Recensie

Dune (2021)

Frank Herberts befaamde sciencefictionroman krijgt eindelijk de verfilming die hij verdient. Of in elk geval een opmaat daartoe.

door Thierry Verhoeven om 00:06 in RECENSIES
Dune poster
Regie: Denis Villeneuve | Scenario: Eric Roth, Jon Spaihts, Denis Villeneuve | Cast: Timothée Chalamet (Paul Atreides), Rebecca Ferguson (Lady Jessica), Oscar Isaac (Duke Leto Atreides), Josh Brolin (Gurney Halleck), Jason Momoa (Duncan Idaho), e.a. | Speelduur: 156 minuten | Jaar: 2021

Het gebeurt niet vaak dat een boek de status van onverfilmbaar behoudt nadat het is verfilmd. Maar goed, Frank Herberts 'Dune' (in Nederland uitgebracht als 'Duin') kreeg in 1984 niet bepaald de filmbewerking die dit uiterst populaire en invloedrijke werk verdiende. In 2000 deed men nog eens een poging met een miniserie, die door de langere speelduur wat meer rechtdeed aan het complexe bronmateriaal, al bleef door het bescheiden budget het gewenste visuele spektakel grotendeels achterwege. Waarschijnlijk zou het daar normaliter bij zijn gebleven, ware het niet dat de laatste twee decennia door Hollywood heel wat onverfilmbaar geachte boeken onder handen zijn genomen. Soms zelfs met groot succes. En als het complexe 'The Lord of the Rings' kan worden bewerkt tot een van de meest geliefde en geprezen filmtrilogieën aller tijden, waarom zou dit voor zijn sciencefiction-evenknie dan niet haalbaar zijn? Met de juiste filmmaker aan het roer is immers een hoop mogelijk.

Enter Denis Villeneuve, die al een goede tien jaar bezig is aan een indrukwekkende winning streak. Deze productieve Canadees schuwt de samenwerking met grote sterren niet, maar heeft wel steeds de gemakkelijke Hollywoodprojecten weten te vermijden. In plaats daarvan wijdt hij zich aan films die je gerust onder noemer 'kwaliteitscinema' kan scharen: geschikt voor een groot publiek maar niet belerend en eerder confronterend dan behaaglijk. Blade Runner 2049 zou je zijn eerste (poging tot) een blockbuster kunnen noemen, maar waar velen voor een vervolg op Ridley Scotts scifi-klassieker hadden volstaan met een hol visueel spektakel, pakte Villeneuve uit met een introspectief detectiveverhaal dat het vooral moest hebben van toon en thematiek. Zelfs met een lijvig budget van bijna tweehonderd miljoen bleef Villeneuve met één been in het arthousesegment staan.

Dune is qua schaal en budget vergelijkbaar met Villeneuves vorige film, maar qua vertelling een stuk complexer. Frank Herberts sciencefictionroman staat immers bol van de personages en moeilijk uitlegbare sciencefictionconcepten, die de gemiddelde filmkijker mogelijk op afstand kunnen houden. Hierin blijkt gelukkig Villeneuves geschiktheid voor de materie, die opnieuw een goede balans weet te vinden tussen groots visueel spektakel en concreet persoonlijk drama. Net als bij Blade Runner 2049 blijft hij behoorlijk trouw aan het bronmateriaal, maar weet hij dit visueel erg goed naar zijn hand te zetten. Naar eigen zeggen was hij pas toe aan dit project na de ervaring van films als Arrival en Blade Runner 2049 en dat lijkt geen betekenisloze uitspraak, want Dune oogt en voelt als een logische voortzetting van Villeneuves voorgaande films, maar vooral een die gebaat is bij zijn ervaring als filmmaker.

