All the Old Knives [Prime Video]

All the Old Knives [Prime Video] (2022)

Veel geklooi met tijdslijnen en invalshoeken doet deze terreurthriller weinig goed.

Leestijd: 2 min 26 sec
Regie: Janus Metz | Scenario: Olen Steinhauer | Cast: Chris Pine (Olen Steinhauer), Thandiwe Newton (Celia Harrison), Laurence Fishburne (Vick Wellinger), Jonathan Pryce (Bill Compton), e.a. | Speelduur: 101 minuten | Jaar: 2022

Over oude koeien gesproken. Acht jaar nadat een reeds geland vliegtuig met aan boord zeker tweehonderd passagiers is gekaapt, besluit de CIA er toch nog een grondig onderzoek tegenaan te gooien. Het zit speciaal-agent Henry Pelham toch niet helemaal lekker dat de zaak rond het in Wenen geparkeerde toestel zo dramatisch is afgelopen. Hij moet naar Californië om zijn ex-geliefde aan een kruisverhoor te onderwerpen.

Je zou de titel van All the Old Knives inderdaad vrij kunnen vertalen naar 'oude koeien' of misschien 'lijken in de kast'. Henry en zijn baas hebben de indruk dat de terroristen in 2012 over geheime informatie leken te beschikken. Een bezoekje aan de leider van de Weense CIA-unit in Londen levert Pelham weinig bruikbare informatie op, dus besluit hij 'gezellig' af te spreken met zijn ex Celia Harrison, die kennelijk over een feilloos geheugen beschikt.

All the Old Knives is gebaseerd op een boek van Olen Steinhauer, die tevens het scenario schreef. Maar het schrijven van een roman is toch echt wat anders dan het neerpennen van een script, zo blijkt maar weer. Steinhauer en zijn regisseur Janus Metz vliegen de zaak aan vanuit diverse invalshoeken, maar het mondt uit in een ongeordende bende. Celia merkt schamper op dat het gemoedelijke treffen in een wijnrestaurant meer wegheeft van een verhoor. Het gesprek dat alle kanten opvliegt heeft een toneelmatige setting.

Celia blikt terug op het verleden, maar haar flashbacks worden door haarzelf onderbroken. Verleden en heden snijden door elkaar, waardoor je er nooit lekker inkomt. Dat de terugblikken uiteindelijk langer en substantiëler worden helpt enkel nog als je de interesse hebt weten vast te houden. Naast Celia's opgeduikelde herinneringen zien we ook de pogingen van Pelham om de waarheid boven water te krijgen. Het doet vermoeden dat het gefragmenteerde narratief vooral is opgetuigd om de boel interessanter te maken.

Functioneel is al dit gegoochel met de tijd namelijk niet. Juist als Metz dit ook begint in te zien gooit hij er op aangeven van Steinhauer nog eens twee plotwendingen tegenaan. De uitlegstand wordt ingenomen, waaruit blijkt dat geen enkel verhaalelement op een toevallige keuze berust. All the Old Knives weet zich het vege lijf te redden met de imposante cast. Met de aanwezigheid van titanen Laurence Fishburne en Jonathan Pryce wordt teleurstellend weinig gedaan, maar de een-tweetjes tussen Chris Pine en Thandiwe Newton maken een boel goed.

Onder de streep resteert een wispelturige thriller die maar moeizaam een tijdsbeeld neerzet van tien jaar geleden. De film hinkt op te veel gedachten en actiescènes worden bruut verstoord door eindeloos gewauwel. Bovendien kost het moeite om tot de kern te komen. Zelfs de uiteindelijke afloop van het gijzeldrama wordt over de gehele speelduur uitgesmeerd.

All the Old Knives is te zien bij Prime Video.