Secret Magic Control Agency [Netflix] (2021)

Onsamenhangende sprookjesanimatiefilm die zelfs het jatten van sprookjes heeft gejat.

Leestijd: 2 min 32 sec
Regie: Aleksey Tsitsilin | Scenario: Analisa LaBianco, Vladimir Nikolaev, Jeffery Spencer, Aleksey Tsitsilin, Aleksey Zamyslov | Cast (stemmen): Nicholas Corda (Hansel oud), Johanna Elmina Moise (Agent Stepdaughter), Alyson Leigh Rosenfeld (Hansel jong), Courtney Shaw (Gretel), e.a. | Speelduur: 103 minuten | Jaar: 2021

Een animatiefilm waarbij het hele Grimm-sprookjesboek de revue passeert. Wie niet meteen al aan Shrek moet denken, zal dat gedurende de film wel gaan doen. Peperkoeksoldaten, zevenmijlslaarzen en zelfs de gebroeders Grimm zelf maken hun opwachting in deze bundeling van klassieke sprookjes. Hoewel het verwijzen naar de oude sprookjes natuurlijk wel vaker gebeurt, is het bij Secret Magic Control Agency eerder het doel dan een leuk middel. Het gaat dan ook al snel ten koste van het sprookje dat centraal zou moeten staan, dat van de film zelf.

Wanneer de koning wordt ontvoerd door een tot leven gekomen bord spaghetti, is het hele land in rep en roer. De mysterieuze omstandigheden bieden ook maar weinig aanknopingspunten voor het vinden van de koning of de dader. Dat klinkt als een klusje voor Gretel, misschien wel de beste geheim agent van het Secret Magic Control Agency. Maar voordat ze die felbegeerde titel van beste agent echt verdient, zal ze eerst de koning moeten terugvinden. Tegen haar wil moet ze hiervoor samenwerken met haar broertje, Hansel, een goochelaar met wie ze al jaren op gespannen voet leeft.

Hansel en Gretel dus, Hans en Grietje. Waarom het tweetal deze iconische sprookjesnamen heeft meegekregen is onduidelijk, behalve dat het nu eenmaal een referentie aan een sprookje is. En dat blijkt een terugkerend thema te worden: veel referenties, weinig functie. Door een tover-ongelukje veranderen de twee weer in kinderen, fysiek tenminste, wat het vinden van de koning nogal wat lastiger maakt. Ook komt deze transformatie de scriptschrijvers wel goed uit wanneer deze kinderversies van Hans en Grietje in het snoephuis van een heks opgesloten zitten, doodsbang om opgegeten te worden.

Terwijl de twee met elkaar opgescheept zitten, komen ze er uiteraard met vallen en opstaan achter dat ze elkaar al jaren verwaarloosd hebben en dat alles beter lukt als je samenwerkt. Deze klassieke zoektocht, met een ietwat voorspelbare maar toch amusante wisselwerking tussen de twee, wordt alleen constant ruw verstoord door de onnodig ingewikkelde film. Ieder hoofdstukje uit de film heeft weer nieuwe spelregels, andere voorwaarden waaraan voldaan moet worden, toverdrankjes met ingewikkeld te verkrijgen tegengif. De kijker, vooral de jeugdige, moet zich voortdurend inspannen om de scènes te kunnen volgen. Scènes die een paar minuten later alweer vergeten lijken.

Doordat zelfs het lenen van sprookjes geen origineel idee is, blijft Secret Magic Control Agency vooral een slap aftreksel van Shrek. Wanneer op een zeker moment een paar onverstaanbaar brabbelende cupcakes in een voedselgevecht terechtkomen en daardoor niets minder worden dan smakelijke minions, komt het gebrek aan vernieuwing wel heel duidelijk aan het licht. Verwijzen mag, zelfs jatten mag soms. Maar dan moet het kopiëren wel fris en vernieuwend worden aangepakt. Zonder dat wordt deze animatiefilm met ruim honderd minuten wel een heel lange zit.

Secret Magic Control Agency is te zien bij Netflix.