In tegenstelling tot de 1984-film opent Villeneuves Dune niet met een verwarrende infodump, maar wordt gewoon begonnen met een heldere vertelling waarbij de plotdetails op vrij organische wijze de revue passeren. Uiteraard helpt het als je gaandeweg wat meekrijgt van het feodale systeem van de verre toekomst, de spanning tussen de verschillende edele families, het grote belang van de grondstof die enkel op de woestijnplaneet Arrakis te vinden is of de mogelijke messiaanse status van het jeugdige hoofdpersonage Paul Atreides, maar het centrale plot is nog steeds prima te volgen wanneer al deze details je even te veel worden. Dune presenteert zijn plotinformatie gelukkig nooit als huiswerk, staart zich niet blind op de details en is slim genoeg om sommige personages nog even tot een toekomstig deel in de coulissen te laten staan.

En gelukkig is Dune meer dan zijn plot. Villeneuve heeft namelijk volop oog voor de wereld waarin het omvangrijke verhaal zich afspeelt. En dus is er bijvoorbeeld een betekenisvolle close-up wanneer de jonge held Paul zijn eerste passen op het woestijnzand van Arrakis zet. Waar eerdere verfilmingen deze woestijnplaneet toonden als een tamelijk donkere plek, vergelijkbaar met hoe Mars doorgaans wordt geportretteerd, zet Villeneuve volop in op de Midden-Oosten-metafoor door deze planeet te tonen met fel licht met harde schaduwen. Hierdoor is de onherbergzaamheid van deze wereld al volledig tastbaar voordat de enorme zandwormen opduiken. Het helpt uiteraard dat echt in de woestijn is gefilmd en met de prachtige rotsformaties van Wadi Rum is het natuurlijk niet moeilijk om visueel indrukwekkend uit te pakken. Villeneuve toont daarnaast een goed oog voor schaal met zijn weidse panorama's waarin altijd iets gaande is op de achtergrond.

Het lijkt zeer aannemelijk dat het succes van de recente It-films doorslaggevend was voor het maken van Dune. Het lijvige boek van Stephen King werd vanwege zijn lengte immers ook altijd als lastig verfilmbaar beschouwd, wat werd opgelost door het enorme verhaal op te splitsen in twee films, elk toegespitst op een andere tijdsperiode. Een gouden greep, want hierdoor wist de eerste film niet alleen de basis te leggen voor een vervolg, maar vooral een goed op zichzelf bekijkbare film te zijn met een bevredigend einde. 'Dune' heeft daarentegen één lang verhaal dat zich een stuk moeilijker over twee films laat uitsmeren. Dat Villeneuves film slechts de eerste helft van het boek behandelt, resulteert in een film die volop aan het planten is, maar nauwelijks kan oogsten. Dit verhaal heeft immers niet bepaald een tussentijdse climax om mee te eindigen.

Er wordt geopend met de aanduiding dat dit 'Part One' is, maar de komst van een tweede is niet gegarandeerd. Anders dan bij The Fellowship of the Rings of de eerste Kill Bill zul je hierdoor mogelijk ietwat onvervuld de zaal verlaten, niet wetende of dit verhaal ooit op passende wijze wordt afgesloten. Het is te hopen dat er voldoende animo is voor een voortzetting, want Villeneuve verdient het absoluut, maar door zijn keuze het verhaal op te splitsen in meerdere delen riskeert hij wel te blijven zitten met een eerste helft van een wedstrijd die nooit wordt uitgespeeld. Aan de andere kant: Dune is het type project waarmee je niet anders kunt dan risico's nemen, dus ook in dat opzicht is Villeneuve het materiaal trouw gebleven.

27 Reacties

account_circleLog in of registreer om mee te praten.

kokkie2505

Avatar

Heb deze film gisteravond in IMAX gezien. Wat een visueel prachtige film met fantastisch acteerwerk. Ik moet er daarnaast ook bij zeggen dat ik helemaal nog niks van het verhaal afwist, dus dat het voor mij ook een groot raadsel was waar de film heen ging. Ik hoop van harte dat deze film een vervolg krijgt, want ik ben erg benieuwd waar het verhaal heen gaat.

