Scenario: Christopher Nolan | Cast: John David Washington (The Protagonist), Robert Pattinson (Neil), Elizabeth Debicki (Kat), Kenneth Branagh (Andrei Sator), Dimple Kapadia (Priya) e.a.| Speelduur: 150 minuten | Jaar: 2020

Dat Christopher Nolan ooit een film zou maken over tijdreizen, was natuurlijk een kwestie van ehm... tijd. Wanneer vroeg in Tenet een simpel klokje een uur wordt teruggedraaid, lijkt dat een bewuste knipoog van de immer met tijd goochelende filmmaker. Maar je kunt het ook zien als een indicatie dat de gehanteerde tijdreisregels wel wat complexer zullen zijn dan eventjes de klok terugdraaien. Al relatief snel wordt de centrale gimmick gepresenteerd: een omgekeerde ervaring van tijd. Aangezien Nolans oeuvre zich laat samenvatten als een intellectuele puzzelvariant van macho-onderwerpen, hoeven we niet verast zijn dat het dit concept wordt uitgelegd middels een pistool: bij een schot worden kogels niet afgevuurd, maar gaan ze terug in het vuurwapen. Maar deze technologie blijkt ook toepasbaar op mensen, met alle complicaties van dien.

Nu is Christopher Nolan lang niet de eerste die een dergelijk verhaalelement hanteert. Zo introduceerde T.H. Whites hervertelling van de Arthuriaanse legende 'The Once and Future King' al een achterwaarts in de tijd levende Merlijn. Dus wanneer in dat verhaal de jonge Arthur voor het eerst kennismaakt met de oude tovenaar, markeert dat voor laatstgenoemde het afscheid van iemand die hij jaren heeft gekend. Tenet werkt vergelijkbaar, maar net ietsje anders. Waar Merlijn nog wel in staat was te communiceren met mensen die tijd op de gebruikelijke manier ervaren, verkeren 'geïnverteerde' mensen in Tenet consequent in de achteruitmodus. In hun eigen beleving doen ze alles normaal, maar eenieder die voorwaarts in tijd gaat, ziet hen achteruit wandelen en hoort ze achterstevoren praten.

Tenet is in alles een pure Nolan-film: een groots opgezet actiespektakel over goedgeklede mannen die zich met serieuze zaken bezighouden, gekruid met bombastische muziek en ambachtelijk uitgevoerde stunts, verpakt in een ingewikkelde puzzel. Maar waar Nolan al deze elementen in Inception nog perfect naar zijn hand wist te zetten, heeft hij ditmaal mogelijk zijn hand een beetje overspeeld. Zo is de moeilijkheidsgraad dusdanig opgevoerd dat het na enige tijd lastig wordt alle plotpunten te verbinden. Het tijdreisaspect zou volstaan voor een complexe vertelling, maar Tenet is opgezet als spionagethriller vol schimmige spelers en dubbele agenda's, wat de begrijpelijkheid niet bepaald ten goede komt. Een oorlog tussen het heden en de toekomst? Nolan draait er zijn hand niet voor om. Dergelijke ambitie dwingt bewondering af, maar het is aannemelijk dat de kijker gaandeweg niet meer precies weet wat er nou eigenlijk op het spel staat.

Tenet markeert aldus het punt in Nolans carrière waarop zijn plotmechanica de inhoud verstrikt. Dergelijke kritiek is in het verleden vaker geuit, maar onterecht; Nolans films hadden altijd meer te bieden dan enkel een plotpuzzel. Want ook als je bij The Dark Knight niet precies begreep hoe de Joker de maffia, de politie en Batman schaakmat had gezet, kon je nog steeds vol bewondering kijken naar de ideologisch botsing van superheld en superschurk. Waren de droomregels in Inception je niet volkomen duidelijk, dan waren er nog steeds de zeer genietbare spektakelscènes die netjes de conventies van het actiegenre volgden. En als je bij Dunkirk niet doorhad hoe de verschillende tijdlagen zich tot elkaar verhielden, kon je nog steeds het puntje op je stoel opzoeken bij de intense schipbreuk en luchtgevechten. Tenet biedt zijn publiek minder houvast.

