Entergalactic [Netflix]

Entergalactic [Netflix] (2022)

Een aardige geanimeerde aanvulling op Kid Cudi's gelijknamige muziekalbum, maar meer ook niet.

Leestijd: 2 min 43 sec
Regie: Fletcher Moules| Scenario: Ian Edelman, Judnick Mayard, Esa Lewis, Maurice Williams | Cast (stemmen): Kid Cudi (Jabari), Jessica Williams (Meadow), Laura Harrier (Carmen), Ty Dolla $ign (Ky), Timothée Chalamet (Jimmy), e.a. | Speelduur: 93 minuten | Jaar: 2022

Rapper, zanger, liedjesschrijver, acteur en nu ook scenarist Kid Cudi, wiens echte naam Scott Ramon Seguri Mescudi is, kondigde vorig jaar aan dat hij grootste plannen had met de release van zijn achtste album. Entergalactic zou vergezeld moeten gaan van een televisieserie. Cudi's ambities moesten flink worden bijgesteld toen bleek dat een hele serie er niet in zat. In plaats daarvan brengt hij nu in samenwerking met streaminggigant Netflix de televisiespecial Entergalactic uit. Het resultaat is een eigentijdse knap geanimeerde blik op moderne relaties in New York.

Hoofdpersoon is grafisch artiest Jabari, door Cudi van een stem voorzien, die een grote jongen gaat worden. De kunstwerken van zijn razend populaire personage Mr. Rager zijn overal in de stad te vinden. Het heeft er dan ook toe geleid dat hij een lucratieve deal bij een grote New Yorkse stripboer heeft weten te sluiten. Ondertussen probeert Jabari wat van zijn privéleven te maken. Zijn ex Carmen kan hij nog niet helemaal loslaten, wat na een toevallig treffen leidt tot seks met zijn ex. En dan is er nog de mooie fotografe Meadow, die ook eens zijn buurvrouw is.

Als luchtig relatiedrama is Entergalactic nou niet bepaald een hoogvlieger. De zin en onzin van de fictieve datingapp Stush wordt er te pas en te onpas bijgesleept, om uiteindelijk uit te monden in een belerend coda. Ondertussen probeert Jabari het aan te leggen met Meadow, terwijl hij tegenover Carmen beweert dat hij niet op zoek is naar een nieuwe relatie. Hoe hun verleden er precies uit heeft gezien blijft gissen. Je zou haast denken dat we hier met twee pubers te maken hebben.

Met zijn vrienden bespreekt de grafisch kunstenaar zijn liefdesleven. Wel of geen seks met Meadow na een geslaagde date? Meadow doet ondertussen hetzelfde met haar beste vriendin, waarmee ze openlijk bespreekt dat ze eigenlijk alleen behoefte heeft aan seks en niet snapt waarom Jabari haar nog niet besprongen heeft. Een omstander observeert het gesprek met open mond, maar zijn we anno 2022 niet allang gewend aan vrouwen die zonder schaamte hun seksuele behoeftes verkondigen?

Je kan je moeilijk aan de indruk onttrekken dat Cudi vooral de wil volgen. Hoe het daten in de moderne grote stad wordt verbeeld en met zijn weeïge overgeproduceerde liedjes wordt verwoord biedt geen nieuwe inzichten of invalshoeken. Vertegenwoordigd door zijn alter ego Jabari blijkt Cudi een onvervalste romanticus, compleet met afgezaagde beelden als schuilen in de regen en het geven van acte de présence bij een belangrijke presentatie van Meadow. En dan is er natuurlijk nog het moment van tegenslag als Carmen een weinig verhullende foto van zichzelf stuurt die Meadow natuurlijk onder ogen moet krijgen.

De animaties, een combinatie van handgetekende beelden met computeranimaties, veelal gemaakt in India, zien er door het prachtige heldere en warme kleurgebruik prachtig uit. Toch weten deze het flinterdunne verhaaltje nauwelijks meer cachet te geven. Als begeleidend werk is Entergalactic een aangename toevoeging, zolang je Kid Cudi's muziek kan waarderen, maar als zelfstandige animatiefilm schiet hij op diverse vlakken tekort.

Entergalactic is te zien bij Netflix.