9/10

FataMorgana

Avatar

Ik ben verschrikkelijk benieuwd.
Al eerder ergens achtergelaten: Ik was juist wel een fan van het 'origineel' uit 1984. Wat mij betreft een van de mooiste SF-films gemaakt, zeker in die tijd. Uiteraard onvergelijkbaar met de tegenwoordige films, die technisch oneindig veel beter kunnen zijn. Maar sfeer en plot... Geniaal.

Kan Villeneuve dit ook weergeven? Ik hoop het.
In tegenstelling tot de andere SF klassieker Bladerunner is dit geen vervolg maar een remake dus ik zal altijd de characters van toen in gedachten hebben.
En dat het mogelijk niet tot een tweede deel komt, maakt het dan nog spannender. Dus ik hoop oprecht dat hij het geweldige 'Dune' recht aan heeft gedaan. Smiley face

MoViEs

Avatar

Wat een beleving! Enorm genoten van deze film. Volgende week heb ik al kaarten om een 2e keer te gaan. En daarna...wachten op part two.

Filmconnoisseur

Avatar

Een visueel prachtige sciencefiction opera! Cinematografie was grandioos, sound editing was ook geweldig en de film voelt rauw en echt aan. Overal sterk acteerwerk, met als enige uitzondering Ferguson, die sterk begon maar daarna afzwakte. Het was het wachten absoluut waard, erg benieuwd naar deel 2. Hopelijk kan ook Denis deze gaan doen, studio schijnt weer lastig te doen....

8,5/10

Civilian Supreme

Avatar

Die Queer film krijgt 5 sterren dus ik ga daarheen.

MARQ242

Avatar

@Fatamorgana ik kom net uit de bios. En deze Dune heeft de nostalgie van de Lynch film overwonnen. Ook ik draag de film uit1984 een warm hart toe. Maar na het zien van Dune 2021 valt Lynchs versie weg in knulligheid. Ik durf hem ook niet meer te kijken uit angst dat ik tenenkrommend voor het scherm zit. Denis heeft het verhaal meesterlijk verfilmd. En ik hoop zo dat deel 2 komt, want we heb en zoveel nog niet gezien. Echt prachtig!

DjZiggy

Avatar

Voor de fans, dune uit 84 is opnieuw ingescanned en opgeschoond en op 4k uitgebracht

Ericus

Avatar

De film combineert vele succesformules van de voorbije SF-kaskrakers;
Van Star Wars:
de geheimzinnige 'FORCE'. In deze film behoort de 'force' tot een gilde van waarzeggers die over alle eeuwen heen de wereld drijven naar een vooropgezet plan van de 'force' dewelke zij dienen. Daartoe bekleedt de waarzeggersgilde als een soort priesterklasse (die bijzondere paranormale krachten bezit) de hoogste raadgevende functies binnen alle wereldrijken in het omniversum. Want de mensheid heeft zich verspreid doorheen het ganse heelal. In het begin van de film wordt even gesteld dat het verhaal zich afspeelt na het jaar: 10.000... Nu is deze 'force' in dit verhaal allesbehalve vredelievend. Ze maalt er niet om dat hele bevolkingsgroepen in de pan worden gehakt. Wat het uiteindelijke doel van de 'force' is, blijft in het ongewisse.
het beïnvloeden van iemands autonomie door het uitspreken van bevelen bezield door de 'force'. Individuen worden daardoor als zombies in je handen .
het zwaardvechten: In Star Wars wordt dat een laserzwaard. In deze film is dit nog steeds een soort middeleeuws zwaard.
het combineren van hoogtechnologische middelen met het gegeven dat de mensenrijken nog steeds worden bestuurd in een soort feodaal staatsverband; inclusief een soort van adellijke geslachten; 'hertogen' en een 'keizer' als dictatoriale alleenheerser aan het hoofd die droomt van de almacht over alles wat bestaat.
het heldendom: de dienaars in dienst van hun meesters die hun leven veil hebben omwille van hun meesters of omwille van het heil van de mensheid.
de opstandige rebellen: Die het uiteindelijk beter weten en met hun conservatieve waarden (zelfs het eervolle duel tot de dood) de werkelijke waardigheid van de mensheid vertegenwoordigen.
Van de 'Matrix':
het idee dat een superheld als een soort 'Verlosser van de mensheid' een einde zal maken aan de heersende dictatuur en een allesoverheersende vrede en gerechtigheid gaat brengen. In de 'Matrix heette deze 'Neo'. Hier wordt hij 'Mahdi' genoemd.
het rebellenleger tegen een dictatoriaal (computergestuurd en dus onmenselijk) regime
De film speelt zich af in een woestijnlandschap. Buiten deze woestijn en de akelig kille, betonnen binnenverblijven die worden gefilmd is er weinig anders te zien. Toch is er een heel creatieve camera-voering die zeer mooie landschappen tot leven weet te brengen.