Toegegeven, dat is in zekere mate onderdeel van de beleving. De naamloze hoofdpersoon (sterk neergezet door de charismatische John David Washington) is immers ook zoekende in de schaduwwereld waarin hij is beland. En aangezien al vroeg wordt onthuld dat tijdreizen een rol speelt, is het logisch te veronderstellen dat ogenschijnlijke plotgaten later in de film door dit element zullen worden ingevuld. Maar de mogelijke waterdichtheid van het plot (om die te checken zullen meerdere kijkbeurten nodig zijn) voorkomt niet dat de kijkervaring steeds balanceert op de grens van intrigerend en frustrerend. Vooral de eerste helft bevat net te veel stroef verlopende scènes, waarbij de onderlinge coherentie niet altijd helder is. En de tijdreismechanica kan achteraf mogelijk verklaren waarom de protagonist ineens vergezeld wordt door de joviale Neil (een smakelijke rol van Robert Pattinson), maar voor de kijker komt deze samenwerking nogal uit de lucht vallen.

Bijzonder genoeg wordt de film een stuk beter te bekijken wanneer het spionageplot enigszins wordt losgelaten en meer wordt ingezet op het tijdreiselement. Dan blijkt dat de complexiteit niet heel groter is dan die van een tijdreisfilm als Deja Vu (waar Tenet door de hoofdrol van Denzel Washingtons zoon af en toe aan doet denken), al houdt Nolan de puzzelende kijker wel tot het einde bij de les. Gelukkig doet hij dat vooral met creatieve variaties op beproefde scènes, die laten zien waarom hij een van de populairste filmmakers van zijn generatie is. Wie anders kan immers een gevecht opvoeren tussen twee mensen die elk tijd op een andere manier ervaren, zonder dat het belachelijk wordt? Of een stevige autoachtervolging waarbij niemand zal opkijken dat sommige auto's achteruitrijden? Ook de groots opgezette climax is een wonderlijk stukje actiecinema, waar cameraman Hoyte van Hoytema waarschijnlijk een hele kluif aan heeft gehad.

Het is alleen de vraag of deze scènes bij de kijker meer zullen afdwingen dan technische bewondering. Tenet wordt namelijk zelden meer dan een knappe uitvoering van een ingewikkeld plot. Je zou Inception en Interstellar van hetzelfde kunnen betichten, maar die films hadden onder al hun bombastische spektakel nog steeds een menselijke kern: respectievelijk een man die de dood van zijn vrouw niet kan verwerken en een vader die met veel moeite zijn dochter moet achterlaten vanwege een hoger doel. Tenet ontbeert een dergelijke emotionele basis. Er is spektakel genoeg en als complexe vertelling is de film zeker onderhoudend, maar voor degenen die na een tijdje wel zijn uitgepuzzeld of de draad zijn kwijtgeraakt, zou een kleine mate van menselijkheid om zich aan vast te klampen geen overbodige luxe zijn geweest. Een mindere Nolan is nog steeds het bekijken waard, maar zijn formule begint wel wat barstjes te vertonen.

23 Reacties

neo123

We gaan het zien zaterdag, denk dat ik me aardig goed in deze recensie zal gaan vinden. Had dat bij Insterstellar en Dunkirk namelijk ook al dat de emotie miste.

rainmaker2k

Gisteren gezien in de voorpremiere. Ik vond hem weer waanzinnig goed. Goede actie en echt een typische Nolan puzzelfilm die meerdere keer bekeken moet worden om hem te ontrafelen.

dakai-world

Het onderstaande stukje tekst bevat spoilers

Na lang wachten de film dan toch eindelijk in de bioscoop kunnen aanschouwen. Sinds februari niet meer in de bioscoop gezeten en man, man, man. Wat een fantastische film om weer eens voor in een zitje te gaan zitten en naar het grote witte doek te staren.

Tenet, daar draait het om en het is voor mij haast onmogelijk om de film te spoileren, want je zult er tijdens je eerste zit vrij weinig van begrijpen. Althans als ik de meeste mensjes in de zaal heb mogen geloven tijdens hun - op een minimale veilige 1,5m afstand - geploeter gedurende de film. Een spionage film die gedreven wordt door een complex narratief. Complex, dat had een beter titel kunnen zijn geweest voor Tenet, want Nolan is dit keer all-out gegaan en hij geen enkel moment geschroomd om iets te versimpelen.

