The Protégé [Amazon Prime Video]

The Protégé [Amazon Prime Video] (2021)

Deze film draait om moddervette lompe actie. Als die magertjes blijkt, blijft er weinig over.

Leestijd: 2 min 21 sec
Regie: Martin Campbell | Scenario: Richard Wenk | Cast: Maggy Q (Anna), Samuel L. Jackson (Moody), Michael Keaton (Rembrandt), David Rintoul (Edward Hayes), e.a. | Speelduur: 109 minuten | Jaar: 2021

Anna is als jong weeskind meegenomen uit Vietnam door Moody, een even bekwame als excentrieke huurmoordenaar. Door hem wordt ze opgevoed en opgeleid, om uiteindelijk als volwassen vrouw ook op topniveau mensen tegen toptarieven om zeep te helpen. Als eenentwintigste-eeuwse herrijzenis van Léon, hij de oudere mentor, zij diens protegé, rijgen ze de moorden aaneen. Daarbij vullen zijn ervaring en het creatieve steekje los haar lenigheid, vaardigheid en koelbloedigheid perfect aan. Tot deze professionele probleemoplossers het toch aan de stok krijgen om meer dan alleen geld, hoewel ze eigenlijk niet geïnteresseerd zijn in de persoonlijke vetes die onlosmakelijk verbonden zijn met hun werkveld.

Het mag duidelijk zijn: voor deze behoorlijk clichématige premisse is aan de schrijverstafel geen creatieve spier verrekt. Ook de overige aspecten van het verhaal hebben we allemaal weleens eerder gehoord. De grote slechterik is een steenrijke weldoener, zijn vuileklusjesman een charmante vechtersbaas met een iets te stoere bijnaam. De miljardair heeft deze mitrailleurintellectueel aangesteld als bewaker van een geheim dat net niet interessant genoeg is voor het verloop van de film om goed uit te werken, maar wel in grotendeels onverklaarbare flarden over het scherm getrokken wordt als rechtvaardiging voor waar het in dit genre natuurlijk echt om gaat: heerlijk absurde vechtscènes om je vingers bij af te likken.

Ook in The Protégé zijn dit acties waarbij mensen de ogen strak op de weg gericht houden terwijl een schot hagel hun achterruit versplintert of waarin een groep gangsters bodemloze magazijnen leegschiet op een plafond waar de protagoniste op rondkruipt. Om ze als vanzelfsprekende klap op de vuurpijl allemaal te missen, waardoor de zinloze aaneenschakeling van ingewikkeld geknok een locatie verder een vervolg krijgt. Helaas mist hier het spektakel dat de film interessant of sensationeel had kunnen maken. Het is ongebruikelijk, soms bij het creatieve af, echter zelden overdonderend of virtuoos.

Uiteraard zijn er voorbeelden te over van dit soort John Wick-achtige actiefilms, waarin het verhaal niet meer is dan een noodzakelijk kwaad om de meest ingewikkelde slachtchoreografieën een podium te geven en de minst subtiele moorden te kunnen uitwerken. Toch wordt The Protégé helaas op alle facetten te licht bevonden, ook wanneer de kenmerken van dit genre worden meegewogen. Het verhaal is wel zo ondermaats en onbelangrijk en de personages zo ondiep, dat de actie van een onmogelijk hoog niveau moet zijn om het geheel nog tot een film te maken die de moeite waard is. Ook de inzet van gerenommeerde acteurs zoals Michael Keaton en Samuel L. Jackson kan van deze geweldsexplosie niet een film maken die langer beklijft dan de aftiteling duurt.

The Protégé is vanaf 1 oktober te zien bij Amazon Prime Video.