Day Shift [Netflix]

Day Shift [Netflix] (2022)

Jamie Foxx gaat op vampierjacht in deze komedie vol onzinnige gesprekken en idiote grappen.

Leestijd: 2 min 26 sec
Regie: J.J. Perry | Scenario: Shay Hatten, Tyler Tice Cast: Jamie Foxx (Bud Jablonski), Dave Franco (Seth), Snoop Dogg (Big John Elliott), Meagan Good (Jocelyn Jablonski), Karla Souza (Audey San Fernando), e.a. | Speelduur: 113 minuten | Jaar: 2022

Een kerel die voor zijn brood vampiers doodt en dan tegenover zijn ultieme tegenstander komt te staan. Klinkt dat bekend? Blade, iemand? Het grote verschil is dat de hoofdrol in Day Shift is weggelegd voor de altijd coole Jamie Foxx, in plaats van de meer intense Wesley Snipes. Ook lijken de schrijvers van Day Shift een dagje met Snoop Dogg te hebben rondgehangen alvorens met het script aan de slag te zijn gegaan, want hun creativiteit lijkt uit een flinke joint te zijn getrokken.

Foxx speelt de rol van Bud Jablonski, die heel snel geld moet verdienen om de school van zijn dochter te betalen. Lukt dat niet, dan moet Buds ex verhuizen naar een goedkopere buurt, met als gevolg dat hij zijn meisje niet meer in de buurt heeft. Je kan als oplossing aanvoeren dat hij dan gewoon meeverhuist, maar Bud is daar niet zo happig op.

De enige manier om het bedrag bij elkaar te schrapen is vampiers te doden. Wel legitiem, dus via de vakbond. Want ja, vampierjagers zijn aangesloten bij een vakbond. Bud wordt verplicht om tijdens de jacht een waarnemer Seth (een hilarische Dave Franco) op sleeptouw te nemen, die iedere overtreding moet bijhouden. Gezien Buds gedrag uit het verleden (hij is na een reeks incidenten uit de vakbond geschopt), wil de baas ieder excuus aangrijpen om hem weer te ontslaan.

Het gekibbel van Bud en Seth over de kleur van maatpakken, hoe vampiers uit te schakelen, vriendschap en andersoortige onderwerpen is zo droog en absurd, dat je je afvraagt hoe de schrijvers dit hebben bedacht. Foxx, die in het verleden podia beklom om grappen te vertellen, weet hoe hij deze komische teksten moet brengen. Zie hoe Bud in de genade probeert te komen bij zijn baas en het daarbij niet kan laten wat domme dingen te zeggen.

Er moet ook worden gejaagd en dat levert zowel bloederige als hilarische segmenten op. Als Seth en Bud ten strijde trekken, ensceneert regisseur J.J. Perry de actie op zo'n manier dat je alleen maar ongelovig toe kan kijken. Onthoofdingen, verbrijzelde botten, afgerukte ledematen en bruut getrokken tanden: het gebeurt allemaal. Denk een beetje richting een gelikte versie van de Evil Dead-films en je komt aardig in de buurt, al ligt de film qua humor meer in lijn met de meligheid van Ghostbusters.

Door het belegen verhaal en de uitleggerige dialogen over vampiers zakt Day Shift op momenten wat in. Deze gare komedie moet het vooral hebben van zijn onzinnige gesprekken, idiote grappen en de achteloos coole uitstraling van Foxx. En Snoop Dogg komt ook even langs. Het is volstrekt onduidelijk waarom (misschien omdat hij inmiddels beter kan acteren dan rappen), maar het past wel bij de geestverruimende sfeer.