Á fin, laten we het verhaal even laten voor wat het is en een kijkje werpen op de personages. Zoonlief Washington speelt een geheim agent die zomaar de wereld van Tenet inrolt. Dat hele geheim agent gebeuren overigens, kun je meteen vergeten. Op een of ander manier gaat Nolan er vanuit dat we precies weten hoe zo'n schaduwwereld in elkaar zit. Waar de worldbuilding in Inception geniaal was gedaan, door het in het ongewisse te laten, was hier iets meer context wel gewenst geweest. Een schaduwwereld waar het lot van onze wereld wordt uitgevochten. Daar gaat het wat mij betreft ook mis, het acteerwerk. Waar we in Inception, Interstellar en eerdere werken van Nolan een ijzersterke cast genoten, komen de personages er dit keer minder goed vanaf. Vooral Kenneth Branagh delft het onderspit. Waar Nolan normaliter hele sterke antagonisten weet op te tuigen, komt Branagh echt niet overtuigend over als Andrei Stator. Een Noord-Ier die een kwaadaardige Rus speelt, het voelt als jaren ‘80 aan en daarmee ook erg artificieel en achterhaald aan. Had Branagh een rol laten spelen binnen zijn spectrum, maar een kwaadaardige Rus gespeeld door een niet-Rus met een aangedikt accentje vind ik niet passen. Desalniettemin zijn er ook acteurs die positief opvallen. Robert Pattinson weet namelijk wel heel erg te overtuigen. Desondanks er weinig emotionele binding mogelijk is met de verschillende personages, weet Pattinson wel een interessant personage op te voeren. Wie echt de show steelt - althans in mijn ogen - is Elizabeth Debicki. Zij zet als een van weinige - misschien wel als enige - ook daadwerkelijk een emotioneel personage neer. Haar personage is de enige die persoonlijke consequenties kan verwachten mocht het plan komen te falen. Overigens dat het einde van de wereld dreigt te komen, wordt wel zo nu en dan opgerakeld, maar het voelde echt aan als een papieren werkelijkheid, waarvan iedereen een beetje zijn schouders bij ophaalt.

Nu moet ik dan toch even het verhaal tegen het licht houden. Desondanks dat het verhaal complex aanvoelt, valt het reuze mee. Het probleem met het verhaal is dat het stiekem best voorspelbaar is. Yep, I said it. Er is een zeker moment in een niet nader te noemen galerij, die het voor mij weggaf. Vanaf dat punt viel het kwartje en daardoor was het geheel een stuk beter te begrijpen. Althans, de mist van complexiteit vervaagde en omdat het redelijk vroeg in de film gebeurde, wist je wat er te wachten stond. Je wist gewoon op dat moment al heel zeker dat ze terug moesten gaan.

Luchtledige complexiteit; Nolan kreeg veel kritiek op het versimplificeren van een wormgat in Interstellar. Wat mij betreft was dat juist een prima staaltje uitleg werk, wat voor iedereen behapbaar was. In Tenet hoef je dit niet te verwachten, ze brabbelen wat hoge termen eruit en als jij je woordenboek of encyclopedie niet op tijd erbij had gepakt op de juiste pagina, was je verloren. Terwijl het mechanisme veel simpeler uitgelegd zou kunnen worden. Althans, ik irriteerde me op een gegeven moment dat ze met omwegen alles probeerden te verklaren wat uiteindelijk niet nodig was om te weten.

Montage, potverdorrie. Die zat me toch een partij raar en vreemd in elkaar. Op het ene moment is er een dialoog, knip, een van de twee personage’s ligt te slapen, knip, de slapende personage beantwoordt halfs slapend wat vragen, knip, de half slapende personage vraagt of hij mag slapen. Geen B-roll die wat ademruimte geeft om wat context te scheppen. En juist een film die met tijd speelt, zijn momenten van context juist extreem belangrijk. Hier laat Nolan dus een gigantisch groot steekje vallen. Dat het een keer zou gebeuren, zou niet zo'n probleem zijn, maar de film zit bomvol met zulke momenten. Je gaat op een gegeven moment twijfelen, is dat korte geknip onderdeel van het verhaal? Ik dacht in eerste instantie dat Nolan geniaal speelde met de chronologie van het verhaal. Maar don't get your hopes up, want buiten het feit dat er met tijd wordt gespeeld is het verhaal zo chronologisch als een kaasstengel. Het laatste dus, de montages zijn soms super raar. Dan heb ik het niet over wat je op beeld ziet, want dat is prima en enkel prijzenswaardig, maar hoe sommige dialogen of scene’s elkaar opvolgen is echt vreemd.

