Bigfoot Family

Bigfoot Family (2020)

Bigfoot moet wederom uit de penarie worden geholpen door zoonlief in deze geestige animatiefilm vol actie.

Leestijd: 2 min 29 sec
Regie: Jeremy Degruson, Ben Stassen | Scenario: Bob Barlen, Cal Brunker | Cast: Jules Wojciechowski (Adam), Chris Parson (Bigfoot), Lindsey Alena (Shelly), Rashida Jones (Arlo), e.a. | Speelduur: 88 minuten | Jaar: 2020

In dit vervolg op The Son of Bigfoot staat opnieuw de familie van Sasquatch centraal. Nadat Bigfoot in de eerste film op de vlucht was voor een farmaceutisch bedrijf dat zijn DNA wilde gebruiken voor haarproducten, is de vader des huizes nu een nationale sensatie. Bigfoot is een echte superster geworden en te zien bij de grote ochtendprogramma's. Toch haalt hij geen voldoening uit zijn nieuw gevonden beroemdheid, waarop Bigfoot besluit het in Alaska op te nemen tegen een oliemaatschappij. Het is het startpunt voor een leuke animatiefilm vol actie en humor.

Zoon Adam legt aan het begin van de film uit dat zijn familie niet bepaald gewoon is. Niet alleen wordt hij op school belaagd om een handtekening van zijn vader, maar ook deelt hij zijn huis met wasberen, een vogel, een eekhoorn en een enorme beer. Als Bigfoot besluit het in Alaska op te gaan nemen tegen oliemaatschappij X-tract is dit helemaal niet leuk voor Adam, omdat hij weer zonder vader moet leven. Wanneer Bigfoot tijdens zijn missie opeens verdwijnt, ziet Adam zich genoodzaakt samen met zijn moeder, Wilbur de beer en Trapper de das naar Alaska af te reizen om daar de pater familias te gaan redden.

De makers slagen erin om de personages uit de eerste film een stukje meer diepte te geven. Het Belgische nWave Pictures van Ben Stassen wordt dan ook een steeds grotere studio, waarvan vooral deze twee Bigfoot-films en The House of Magic leuke en creatieve projecten zijn. Humor, actie en de animatie komen hier nog beter tot uiting. De goede animatiestijl zorgt voor een aantal spectaculaire actie-sequenties.

Het scenario van Bigfoot Family treedt echter met grote voetstappen over allang platgetreden paden en is ondanks enkele leuke vondsten erg voorspelbaar. De leuke momenten moeten dan ook vooral komen van karikaturale personages en dieren. Vooral de ' wasbeer heeft een aantal erg grappige momenten. Gelukkig zit de film stampvol humor, waarmee de Amerikaanse media en het grootkapitaal geestig op de hak worden genomen. De baas van X-tract claimt 'clean oiluit de grond te boren, wat natuurlijk doet denken aan Donals Trumps uitspraken over 'clean coal'. Voor volwassenen is Bigfoot Family dan ook verre van saai.

Ondanks die kritische trekjes is Bigfoot Family met name een leuke kinderfilm met wat gebreken. Het scenario blijkt zwak en tegen het einde draait de film alleen nog maar om actie-sequenties terwijl de kracht van deze film vooral in zijn humor lijkt te zitten. Het sterke begin zorgt er echter voor dat Bigfoot Family een leuk vervolg is dat zowaar zijn voorganger overtreft. Er zit flink wat meer humor in, de actie is vele malen spectaculairder en de personages zijn een stuk dieper uitgewerkt. Bigfoot Family hoeft dan ook niet onder te doen voor een aantal Hollywood-animatiefilms met een groter budget. Een behoorlijke prestatie voor een Belgisch productiehuis.