Malnazidos [Netflix]

Malnazidos [Netflix] (2020)

Komische zombiefilm tijdens de Spaanse Burgeroorlog slaagt er niet in grappig, eng of erg historisch educatief te zijn.

Leestijd: 2 min 13 sec
Regie: Javier Ruiz Caldera, Alberto de Toro | Scenario: Cristian Conti, Jaime Marques | Cast: Miki Esparbé (Jan), Aura Garrido (Matacuras), Luis Callejo (Sargento), Álvaro Cervantes (Mecha), Jesús Carroza (Jurel), e.a. | Speelduur: 101 minuten | Jaar: 2020

Het concept van de nazizombie lijkt door de vele varianten ervan in de Call of Duty-videogames te zijn uitgespeeld, maar Netflix deed een dappere poging het monster opnieuw tot leven te wekken. Want wat gebeurt er als je een nazi-experiment met zombies in de Spaanse Burgeroorlog volledig laat escaleren? In de film Malnazidos worden Spanjaarden overspoeld door zombies met vele kleuren uniformen aan, maar helaas gebeurt dat niet met veel vernuft of visie.

De film vindt een unieke historische situatie, die nog lang niet zo bekend is in de hoek van de historische oorlogsfilm. Gedurende de Spaanse Burgeroorlog van 1936 tot 1939 vlogen de nationalisten en de republikeinen elkaar in de haren, wat pas na jaren van bloederige strijd zou resulteren in het regime onder de nationalist Francesco Franco. Tijdens deze oorlog werden de republikeinen gesteund door Mexico en de communistische Sovjet-Unie, en de nationalisten door het fascistische Italië en nazi-Duistland.

In de film grijpen de nazi's de kans om in een afgesloten Spaans gebied een biologisch experiment uit te voeren, resulterend in de bekende hordes aan zombies. Personages uit verschillende facties, met een non en een moslim op de koop toe, moeten hun politieke geschillen terzijde schuiven om te kunnen overleven. Ze blazen zombies op, schelden elkaar uit, flirten een beetje en zoeken het tegengif: exact wat men van een zombiefilm verwacht. Verder is er helaas niet veel wat de bekende afvalrace onder de personages een beetje karakter kan geven.

Rennend door het Spaanse landschap stuiten de overlevenden op cliché na cliché, en lijken de komische elementen uit hun dialoog maar geforceerd en onnodig. De keuze voor deze komedie-elementen komt waarschijnlijk voort uit de achtergrond van co-regisseur Javier Ruiz Caldera, die eerder parodieën maakte op bekende genres, zoals Spanish Movie en Spy Time. De slappe humor, gewenst in dit slag 'spoofs', sluipt tevens in deze zombiefilm, maar keer op keer vallen de grappen net verkeerd om echt op de lachspieren te werken.

De samenkomst van hoog budget en lage ambitie leidt tot bloedmooie sets en een productie van topkwaliteit, gevuld met platte personages, botte dialogen en een matige spanningsboog. Gek genoeg zijn het de avontuurlijke en spontane elementen van een lowbudgetstijl die Malnazidos nog het meest mist. Wat er nu overblijft is een gelikte, maar op den duur saaie film. Ondanks dat er een interessante tijdsperiode is gekozen om het verhaal in te plaatsen, blijft de film helaas even zielloos als de zombies die erin voorkomen.

Malnazidos is te zien bij Netflix.