Hoewel de film heel lang is. Bijna drie uur in de cinema... wist hij me toch te blijven boeien. Er wordt goed geacteerd met voor mij onbekende acteurs.
Wel ontwikkelt zich het verhaal heel traag, als een soort Shakespeare-achtig noodlotsdrama!
Ik kan me voorstellen dat niet ieder - vooral vele jongeren - deze film leuk zal vinden. Men zal zich wellicht vervelen...

Daarom wordt dit volgens mij geen kaskraker maar de film mag toch gezien worden. Dit was het eerste deel... Ik zal zeker het tweede deel gaan zien. Maar de film is niet zo beklijvend dat ik hem graag voor een tweede keer zou zien: bvb. als hij op TV zou komen.

Ericus

Avatar

De film combineert vele succesformules van de voorbije SF-kaskrakers;
Van Star Wars:
de geheimzinnige 'FORCE'. In deze film behoort de 'force' tot een gilde van waarzeggers die over alle eeuwen heen de wereld drijven naar een vooropgezet plan van de 'force' dewelke zij dienen. Daartoe bekleedt de waarzeggersgilde als een soort priesterklasse (die bijzondere paranormale krachten bezit) de hoogste raadgevende functies binnen alle wereldrijken in het omniversum. Want de mensheid heeft zich verspreid doorheen het ganse heelal. In het begin van de film wordt even gesteld dat het verhaal zich afspeelt na het jaar: 10.000... Nu is deze 'force' in dit verhaal allesbehalve vredelievend. Ze maalt er niet om dat hele bevolkingsgroepen in de pan worden gehakt. Wat het uiteindelijke doel van de 'force' is, blijft in het ongewisse.
het beïnvloeden van iemands autonomie door het uitspreken van bevelen bezield door de 'force'. Individuen worden daardoor als zombies in je handen .
het zwaardvechten: In Star Wars wordt dat een laserzwaard. In deze film is dit nog steeds een soort middeleeuws zwaard.
het combineren van hoogtechnologische middelen met het gegeven dat de mensenrijken nog steeds worden bestuurd in een soort feodaal staatsverband; inclusief een soort van adellijke geslachten; 'hertogen' en een 'keizer' als dictatoriale alleenheerser aan het hoofd die droomt van de almacht over alles wat bestaat.
het heldendom: de dienaars in dienst van hun meesters die hun leven veil hebben omwille van hun meesters of omwille van het heil van de mensheid.
de opstandige rebellen: Die het uiteindelijk beter weten en met hun conservatieve waarden (zelfs het eervolle duel tot de dood) de werkelijke waardigheid van de mensheid vertegenwoordigen.
Van de 'Matrix':
het idee dat een superheld als een soort 'Verlosser van de mensheid' een einde zal maken aan de heersende dictatuur en een allesoverheersende vrede en gerechtigheid gaat brengen. In de 'Matrix heette deze 'Neo'. Hier wordt hij 'Mahdi' genoemd.
het rebellenleger tegen een dictatoriaal (computergestuurd en dus onmenselijk) regime
De film speelt zich af in een woestijnlandschap. Buiten deze woestijn en de akelig kille, betonnen binnenverblijven die worden gefilmd is er weinig anders te zien. Toch is er een heel creatieve camera-voering die zeer mooie landschappen tot leven weet te brengen.

