Red Notice [Netflix] (2021)

Red Notice lijkt in alles op nog maar weer een actiekomedie met Ryan Reynolds.

door Symen Boersma om 23:22 in RECENSIES
Red Notice poster
Regie: Rawson Marshall Thurber | Scenario: Rawson Marshall Thurber | Cast: Ryan Reynolds (Nolan Booth), Dwayne Johnson (John Hartley), Gal Gadot (The Bishop), Ritu Arya (Inspector Urvashi Das), Chris Diamantopoulos (Sotto Voce), e.a. | Speelduur: 118 minuten | Jaar: 2021

Red Notice is niet alleen een actiekomedie met acteer- en worstelzwaargewichten Ryan Reynolds en Dwayne Johnson in de hoofdrol, maar heeft ook de signatuur van gerenommeerd komedieregisseur Rawson Marshall Thunder. Tel daarbij op dat het budget voor deze film hoger was dan iedere voorgaande productie van het streamingplatform en het kan haast niet anders dan dat Red Notice een schouwspel is om even goed voor te gaan zitten. De torenhoge verwachtingen zijn geschapen.

Het centrale overvalverhaal heeft veel herkenbare elementen. Er is een antiek mythisch kunstwerk: het derde gouden ei van Cleopatra. Niemand weet waar het precies is, laat staan dat helemaal zeker is of het überhaupt wel bestaat. Eén of ander schatrijk onderwereldfiguur moet en zal dit glimmende gevaarte hebben en heeft er een belachelijk prijskaartje aan gehangen. Voor meesterdieven zoals de extreem sarcastische en bijdehante Booth, inderdaad gespeeld door de immer sarcastische en bijdehante Ryan Reynolds, een uitgelezen mogelijkheid een schat aan reputatie te scoren.

Hoewel Booth succesvol genoeg is in zijn jatwerk om zijn hele Balinese huis vol te hangen met wereldberoemde kunst, wordt hij constant op zijn grootste momenten afgetroefd door een aartsvijand. Het gaat om een extreem sexy dievegge die hem regelmatig te slim af is en wordt gezien als de meestgezochte kunstrover ter wereld: The Bishop. De jacht op het gouden ei ontaardt uiteraard in een spectaculaire sprint-à-deux, waarbij Booth een onwaarschijnlijke handlanger vindt in een opgepompte FBI-agent. De twee delen namelijk de wens dat The Bishop van het toneel en in het cachot verdwijnt. Hoe dit precies beleidsmatig of juridisch werkt, bedekt de film met de mantel der komedie.

Belangrijker is dat het koppelen van dit ongebruikelijke tweetal een grappige dynamiek moet opleveren. Tegen de achtergrond van een Romeins museum, een Russische gevangenis of een Spaanse stierenarena zorgt dat voor luchtige grappen en gevatte oneliners. Dat dit werkt met deze twee acteurs kan nauwelijks een verrassing zijn. Helaas voelt deze premisse, Ryan Reynolds vormt een onwaarschijnlijk duo met een norsige tegenspeler en is constant lollig, sarcastisch en flauw, inmiddels wel erg bekend. Recente actiekomedies zoals The Hitman's Bodyguard en natuurlijk Deadpool zijn hiervan voorbeelden, maar zelfs in de lowbudget-nineties-sitcom Two Guys, a Girl and a Pizza Place was dit al een beproefd recept.

Dat Netflix ook graag een graantje van dit succes mee wilde pikken is logisch, maar of het slim en nodig was om de uitgaven tot recordhoogte te laten oplopen, is een tweede. De streaminggigant heeft diep in de buidel moeten tasten. Het is er gelukkig aan af te zien. De actie is een gelikte wanorde, waarbij logica en natuurwetten het meestal verliezen van toffe plaatjes. Maar ook met die grote hoop poen wordt het nooit echt verheffend of meeslepend. Het verhaal is behoorlijk bekend en komt afgeraffeld over. Wat rest zijn de gebbetjes van Ryan Reynolds; best een dure grap.

Red Notice is vanaf 12 november te zien bij Netflix.