Al om al, buiten mijn stevige kritiek laat Nolan zien zelfs met een - voor zijn doen - mindere film nog altijd torenhoog weten te scoren. Een prima eerste film om de afgelopen COVID maanden even te doen vergeten en ons laten hopen dat iemand met een TENET effe ons een vaccin komt brengen.

Ik houd wel een slag om de arm, want ik had hetzelfde gevoel nadat ik van Interstellar wegliep en die beviel me na een tweede zit stukken beter.

JesseG79

Goede review dank, ook het commentaar van dakai-world.

CAPE OF GOOD FILMS

Tenet is een film van hoe vaker je hem kijkt hoe beter je hem snapt.

Civilian Supreme

^Dakai
Vind ik wel vaker bij films van Nolan dat de editing wat vreemd is. Had ik met name met de Batman films.

leidenaar

Ik vind Nolan een beetje overschat. Dan noem ik hem niet gelijk een slechte regisseur want hij heeft een paar hele goede films gemaakt en is een vakman maar ik vind hem niet bij de top horen. De actie scenes zijn altijd matig(wat vooral in The Dark Knight trilogy opviel) en emotioneel weet hij mij ook nooit te raken.
Dan vind ik Villeneuve nog wel een treetje boven hem staan. Tenet ga ik als filmliefhebber natuurlijk kijken en zal vast ook gaan genieten maar verheug mij helemaal niet erop. Unpopular opinion, i know.

ShinobiX9X

Heb hem.vandaag gezien. Ik vind hem heel goed, beter dan inception

Warhasbegun

Ik heb nog nooit een film gezien waaar ik zo aan het denken werd gezet om alles te snappen en bij te houden. Dit is zeker geen slecht punt van de film. Ik heb echter wel nog een 2de kijkbeurt nodig om alles te laten bezinken en te bepalen wat ik er echt van vind, maar hij was sowieso erg sterk en zeer episch

Marklar

Net gezien en zwaar onder de indruk. Niet eens dat een mindere nolan is. Hij is idd ingewikkeld en af en toe was ik ook de draad kwijt. Maar het tempo en de waanzinnige actie zorgt ervoor dat je dat los laat en gewoon lekker ouderwets achterover zit en geniet. En ondanks dat ik de laatste tijd wel een paar vermakelijke films in de bios gezien heb was het lang geleden dat je echt met een wow gevoel naar buiten gaat.

Thnx mr nolan!

Chris23

Bedankt voor de waarschuwingen Smiley face ("ingewikkeld" / "typische Nolan puzzelfilm die meerdere keer bekeken moet worden om hem te ontrafelen." / "Montage, potverdorrie. Die zat me toch een partij raar en vreemd in elkaar. Ene moment is er een dialoog, knip, een van de twee personage’s ligt te slapen en wordt wakker gemaakt." / "hoe vaker je hem kijkt hoe beter je hem snapt" / "Ik heb nog nooit een film gezien waaar ik zo aan het denken werd gezet om alles te snappen en bij te houden").
Ik sla deze over.
(...in de bios; kga m thuis wel een keertje aanslingeren voor de actiescenes en mooie shots (kwas eergister naar Peninsula, daar was een best lange scene (met orkest) uit Tenet als voorfilmpje; die was iig best prettig om te kijken.))

Indy5

Wow wat een heerlijke filmpuzzel om te ontrafelen.In het begin denk je dat je een James Bond film aan het kijken bent.Nolan heeft weer eens alle registers open getrokken, visueel een plaatje en goede actie scenes.Er zijn de nodige links met films als Inception, Matrix en zelfs de Night manager.Het wachten heeft zich zeker geloond.

Warhasbegun

@chris23, ik snap dat deze reacties overwelmend over komen, los van het feit dat de film soms wat complex is (doordat wat mij betreft de uitleg soms net iets te snel gaat), is hij prima te volgen en wordt je echt ondergedompeld in een geweldige filmische ervaring, doordat alle actie scenes prachtig zijn verfilmt en ook het tijd aspect prachtig visueel is toegepast en dat gecombineerd met de bombastische synthesiser muziek van goransson (schrijf je dit zo?) is het wel echt een aanrader om in de bioscoop te zien. Dit voegt wat mij betreft wel echt toe aan de spanning en misschien ook wel aan de mysterie van de film, maar je mag hier natuurlijk je eigen overweging maken

Chris23

^ ik neem uw reactie in consideratie.
Prachtige actiescenes (zeker in imax 2d) met bombastische synth muziek liggen me wel. (maar nolan films zijn voor mij hit and mis (Interstellar vond ik best ok , maar Inception vond ik verschrikkelijk b.v...vooramelijk door de vele uitlegscenes))
Ik zet, in t geval ik me bedenk, m`n brein dan wel uit tijdens de uitlegscenes Smiley face ( btw, je schrijft het zo : synthesizer Smiley face )
Göransson joh? van de Mandalorian. Smiley face

jwk

Bedankt dakai, hier heb ik meer aan dan bovenstaande recensie.