Hoewel de film heel lang is. Bijna drie uur in de cinema... wist hij me toch te blijven boeien. Er wordt goed geacteerd met voor mij onbekende acteurs.
Wel ontwikkelt zich het verhaal heel traag, als een soort Shakespeare-achtig noodlotsdrama!
Ik kan me voorstellen dat niet ieder - vooral vele jongeren - deze film leuk zal vinden. Men zal zich wellicht vervelen...

Daarom wordt dit volgens mij geen kaskraker maar de film mag toch gezien worden. Dit was het eerste deel... Ik zal zeker het tweede deel gaan zien. Maar de film is niet zo beklijvend dat ik hem graag voor een tweede keer zou zien: bvb. als hij op TV zou komen.

Spee

Avatar

Ericus 18.09.2021 00:20

De film combineert vele succesformules van de voorbije SF-kaskrakers;
Van Star Wars:
de geheimzinnige 'FORCE'. In deze film behoort de 'force' tot een gilde van waarzeggers die over alle eeuwen heen de wereld drijven naar een vooropgezet plan van de 'force' dewelke zij dienen. Daartoe bekleedt de waarzeggersgilde als een soort priesterklasse (die bijzondere paranormale krachten bezit) de hoogste raadgevende functies binnen alle wereldrijken in het omniversum. Want de mensheid heeft zich verspreid doorheen het ganse heelal. In het begin van de film wordt even gesteld dat het verhaal zich afspeelt na het jaar: 10.000... Nu is deze 'force' in dit verhaal allesbehalve vredelievend. Ze maalt er niet om dat hele bevolkingsgroepen in de pan worden gehakt. Wat het uiteindelijke doel van de 'force' is, blijft in het ongewisse.
het beïnvloeden van iemands autonomie door het uitspreken van bevelen bezield door de 'force'. Individuen worden daardoor als zombies in je handen .
het zwaardvechten: In Star Wars wordt dat een laserzwaard. In deze film is dit nog steeds een soort middeleeuws zwaard.
het combineren van hoogtechnologische middelen met het gegeven dat de mensenrijken nog steeds worden bestuurd in een soort feodaal staatsverband; inclusief een soort van adellijke geslachten; 'hertogen' en een 'keizer' als dictatoriale alleenheerser aan het hoofd die droomt van de almacht over alles wat bestaat.
het heldendom: de dienaars in dienst van hun meesters die hun leven veil hebben omwille van hun meesters of omwille van het heil van de mensheid.
de opstandige rebellen: Die het uiteindelijk beter weten en met hun conservatieve waarden (zelfs het eervolle duel tot de dood) de werkelijke waardigheid van de mensheid vertegenwoordigen.
Van de 'Matrix':
het idee dat een superheld als een soort 'Verlosser van de mensheid' een einde zal maken aan de heersende dictatuur en een allesoverheersende vrede en gerechtigheid gaat brengen. In de 'Matrix heette deze 'Neo'. Hier wordt hij 'Mahdi' genoemd.
het rebellenleger tegen een dictatoriaal (computergestuurd en dus onmenselijk) regime
De film speelt zich af in een woestijnlandschap. Buiten deze woestijn en de akelig kille, betonnen binnenverblijven die worden gefilmd is er weinig anders te zien. Toch is er een heel creatieve camera-voering die zeer mooie landschappen tot leven weet te brengen.

