Rise [Disney+]

Rise [Disney+] (2022)

Het waargebeurde verhaal van drie broers in de NBA mondt uit in een inspiratie-overdosis over familie, migratie en sport.

Leestijd: 2 min 45 sec
Regie: Akin Omotoso | Scenario: Arash Amel | Cast: Dayo Okeniyi (Charles), Yetide Badaki (Veronika), Uche Agada (Giannis), Ral Agada (Thanasis), Elijah Sholanke (Alex), Jaden Osimuwa (Kostas), e.a. | Speelduur: 113 minuten | Jaar: 2022

Giannis, Thanasis en Kostas Antetokounmpo speelden alle drie in de NBA, waardoor het slechts een kwestie van tijd was totdat er een film over de drie basketballende broers zou worden gemaakt. Disney verfilmde het waargebeurde verhaal van de familie Antetokounmpo, waarvan het leven door basketbal grondig is veranderd. Maar als je de film aanzet met de verwachtingen van een sportfilm, kan je nog raar opkijken van de aangrijpende introductiescènes. De film onthult daar al zijn daadwerkelijke onderwerp: de worstelingen van een immigrantenfamilie, die altijd onder heeft moeten duiken voor de autoriteiten in een vreemd land.

In Rise bieden de ontberingen van de Antetokounmpo's vruchtbare grond voor een inspirerende sportfilm. De ouders Charles en Veronika, beiden ex-topsporters uit Nigeria, vertrekken als legale arbeiders naar Europa. Hun paspoorten worden echter geconfisqueerd bij de Europese grens, en ze moeten illegaal via Turkije Griekenland betreden. Hierdoor duurt het nog best een tijd voordat de eerste basketbal het over het scherm vliegt.

Giannis, Thanasis, Kostas en Alex, de vier zonen van het stel, groeien op in illegaliteit en armoede in Griekenland. Basketbal is hun enige kans om te ontsnappen aan deze harde realiteit en ooit volwaardig burger te kunnen worden. De conventionele trainingsmontages en spannende wedstrijden, bekend uit oudere sportfilms, krijgen zo in deze film extra betekenis: het is niet enkel een strijd op het veld om te overleven, maar ook erbuiten.

Met prachtige cinematografie en pakkende muziek wordt het verhaal van de drie broers op een toegankelijke manier omgetoverd tot een hartverwarmende familiefilm. Ondanks alle tegenslagen herhalen de familieleden keer op keer dat ze het voor elkaar doen en, zoals de geschiedenis leert, zullen de kinderen de top gaan bereiken. Het maakt de kijkervaring bitterzoet, aangezien de kijker weet dat al het getoonde leed enkel de hordes vormt die de familie samen moet nemen. Altijd blijft het zeker in deze Disney-film dat dromen écht uit kunnen komen.

De combinatie van sportfilm en familiefilm lijkt in eerste instantie goed te werken, maar op een zeker moment neemt het aantal sportmomenten wel verbazingwekkend snel af. De acteurs basketballen maar af en toe (matig) op beeld, en lijken vaker bezig te zijn met inspirerende gesprekken over ongelijkheid in de Griekse samenleving, discriminatie en de noodzaak tot hard werken. Het leidt tot warme momenten tussen de familieleden, maar ook tot overdreven veel politieke uitspraken voor een familiefilm en maar teleurstellend weinig basketbal voor in een sportfilm.

Disney laat uiteindelijk toch iets te veel zijn stempel achter op de film. Ondanks de solide plot en hoge productiekwaliteit lijkt het drama het vaak te overwinnen van de sport, en wordt er via het leven van de Antetokounmpo's vooral getracht een politiek gekleurd verhaal te vertellen over het leven van immigranten in Griekenland.

Basketbal vervalt binnen de film dan meer tot een middel om de American Dream na te jagen en aan het einde snel te migreren naar de Verenigde Staten, waar de familie met open armen wordt ontvangen. Zo wordt Rise meer een overdadig feelgood-verhaal, dat in de kleurrijke selectie van Disney+ past, dan een realistische biopic, met alle rauwe randjes nog niet eraf geschuurd.

Rise is te zien bij Disney+.