Master Of Films

leidenaar "Unpopular opinion, i know."
Maar ik deel jouw gehele mening voor 200%. Ik kan hier niks meer aan toevoegen.

Goov25

Hmm beetje jammer dat hij zijn hand lijkt te overspelen. Kijken en kopen doe ik toch wel (want: Nolan). Ik ben heel benieuwd!

Rutherford

Ik ga er morgen heen. Kijk er enorm naar uit om terug in de cinema te zitten. Het is ondertussen geleden van ... geen idee, zolang dus. Eindelijk weer die beleving, die sfeer, zelfs de irritante chipseters heb ik gemist.

Tenet review volgt.

Ook ik vind Villeneuve een tikkeltje beter dan Nolan, maar Villeneuve heeft nog niet dezelfde impact op de filmwereld als Nolan. Nog niet. Zijn films zijn wel minder gericht op actie maar meer op verhaal, dat hij met verve brengt ofc.

ToniGigi

@dakai-world,

Sorry dat ik het moet zeggen maar van acteren heb je echt geen kaas gegeten.. Kenneth Branagh was even kwaadaardig als briljant als Rus in deze film. Echt een super enge gast. Dit soort rollen moeten ook een beetje 'vet' gespeeld worden, anders is er echt geen reet aan. Daarbij is het juist leuk en fantastisch dat Nolan niet 'gewoon' een Rus voor de rol cast maar kiest voor een Engelse Shakespeariaans geschoolde acteur, van het bewegen tot het praten ik geloofde hem volledig als Rus en heb er van genoten.

Verder ben ik het met je eens dat R Pat goed was, ook Washington vond ik perfect gecast, de enige die in mijn ogen juist wat minder was, was Elizabeth Debicki. Het moment dat mij het meest is bijgebleven van haar is als ze op een stretcher de one-liner 'INCLUDING MY SON' eruit gooit. Dit was zo belachelijk dat er een lachsalvo volgde in de bioscoop, een actrice naast me de tekst 'leuk he, vrouwenrollen in films' eruit gooide en ik me oprecht afvroeg waarom Nolan die zin erin heeft gehouden.

Over de film verder niets dan lof, heerlijk dat ik hem niet volledig begrijp, ga er nog een keer heen. Echt een spektakel film die je moet beleven/ondergaan. Kreeg er een beetje een Bond-By-Nolan gevoel bij. Ik kan alleen maar hopen dat de nieuwe Bond hier ook maar een beetje bij in de buurt komt...

23VDV23

Ik ben best een liefhebber van Nolan en ben normaliter bereid mijn ogen te sluiten voor wat zaken die sommigen als storend ervaren. Maar ik vind dat Nolan met Tenet toch aardig de plank mis heeft geslagen. Ja, de actiescenes zijn spectaculair en als je je verstand op 0 zet en niet te veel probeert te begrijpen van wat er nou precies aan de hand is (ja...ik denk juist dat dat het nog het meest dragelijk maakt) is het een toffe bioscoopervaring. Maar als je ergens nog een rewind van Inception of Interstellar kunt meepikken zou ik dat doen. Nolan schiet hier zo door met zijn pseudo-intellectuele complexe concepten dat het de normaliter zo meeslepende ervaring heel erg in de weg zit. En waar hij de complexiteit vooral van impliceert overigens en zichzelf nog meer tegenspreekt dan gewoonlijk en zo veel plotgaten creeert dat ik er tijdens de film om moest lachen.

Ik kan nu al niet wachten op bijvoorbeeld de Honest Trailer die een montage maakt van de ontelbare expositie-dialogen waarin de personages zelf de hele tijd aangeven dat ze weer eens iets niet begrijpen. Als je het gevoel hebt dat je het niet begrijpt ligt dat niet aan jou, dat is in alle eerlijkheid omdat het slecht uitgewerkt is. Nolan zoekt een excuus voor een 'origineel' concept voor een film vol actiesetpieces en minder dan zijn vorige films nog denkt hij het concept ook grondig uit. Hij doet vooral alsof hij dat wel heeft gedaan door je om de oren te slaan met termen die interessant klinken en je te verdoven met de soundtrack.