Hoewel de film heel lang is. Bijna drie uur in de cinema... wist hij me toch te blijven boeien. Er wordt goed geacteerd met voor mij onbekende acteurs.
Wel ontwikkelt zich het verhaal heel traag, als een soort Shakespeare-achtig noodlotsdrama!
Ik kan me voorstellen dat niet ieder - vooral vele jongeren - deze film leuk zal vinden. Men zal zich wellicht vervelen...

Daarom wordt dit volgens mij geen kaskraker maar de film mag toch gezien worden. Dit was het eerste deel... Ik zal zeker het tweede deel gaan zien. Maar de film is niet zo beklijvend dat ik hem graag voor een tweede keer zou zien: bvb. als hij op TV zou komen.

Lekker kort ook????

Master Of Films

Avatar

Epic science fiction film. Ik had al hoge verwachtingen, maar deze film overtreft mijn verwachtingen. Ik zat echt naar EEN FILM te kijken. Op de vraag wat is een film. Kunst of entertainment. ⊃∪∩⪽ is beide.

Dankzij Villeneuve werd onverfilmbaar naar verfilmbaar. Dit is de Lawrence of Arabia in space. Over David Lean gesproken, Villeneuve is de David Lean van onze tijd.

⊃∪∩⪽, een film die je gewoon moet zien. Liefst in IMAX 3D. Want hoe groter het scherm, des te epischer.

Het is geen publiek geheim dat ⊃∪∩⪽ grote invloed had op Star Wars. Maar dat zag ik nergens terug in de Disney Star Wars trilogie. Stel dat Villeneuve een Star Wars film maakt, dan kan hij zelfs The Empire Strikes Back van de troon afstoten.

⊃∪∩⪽ deel 2 MOET gemaakt worden! MOET! Doe het voor de mensheid. Please!

Gigan72

Avatar

Dit is gewoon een meesterwerk
Deze film moet je gewoon ZIEN.
op naar deel 2 want die moet gewoon gemaakt worden.

FataMorgana

Avatar

@MARQ242 Dank voor je mooie mening!
Dat sterkt mijn hoop de film ook hoger te kunnen waarderen dan het origineel.
Helaas ga ik nooit meer naar de bios dus moet even geduld hebben voor ik het zal zien maar ik kijk er echt wel naar uit.

Master Of Films

Avatar

FataMorgana "Helaas ga ik nooit meer naar de bios"

Ik zou je met klem willen benadrukken om voor ⊃∪∩⪽ een uitzondering te willen maken, net name te kijken in IMAX 3D. ⊃∪∩⪽ is opgenomen met Arri Alexa LF IMAX camera's. Die hoge kwaliteit van cinematografie en de IMAX 6 track sound editing kan je echt niet thuis bereiken. Hoe goed de thuisapparatuur ook mogen wezen.

Daarnaast kan elke stuiver dat wordt verdiend aan de box office mee tellen om WB te kunnen overtuigen voor een deel 2. Kortom een van de mooiste SF-films gemaakt is nog veel mooier gemaakt, en die hoge kwaliteit kan je nu al zien in IMAX 3D.

Maar goed iedere zijn/haar keuze en er zijn tig redenen waarom men niet naar de bioscoop wil. Ik verwijt ook niemand die de HBO Max versie zit te downloaden. Maar als je voor de aller eerste keer ⊃∪∩⪽ (2021) wilt zien, dan is de IMAX 3D versie toch echt een aanrader. Je krijgt een unieke en must see ervaring. Filmliefhebber of niet.

Joeri67

Avatar

Was een tegenvaller.

Pace is denk ik wel okay. En beelden zijn prachtig. Muziek is redelijk slecht.
Maar het is allemaal los zand, en na 152 minuten weet je nog steeds niks.
Het hele verhaal is een beetje een “en toen” opstel, en aan het eind blijft een groot “EN TOEN?” In je hoofd hangen…

Ik ga straks de 1984 versie nog maar eens bekijken, volgens mij was die zo slecht nog niet. Die had in iig een verhaal.

