The Bob's Burgers Movie [Disney+]

The Bob's Burgers Movie [Disney+] (2022)

Dat Bob en zijn kleurrijke gezin geen steek anders zijn dan in de televisieserie zal je als nieuwe kijker niet in de weg zitten.

Leestijd: 4 min 3 sec
Regie: Loren Bouchard, Bernard Derriman | Scenario: Loren Bouchard, Nora Smith | Cast: H. Jon Benjamin (Bob Belcher / Jimmy Jr. / Bad Kuchi Kopi / Good Kuchi Kopi / Ms. LaBonz), John Roberts (Linda Belcher / Jocelyn), Dan Mintz (Tina Belcher), Eugene Mirman (Gene Belcher), Kristen Schaal (Louise Belcher), Zack Galifianakis (Felix Fishoeder), Kevin Kline (Calvin Fishoeder), e.a. | Speelduur: 102 minuten | Jaar: 2022

De grootste uitdaging bij het maken van een speelfilm van een televisieserie is zorgen voor een goede balans tussen de vaste kijkers bieden wat ze gewend zijn en het nieuwe publiek mee krijgen in een voor hen onbekende wereld. De makers van The Bob's Burger Movie kozen voor een geslaagde aanpak: zonder enige uitleg van start gaan met een verhaal waar beide partijen zich uitstekend mee zullen vermaken.

Bob en Linda houden zichzelf en hun drie kinderen het dak boven het hoofd met het runnen van een slechtlopend hamburgertentje. Ze zitten (alweer) krap bij kas, en het wordt (alweer) spannend of ze de maandelijkse aflossing van hun lening kunnen betalen. Het obstakel dat deze keer niet in twintig minuten kan worden opgelost: de grond voor hun ingang stort in en daarin wordt een lijk aangetroffen. Bobs huisbaas, die net een maand uitstel had beloofd, blijkt de hoofdverdachte. De kinderen nemen de taak op zich om zijn onschuld te bewijzen, zonder dat hun ouders het weten (alweer).

In een crossover-aflevering van The Simpsons en Family Guy zat één kleine grap over Bob's Burgers, namelijk dat het voortbestaan van deze animatieserie (het dertiende seizoen gaat in het najaar van start) te danken is aan het feit dat die wordt uitgezonden tussen de twee consequente kijkcijferkanonnen. En dat is vast niet gelogen, want de wekelijkse avonturen van de grillkok en zijn eigenaardige gezin zijn wat kleiner en droger dan die van de andere twee geanimeerde families.

Daarom is het apart dat de besnorde pechvogel een kans kreeg om op het grote doek te schitteren. Niet in Nederland overigens; daar gaat de film rechtstreeks naar streaming. Maar dat het niveau van de animatie die de serie overstijgt is hoe dan ook duidelijk zichtbaar. Wat vooral bijzonder is, is de keuze om geen enkele achtergrondinformatie te bieden aan dat deel van het publiek dat volstrekt onbekend is met de personages.

De film duikt direct de diner in waar het getrouwde stel zich druk maakt over hun financiële situatie - iets dat vertrouwd voorkomt als je ze al kende, maar ook zonder voorkennis is de situatie duidelijk. Oké, ze barsten al gauw uit in een musicalnummer, en dat is een verrassing voor iedereen. Met name hun kinderen zijn ontzettend sterk gedefinieerde personages. Tienerdochter Tina is een stoffige meid met gierende hormonen, Louise is de jongste van het stel maar degene met de grootste mond en sterkste wil, en daar tussenin zit Gene die simpelweg als 'bijzonder' gelabeld kan worden.

Als je ze niet kent, vraag je je af wie deze mensen überhaupt zijn en waarom je je erom zou moeten bekommeren. Maar de opzet is duidelijk, en voor je het weet ben je net als Tina en Gene al door Louise meegesleurd in het avontuur om de echte moordenaar te ontmaskeren. Tegen de tijd dat de spannende ontknoping arriveert ben je genoeg verbonden aan deze familie om mee te gaan in hun belevenissen.

Onderweg hoor je onopgemerkt een hele reeks aan sterren die hun stem leenden voor kleine rolletjes in de film (onder anderen Jordan Peele, Sarah Silverman en Aziz Ansari), terwijl andere terugkerende personages uit de serie pas tijdens de aftiteling hun gezicht laten zien. Een andere aparte keuze is die van de musicalnummers. Het zijn best leuke liedjes, maar ze zijn zo schaars dat het geen gemis was geweest als ze achterwege waren gelaten. Ga er dan helemaal voor of doe het gewoon niet.

De boog in het persoonlijke verhaal van het jongste kind Louise - overigens het enige vaste vrouwelijke personage wier stem niet van een mannelijke acteur komt - is een ander punt dat een beetje geforceerd voelt. De kleine meid met een grote mond blijkt erg onzeker, en om de film naar een hoger niveau te tillen dan dat van de serie krijgt zij hierin een ontwikkeling. Maar in een tekenfilm die zich vooral richt op volwassenen is dit vrij simplistisch en onsubtiel toegepast.

Gelukkig voelt The Bob's Burger Movie dan ook niet als een film die voor de diepgang gaat. Het thema van de serie zit er weer dik in: Linda die Bob er aan blijft herinneren dat er niets mis is met het blijven doorzetten van zijn droom om een eigen restaurant te hebben, zelfs al loopt het voor geen meter. Het mooiste aspect is het enige dat niet wordt uitgesproken: elk lid binnen dit gezin leeft in zijn eigen wereldje en toch krijgen ze het voor elkaar om een eenheid te (willen) zijn.

The Bob's Burgers Movie is te zien bij Disney+.