Want: werkelijk alles, zelfs het kleinste moment van rust, wordt dichtgesmeerd met een veel te aanwezige technosoundtrack die an sich niet eens verkeerd was, maar gewoon veel gedoseerder toegepast had moeten worden.

Overigens 0 binding met de personages. Ik weet dat mensen dit vaker hebben geroepen bij Nolan, maar nu heb ik het voor het eerst. Met name personages John David Washington en Robert Pattinson worden veel te weinig uitgewerkt, waardoor hun nog hele aardige prestaties eigenlijk ook weinig impact achter laten.

Nee, het spijt me, maar dit was verreweg de minste Nolan film wat mij betreft. Dunkirk viel al wat tegen, maar die kon ik nog als een puur zintuigelijke ervaring beschouwen. Hier pretendeert hij weer een origineel verhaal te vertellen, maar is daarin wat mij betreft de frisheid kwijt die hij voorheen wel had. 2/5

Ang3l

Technisch gezien schitterend gedaan. Qua verhaal toch best prima te volgen, zelfde niveau als interception (en sommige wetenschappelijke dingen gewoon loslaten, of met een suspension of disbelief aanvaarden). En met Dakai eens: Soms ergens nog best wel voorspelbaar, dmv hints die in de film gedropt werden her en der.

Ik applaudiseer wel dit soort films om hun creativiteit. Oke, het is weer een tijd-goochelact van Nolan, maar ik vind de uitwerking nog steeds vele malen origineler dan de gemiddelde herkauw die Hollywood ons de laatste jaren voorschoteld.

Thiver

dakai-world "Vooral Kenneth Branagh delft het onderspit. Waar Nolan normaliter hele sterke antagonisten weet op te tuigen, komt Branagh echt niet overtuigend over als Andrei Stator."

Vooral opvallend is dat Branagh een vergelijkbare rol speelde in Jack Ryan: Shaduw Recruit en niemand daar destijds bijster enthousiast over was. Het gebeurt weleens dat acteurs een goed ontvangen rol in zekere mate herhalen (Gene Hackman doet bijvoorbeeld in The Quick and the Dead een variatie op zijn Oscarwinnende rol in Unforgiven), maar een matig ontvangen rol uit een matig ontvangen film zien terugkeren in een prestigefilm is hoogst ongebruikelijk.

dakai-world "Een Noord-Ier die een kwaadaardige Rus speelt, het voelt als jaren ‘80 aan en daarmee ook erg artificieel en achterhaald aan."

Precies. Iedereen weet dat je Scandinaviërs behoort te casten als Russen. ;)

CAPE OF GOOD FILMS "Tenet is een film van hoe vaker je hem kijkt hoe beter je hem snapt."

Volgens mij geldt dat voor alle films.

Civilian Supreme "Vind ik wel vaker bij films van Nolan dat de editing wat vreemd is. Had ik met name met de Batman films."

Laatst de volledige trilogie nog eens bekeken en daarbij viel me op dat vooral Batman Begins behoorlijk choppy is. Niet alleen bij de actie maar ook in simpele dialoogscènes. Na afloop zelfs nog even nagekeken of Nolan hier met andere editor werkte, maar toch was toch echt Lee Smith, die sinds 2005 alle Nolan-films heeft gemonteerd.

23VDV23 "Want: werkelijk alles, zelfs het kleinste moment van rust, wordt dichtgesmeerd met een veel te aanwezige technosoundtrack die an sich niet eens verkeerd was, maar gewoon veel gedoseerder toegepast had moeten worden."

Als we iets van Tenet kunnen leren, dan is het inderdaad wel dat de luidruchtigheid van Nolans film niet de schuld van Hans Zimmer is.

aard

film gezien en ik vond hem matig. Trailer is goed dat wel. Het begint nog aardig met goede actie maar de film verzand in het interessant doen met tijd op een manier die niemand begrijpt. De massale scenes met verschillende teams op het laatst is ook niet bijzonder, je krijgt zo ook geen binding met de personen. Je kunt wel zien dat het vakwerk is echter de inhoud en het verhaal zijn niet de moeite waard. Voor mij een 5-6 max. en daar ga ik niet voor naar de bioscoop Ik had hoge verwachtingen, helaas deze zijn niet waargemaakt