Thiver

Avatar

Ericus "In het begin van de film wordt even gesteld dat het verhaal zich afspeelt na het jaar: 10.000..."

Klopt, maar dan wel in het jaar van een toekomstige jaartelling. Ik meen dat dit verhaal 20.000 jaar van ons heden verwijderd is.

Ericus "In deze film is dit nog steeds een soort middeleeuws zwaard."

Ericus "...het gegeven dat de mensenrijken nog steeds worden bestuurd in een soort feodaal staatsverband..."

Wel, Dune speelt zich af in onze verre toekomst, dus er is niet zozeer sprake van 'nog steeds' maar eerder van een terugkeer naar middeleeuwse middelen en systemen.

Ericus "het idee dat een superheld als een soort 'Verlosser van de mensheid' een einde zal maken aan de heersende dictatuur en een allesoverheersende vrede en gerechtigheid gaat brengen."

Klopt, al wordt opgeworpen dat het idee van Paul als een messias mogelijk een simpele kwestie van indoctrinatie is. En wat betreft het einde van een dictatuur: ehm... stay tuned on that one. Daar gaan de vervolgdelen een stuk dieper op in.

Ericus "Wel ontwikkelt zich het verhaal heel traag, als een soort Shakespeare-achtig noodlotsdrama!"

Door de jaren heen is al eens opgemerkt dat Dune (1984) iets te gretig in wilde haken op het succes van de toen net afgeronde Star Wars-trilogie, terwijl het bronmateriaal daar niet per se geschikt voor was. Frank Herberts schrijfwerk zal ongetwijfeld enige invloed hebben gehad op George Lucas' creatie, maar Dune is wellicht meer Shakespeare dan Edgar Rice Burroughs.

Master Of Films "Dit is de Lawrence of Arabia in space."

Treffend opgemerkt. In een geschrapte passage schreef ik nog dat Lawrence of Arabia door Dune naar de kroon gestoken wordt als de film met de grootste woestijnobsessie.

Master Of Films "Over David Lean gesproken, Villeneuve is de David Lean van onze tijd."

Toevallig was er vorig jaar dit video-essay waarin Christopher Nolan de David Lean van deze tijd wordt genoemd, maar ik denk dat Denis Villeneuve daar ook wel voor in aanmerking komt.

Master Of Films "Het is geen publiek geheim dat ⊃∪∩⪽ grote invloed had op Star Wars. Maar dat zag ik nergens terug in de Disney Star Wars trilogie."

Ook niet toen in The Rise of Skywalker onthuld werd dat Oscar Isaacs personage een verleden heeft als spice-smokkelaar? Smiley face

Robbepost

Avatar

Wat een fantastische film!
Erg mooie vertaling naar het witte doek van het geweldige boek.
Heel erg genoten van deze prachtige film. Mijn torenhoge verwachtingen zijn volledig waargemaakt.

☆☆☆☆,5

horizon

Avatar

Als boek verfilming uitermate geslaagd.

Een aangezien ik de boeken vaker dan 1x heb gelezen is dat wel hetgeen dat voor mij karakter invulling geeft. Kan me voorstellen dat iemand die de boeken niet heeft gelezen sommige personages wat vlak vinden.

Villeneuve doet toch wel een erg getrouwe verfilming op een paar puntjes na. Ferguson en Chamalet vullen hun karakters gelukkig goed in en de bijrollen zijn stuk voor stuk adequate acteurs voor hun karakter. Isaac is daarvan als Leto Atreides nog wel het tofste.

Een hoewel de beelden sterk aan Blade Runner 2049 doen denken tovert Villeneuve aantal hele gave shots tevoorschijn. En Zimmer, af en toe pompeus als altijd, doet waar hij goed in is.

