Things Heard & Seen [Netflix]

Things Heard & Seen [Netflix] (2021)

Fijne thriller over een stel dat de grote stad verruilt voor de provincie. De horrorelementen pakken onverwacht uit.

Leestijd: 2 min 51 sec
Regie: Shari Springer Berman en Robert Pulcini | Scenario: Shari Springer Berman | Cast: Amanda Seyfried (Catherine Claire), James Norton (George Claire), Natalia Dyer (Willis), Alex Neustaedter (Eddie Vayle), F. Murray Abraham (Floyd DeBeers), Rhea Seehorn (Justine), e.a. | Speelduur: 121 minuten | Jaar: 2021

Het is dat personages zelf niet doorhebben dat ze in een horrorfilm spelen, want anders zouden ze wel gek zijn om naar een afgelegen oud huis te verhuizen waar de vorige bewoners ook nog eens het loodje hebben gelegd. Toegegeven: het uitgangspunt van de bovennatuurlijke Netflixthriller Things Heard & Seen naar een boek van Elizabeth Brundage, verdient nou niet bepaald de originaliteitsprijs. Maar omdat de nadruk sterk ligt op de personages en hun onderlinge verhoudingen en schrikeffecten uitblijven, komt deze boekverfilming heel aardig uit de verf.

Catherine Claire heeft werkelijk alles over voor haar man als ze besluit met hem mee te verhuizen van Manhattan naar de provincie. Man George heeft een aanstelling als hoogleraar aan een kleine universiteit weten te bemachtigen. De man heeft nauwelijks door dat het helemaal niet goed gaat met zijn vrouw. Catherine vertoont anorexiaverschijnselen en vindt het maar een eenzame bedoening in de Hudson Valley-regio. Ze kent er helemaal niemand en is op haar werk als kunstrestaurateur en het moederschap aangewezen. Dat haar huwelijk een kaartenhuis is moet ze dan nog ontdekken.

George vergaat het een stuk beter. Hij ligt lekker bij zijn nieuwe collega's en de leerlingen. Misschien wel een beetje te lekker bij de laatste categorie. In het grote huis waar het stel is ingetrokken is het niet altijd aangenaam vertoeven. Zo ruiken Catherine en George elke nacht de geur van uitlaatgassen. Dochter Franny wordt bovendien uit haar slaap gehouden door een vreemde aanwezigheid. Ondertussen bieden twee broers uit de omgeving zich aan als klussers annex kinderoppas. Overdag probeert Catherine meer te weten te komen over de geschiedenis van het huis en de oud-bewoners.

Things Heard & Seen is meer een dramatische thriller dan een horrorfilm. Het is een sterke zet dat regisseursechtpaar Shari Springer Berman en Robert Pulcini zich verre houdt van goedkoop effectbejag, al lijken ze zich met geestverschijningen en seances wel degelijk in die richting te begeven. Geijkte horrorelementen lijken achtergrondmuziek voor wat toch vooral uitdraait op een huwelijkscrisis vol leugens en wantrouwen. Mondjesmaat ontvouwt zich een spannende tragedie waarbij onverklaarbare verschijnselen slechts de dramatische ondersteuning en zelfs welkome afwisseling zijn.

Er worden overigens weinig pogingen gedaan om de door James Norton vertolkte George ook maar enigszins sympathieke eigenschappen mee te geven dus waar het heengaat is niet bijster baanbrekend. Amanda Seyfrieds Catherine houdt het midden tussen een potentieel emotioneel wrak en echte vechter; tegengestelde eigenschappen die van haar veruit het interessantste personage maken. Ze opereert binnen een scenario waarbij elke bijfiguur en elk geïntroduceerd gegeven of object een uiteindelijke bedoeling of functie heeft. Een beetje schematisch en ingekaderd is het allemaal wel.

Het zorgt echter ook voor een gestroomlijnd en goed opgebouwd verhaal waarbij verbazing over de motieven van de hoofdpersonen het regelmatig wint van spanning. De filmmakers hebben hun thriller ondergedompeld in een mistroostige sfeer, waarbij het verstrijken van de seizoenen nauwelijks voor bemoediging zorgt. Het is een merkwaardige vaststelling dat Things Heard & Seen vooral als horrorfilm in de markt wordt gezet. Het is verre van dat, wat voor de genrefans wellicht tot teleurstelling zal leiden, maar voor de kijker met de open blik juist voor een verrassende filmervaring zal zorgen.

Things Heard & Seen is te zien bij Netflix.