Mr. Harrigan's Phone [Netflix]

Mr. Harrigan's Phone [Netflix] (2022)

Deze halfgeslaagde Stephen King-verfilming laat de kijker vooral met veel honger achter.

Leestijd: 2 min 33 sec
Regie: John Lee Hancock | Scenario: John Lee Hancock, Stephen King | Cast: Donald Sutherland (Mr. Harrigan), Jaeden Martell (Craig), Kirby Howell-Baptiste (Ms. Hart), Joe Tippett (Craigs vader), Cyrus Arnold (Kenny Yankovich), Thomas Francis Murphy (Pete), e.a. | Speelduur: 104 minuten | Jaar: 2022

Het aantal verfilmingen van Stephen King-verhalen is minstens zo omvangrijk als het literair canon van de grootmeester zelf. Nieuw in het rijtje, en ongetwijfeld eentje die snel vergeten zal worden, is de Netflix-film Mr. Harrigan's Phone. Wie aan een King-verfilming begint verwacht op zijn minst wat suspense of een onbehaaglijk gevoel dat over je heen kruipt, maar dat is net wat je mist in deze film van John Lee Hancock. Sterker nog, je hebt de indruk dat de film pas begint als de eindtitels verschijnen.

Niet alles is slecht aan deze Netflix-film. Als we met het allerbeste van wal gaan is dat de vreugde die je voelt om Donald Sutherland nog eens in een film te zien. Zijn spel met de jonge Craig, vertolkt door Jaeden Martell die ook al present was in It: Chapter Two, is feilloos. Tevens is er de weliswaar weinige verassende, maar strakke regie van John Lee Hancock die met titels zoals het fel onderschatte The Founder met Michael Keaton of Saving Mr. Banks al eerder bewees dat hij weet hoe je een kwaliteitsfilm dient te maken.

De ondertussen zeventachtigjarige Sutherland kruipt in de huid van Mr. Harrigan, de rijkste inwoner van een dorpje dat qua setting doet denken aan Castle Rock. Mr. Harrigan's Phone begint net zoals zo vele andere King-verfilmingen met het voorstellen van de personages. Meestal mensen met iets abnormaals, tot zo ver typisch King dus.

Craig woont na de dood van zijn moeder alleen met zijn vader. Hij is een introverte jongen die stiekem van het mooiste meisje van de klas droomt, maar vooral de pesterijen van de bullebak van de school moet zien te ontlopen. In plaats van samen te hangen met zijn schoolmaatjes, spendeert de jonge tiener zijn tijd liever door boeken voor te lezen aan zijn hoogbejaarde vriend. De scènes waarin die boeken worden voorgelezen slorpen helaas een groot deel van de filmlengte op.

De relatie tussen de twee krijgt een nieuwe vreemde dimensie als Mr. Harrigan van Craig een smartphone als cadeau krijgt. Met horror heeft deze film weinig of niets te maken, tenzij je uit je stoel valt van schrik als plotseling de telefoon rinkelt. Op zich is daar niks mee, maar je zit ook te veel opgescheept met filosofisch gezwets over het internet en smartphones die eerder uit de scriptie van een gezakte student komen dan van King.

En toch gaat dit drama met een paranormaal tintje (een thriller kun je het zelfs niet noemen) niet kopje onder en dat heeft veel te maken met de prima vertolkingen van Sutherland en Martell. Mr. Harrigan's Phone is een titel die je zelfs gerust mag aanzetten als je op zoek bent naar iets luchtigs met kwaliteit. Het is vooral het besef dat hier veel meer inzat dat de film de dieperik in sleurt.

Mr. Harrigan's Phone is te zien bij Netflix.