Mav Damian

Avatar

Top film! Maar er zijn aantal dingens die ik niet goed vind. Voordat ik de film zag heb ik wel het boek gelezen.

Er zijn veel scènes dat veel langer mochten, heel de film mocht van mij een halfuur langer zijn geweest.
De muziek van Hans Zimmer (sorry dat ik dit zeg) vond ik niet goed, die man is gewoon overrated. De scene dat Paul zijn hand in de doos stak werd gewoon verstoord door een laag schreeuwende vrouwen stem van de muziek. Zonde want die scene kon gerust in stilte gedaan worden of door zachte spannende muziek.

Ook wat ik jammer vond is dat Thufir Hawat een zeer kleine rol had. In het boek had hij een iets grotere/ belangrijke rol met de verhaallijn wie de verrader was bij het huis Atreidis. Want in de film was het van jongens we hebben een verrader in ons midden, maar we negeren het zowat.

Voor de rest was de cast top en was het visueel zeer fraai. Heb enorm genoten en Villeneuve was zeer trouw aan het boek. Nu duimen dat er een deel twee komt. Want ben al zeer benieuwd wie Feyd-Rautha gaat spelen.

Aie aaie

Avatar

Ook in het jaar 10160 staan de mensen elkaar nog steeds naar het leven. Om moedeloos van te worden.

Ang3l

Avatar

Potdorie wat maakt Villeneuve toch schitterende films om te zien. Ze ademen sfeer in elk beeld. Dat had Bladerunner al, maar ⊃∪∩⪽ likt een National Geographics kruising daarmee. Wat een beelden.

Plus de mode/aankleding, de architectuur. Om te kwijlen.

Qua verhaal baalde ik enorm vand e PART ONE aan de start, maar gelukkig zat t aan de start ipv tegenvallend aan t einde. Je verwacht nu iig geen einde. Daarentegen, nu kan ie wle mooi de tijd nemen (en dat doet ie) om het verhaal goed te vertellen.

Kom maar op met part two!

Hopelaus

Avatar

idd. Gewoon weer de zoveelste remake.
Ze kunnen niks meer zelf verzinnen....

horizon

Avatar

Remake? Dit is gewoon het boek opnieuw verfilmd. Hier is echt niet de Lynch film of de miniserie opnieuw gemaakt.

C.Dragon

Avatar

Wat een gejuich. Ik vond het vrij saai en als het verhaal eindelijk een beetje in de steigers staat en boeiend wordt, is het opeens afgelopen, terwijl ik verwacht had een volledige film te zullen zien. Pas in als de film begint is kort Dune Part 1 te zien, op de filmposters nergens. (Ik lees reviews pas achteraf, om spoilers te voorkomen).

Rob

Avatar

Bloedmooie flim, echt een ervaring. Geluid gaf er ook een extra dimensie aan.
Aan de hudige box office total te zien ($314M) , gaan we zeker een vervolg krijgen.

Robbepost

Avatar

^ volgens mij staat hij 77,8 miljoen.........

23VDV23

Avatar

Ik blijk echt tot het selecte groepje te horen dat gewoon niet zo veel heeft met Denis Villeneuve. Of eigenlijk: Villeneuve vanaf Arrival. Zijn karaktergedreven crime dramas als Prisoners, Incendies en Sicario vond ik ijzersterk. Arrival en Blade Runner pakten me al niet en datzelfde gold voor Dune. Ik kan zijn vakmanschap niet ontkennen, maar het pakt me niet. Ik vind het te abstract en te weinig emotioneel engagerend. De personages pakken me niet, ook al zijn ze op papier wel interessant. Datzelfde geldt voor de verhaalwereld. En wat niet helpt is dat de film inderdaad stopt als het eindelijk wel begint te beklijven. Ik ga deel 2 wel kijken, want qua cinema ervaring is het wel een bezoekje waard. Maar ik ben geen lid van de fanclub. 3/5

acties